با گسترش تجارت الکترونیک، بر اهمیت صفحات وب برای معرفی محصولات تجاری و افزایش فروش افزوده گردیده است. به همین دلیل شیوههای سئو نیز به شکل گستردهای تغییر یافته است. یکی از موضوعات مهم در سئو لینک سازی (داخلی یا خارجی) میباشد.
لینک سازی صحیح و اصولی درسایتها و بلاگها باعث میشود تا موتورهای جستجو به اهمیت صفحات شما پی ببرند. امروزه لینکسازی داخلی به صورت گستردهای توسط وبمسترها استفاده میشود. آنها سعی میکنند محتواهای مرتبط به هم در یک سایت را به یکدیگر پیوند دهند و یک ارتباط منطقی بین آنها ایجاد کنند.
چگونگی راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک
لینک سازی و اهمیت آن در سئو
لینک سازی (Link Building) به فرآیندی گفته میشود که در آن از سایتهای دیگر برای سایت خودتان لینک دریافت میکنید(لینکسازی خارجی). البته ممکن است از سایت خودتان به یک بخش دیگر آن نیز لینک دهید(لینک سازی داخلی).
وبمسترها در لینک سازی خارجی که به بکلینک نیز مشهور است، سعی میکنند با تولید محتوای یونیک و با کیفیت از سایتهای دیگر لینک دریافت کنند. در لینکسازی میتوان از شیوه های طبیعی(کلاه سفید) یا از شیوههای غیرطبیعی (کلاه سیاه) استفاده کرد.
بطور طبیعی، موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل انتظار دارند تا محتوای شما توسط مدیران سایتهای دیگر خوانده شود و سپس به آن ارجاع(لینک) دهند. امّا وقوع این حالت، زمان زیادی را از مدیران سایتها میگیرد.
از طرفی دیگر، اهمیت بک لینک برای رتبهبندی محتواها در موتورهای جستجو باعث میشود تا برخی از مدیران سایتها به دنبال خرید لینک خارجی باشند. آنها سعی میکنند از شیوههای مختلفی برای دریافت لینک به محتواهایشان استفاده کنند.
آشنایی با انواع لینکها در لینک سازی خارجی
در لینک سازی خارجی با دو دسته کلی از لینک ها مواجه هستیم:
- لینک های فالو (Dofollow)
- لینک های نوفالو (Nofollow)
در ادامه به بررسی این دو نوع لینک می پردازیم.
لینک های فالو
در لینک های فالو(Do Follow)، هنگامی که یک موتور جستجو با چنین لینکی مواجه میشود به دنبال کردن مسیر آن لینک میپردازد و محتوای مرتبط با آن را پیدا کرده و مورد ارزیابی قرار میدهد. لینکهای فالو از آن جهت دارای اهمیت هستند که اگر موتور جستجو در جدول محتواهای خود با ۲ محتوای مشابه (از لحاظ سایر پارامترها) مواجه شود، ابتدا محتوایی را به نمایش میگذارد که تعداد لینک فالوو بیشتری داشته باشد.
امروزه کمتر کسی است که به اهمیت لینکهای فالو در لینکسازی و سئو off page واقف نباشد. داشتن لینکهای فالو طبیعی در یک سایت میتواند اعتبار دامنه آن را به شدت بهبود بخشد. اعتبار دامنه بالاتر باعث ارتقاء یک سایت در رتبهبندی موتورهای جستجو خواهد شد.
یک لینک خارجی بطور پیشفرض یک بکلینک فالو محسوب میشود. بنابراین هنگامیکه به یک سایت لینک میدهید در واقع یک لینک فالو برای آن سایت ایجاد کردهاید. در لینکسازی خارجی سعی کنید به سایتهایی لینک دهید که اعتبار دامنه بالایی داشته باشند و رتبه الکسای آنها از شما بهتر باشد.
لینکهای نوفالو
لینک های نوفالو (No Follow) به رباتهای خزنده در موتورهای جستجو اعلام میکنند که آن لینک را دنبال نکنند. لینک نوفالو باعث انتقال ترافیک از سایت مبدا به سایت مقصد میشوند. امّا برخلاف لینکهای فالو چیزی از اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد انتقال نمیدهند. باید توجه داشت که لینکهای نوفالو تاثیر مستقیم در بهبود رتبه و ارتقاء سئو یک سایت را ندارند.
اگر در جایی مجبور هستید به سایتهای ضعیفتر از سایت خودتان لینک بدهید، بهتر آن است که از لینکهای نوفالو استفاده کنید. استفاده زیاد از لینکهای فالو باعث میشود تا موتورهای جستجو به سایت شما حساس شوند و در مواردی جرایمی را برای شما در نظر بگیرند.
ایجاد لینک نوفالو در وردپرس
در وردپرس، افزونههای گوناگونی برای ایجاد لینکهای نوفالو وجود دارد. امّا اگر شما کمی با تگهای HTML آشنا باشید، نیازی به استفاده از افزونه نخواهید داشت. تنها لازم است در تگ a href خصوصیت rel را معادل no follow قرار دهید و بدین شکل یک لینک نوفالو برای سایتهای دیگر ایجاد کنید. مشابه آنچه که در دستور زیر اتفاق افتاده است.
دلایل استفاده از لینک نوفالو
همانطور که در بالا اشاره کردیم لینک نوفالو تاثیر چندانی در بهبود رتبه یک سایت ندارد. امّا واقعیت این است که وجود لینکهای نوفالو علاوه بر انتقال ترافیک به سایت مقصد، اعتماد سایت مبدا را به سایت مقصد نمایش میدهند.
در صورتی که این انتقال ترافیک باعث بهبود نرخ تعامل کاربران با سایت مقصد شود، لینک نوفالو نیز ارزش زیادی خواهد یافت.
باید توجه داشت انتقال ترافیک از طریق لینکهای نوفالو نیز میتواند اعتبار یک سایت را به شکل قابلتوجهی بهبود دهد. بنابراین استفاده از لینکهای نوفالو در انجمنهای پربازدید و سایتهایی که ورودی خوبی از گوگل دارند توصیه میشود.
نکات مهم در لینک سازی
اگر شما یک وبمستر هستید یا به مدیریت یک سایت میپردازید، بایستی با اصول لینک سازی آشنا باشید و همواره به یکسری از نکات توجه کافی داشته باشید. در ادامه به ۱۰ نکته کلیدی در این زمینه میپردازیم:
- در لینک سازی بایستی بصورت همزمان به اعتبار دامنه(Domain Authority)، نمره اسپم(Spam Score)، رتبه الکسا، تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل توجه داشت. هرکدام از معیارهای فوق در جای خود ارزشمند هستند. لینکی که برای سایت خود میسازید(دریافت میکنید) بایستی در تمامی پارامترهای فوق از رتبه خوبی برخوردار باشد.
- از سایتهایی که زیاد به دیگران لینک میدهند استفاده نکنید. چنین سایتهایی به شدت توسط موتورهای جستجو رصد میشوند و ممکن است نتایج منفی برای شما به ارمغان بیاورند.
- در کوتاهمدت تعداد زیادی لینک برای سایت خود ایجاد نکنید. موتورهای جستجو نظیر گوگل به شدت عملکرد سایتها را زیر نظر دارند. قطعا لینک سازی غیرطبیعی باعث پنالتی توسط موتورهای جستجو خواهد شد.
- به سایتهای دیگر لینک بدهید. لینک دادن به دیگران یک روند طبیعی برای سایت شما را بوجود خواهد آورد. فقط در لینکهای خروجی از کلمات کلیدی محتوای خود برای anchor text استفاده نکنید. همچنین به سایتهایی لینک بدهید که وضعیت بهتری از سایت شما دارند.
- کیفیت را هیچگاه فدای کمیّت نکنید. داشتن لینکهای کم ولی از سایتهای معتبر میتواند مفیدتر از دریافتهای لینک بیشمار از سایتهای بیکیفیت باشد.
- از سایتهای نامرتبط با موضوع سایت خود لینک نگیرید. ارتباط موضوعی بین دو سایت لینک دهنده و لینک گیرنده باعث بهبود اعتبار هر دو سایت خواهد شد.
- به موقع بکلینک بگیرید. اگر رتبه شما در یک کلمه کلیدی خوب است و رقبای چندان فعالی ندارید، نیازی به لینکسازی ندارید. هنگامی به سراغ لینکسازی بروید که نیاز به تقویت سایت خود در یک یا چند کلمه کلیدی داشته باشید.
- لینکسازی خارجی را در کنار لینکسازی داخلی مورد توجه قرار دهید. همانطور که لینک سازی خارجی میتواند باعث بهبود رنک یک سایت شود، لینکسازی داخلی نیز میتواند باعث ارتباط بهتر محتواها با یکدیگر و افزایش ماندگاری کاربر در یک سایت شود.
- توجه به کیفیت محتوا در لینکسازی از اهمیت خاصی برخوردار است. برای داشتن لینکهای قوی و خوب بایستی یک محتوای منحصربفرد و عالی داشته باشید. توجه به کیفیت محتوا میتواند لینکهای زیادی را به سمت شما بیاورد.
- لینکسازی، همانند بسیاری از فعالیتهای سئو و بازاریابیهای دیجیتال نیاز به برنامهریزی هدفمند دارد. داشتن یک تقویم مناسب برای ایجاد لینک، می تواند باعث بهبود رتبه یک سایت شود. همچنین بعد از ایجاد لینک، بایستی بطور مستمر ارزش لینکهای ایجاد شده را بررسی و آنالیز کرد.
نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در سئو
و درپایان …
اگر شما به دنبال ایجاد راهی برای موفقیت در کسب و کار آنلاین خود هستید، بایستی بتوانید از ابزارها و روشهای مختلف برای ارتقاء جایگاه خود در بین رقبایتان استفاده کنید. لینک سازی داخلی و خارجی یکی از شیوههایی است که میتواند در رشد یک وبسایت و دریافت ترافیک نقش موثری داشته باشند.