زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

افراد بسیاری به دنبال بهبود رتبه الکسا خود هستند. این متریک برای بسیاری از افراد و کسب و کارها مهم است. رتبه الکسا به عنوان یک معیار عمومی که نشان‎دهنده وضعیت یک سایت است مورد توجه سرمایه‎گذاران، تبلیغ‎دهندگان و ارزیابان کسب و کارها می‎باشد. بهبود رتبه الکسای یک سایت، نشان‎دهنده جریان رشد و پویایی در آن می‎باشد.

بهبود رتبه الکسا

رتبه الکسا را می‎توان مهمترین معیار برای سنجش عملکرد یک سایت (یا عملکرد سایت رقیب) دانست. تمرکز بر روی بهبود رتبه الکسا می‎تواند ایده‎های مناسبی را به شما بدهد. رنک الکسا یک عامل مهم در تعیین میزان قدرت یک سایت می‎باشد.

برای بهبود رتبه الکسا بایستی یک گام به عقب برداریم و ساختار رنک الکسا را مورد توجه قرار دهیم.

ماهیت رتبه الکسا

رتبه الکسا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت شما به نسبت سایر سایت‎های دیگر می‎باشد. رتبه Alexa به این سئوال اساسی پاسخ می‎دهد که به نسبت همه سایت‎های دیگر، سایت من چه جایگاهی دارد. از آنجا که رنک الکسا یک پارامتر نسبی است، رتبه سایت همزمان به ترافیک آن سایت و تغییرات ترافیک در سایر سایت‎ها وابسته است.

آشنایی با رتبه الکسا: وب سایت الکسا به ما چه چیزی می‎گوید؟

جمع‎آوری اطلاعات توسط الکسا

سایت الکسا وابسته به آمازون است. این سایت دارای یک پنل داده بزرگ ترافیکی از میلیون‎ها بازدیدکننده وب‎سایت‎ها در سطح جهان می‎باشد. براساس این داده‎های کلان، الکسا به صورت مستمر تعداد بازدیدکنندگان را برای تمامی سایت‎های اینترنتی برآورد می‎کند.

فراموش نکنیم فرآیند محاسبه ترافیک، کار پیچیده‎ای است که در آن اصلاح پیشفرض‎ها، شناسایی و حذف ترافیک جعلی یا هرزنامه‎ها و کارهای دیگری صورت می‎پذیرد. الکسا از بهترین متخصصان حوزه علم داده (Data Scientist) بهره می‎برد. این متخصصان داده‎های دارای نویز و تاثیرات غیرانسانی(ربات‎ها) را حذف می‎کنند. بنابراین داده‎های الکسا را می‎توان از تمییزترین داده‎ها دانست که می‎توانند برای تصمیم‎گیری های تجاری و تبلیغات مورد استفاده قرار گیرند.

چگونگی محاسبه رتبه الکسا

الکسا هر روزه، متوسط بازدیدکنندگان هر سایت و تعداد صفحات نمایش داده شده در دوره سه ماهه گذشته را برآورد می‎کند. سایتی که بالاترین بازدید و نمایش را در سه ماه گذشته داشته باشد رتبه اول را در اختیار می‎گیرد و بقیه سایت‎ها در رتبه‎های بعدی قرار می‎گیرند. اگر از سایتی هیچ کسی در سه ماه گذشته بازدید نکرده باشد یا کم بازدید کرده باشد، رتبه‎ای به آن سایت تعلق نمی‎گیرد.

تاثیر تعداد بازدیدکنندگان بر بهبود رتبه الکسا

بهبود رتبه الکسا

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‎شود، کوچکترین تغییرات در تعداد بازدیدکنندگان یک وب‎سایت، رتبه الکسای آن را به شدت بهبود می‎دهد. به همین دلیل است که در ابتدا یک سایت خیلی سریع رتبه‎اش کاهش پیدا می‎کند، امّا در رتبه های زیر ۱۰۰۰ جهانی کاهش رتبه کمی پیچیده و مشکل می‎شود.

تاکتیک‎هایی برای بهبود رتبه الکسا

در این قسمت به معرفی چندین تاکتیک مهم در بهبود رتبه الکسا می پردازیم.

۱- تولید محتوای جذاب و منحصربفرد

سایتی که بطور مرتب بروزرسانی می‎شود و به دنبال ارزش‎آفرینی واقعی برای مخاطبان است از لحاظ الکسا وضعیت بهتری به نسبت سایر رقبا خواهد داشت. محتواهای کپی، تکراری یا فاقد ارزش باعث ایجاد ریزش در مخاطبان می‎شوند.

وقتی خوانندگان منابع ارزشمند و آموزنده‎ای پیدا می‎کنند، با آن محتوا تعامل بهتری پیدا می‎کنند و آن محتوا را به اشتراک می‎گذارند و بازدیدکنندگان جدیدی را به سمت محتوا فرا می‎خوانند. محتواهای با کیفیت توسط موتورهای جستجو(گوگل) ارزش‎گذاری بهتری‎می‎شوند و این موضوع باعث افزایش بازدیدکننده از یک سایت می‎شود.

چطور یک محتوای با کیفیت برای یک بازاریابی هدفمند تولید کنیم؟

۲- افزایش لینک از سایت‎ها و محتواهای مرتبط

لینک‎های ورودی به یک سایت می‎توانند در بهتر دیده شدن محتواهای شما تاثیر داشته باشند. لینک‎ها به موتورهای جستجو کمک می‎کنند تا محتواهای مرتبط را راحت‎تر بیابند. لینک‎ها باعث افزایش اعتماد و کیفیت رتبه سایت شما خواهند گردید.

در واقع لینک‎های ورودی معتبر، اعتبار خود را به سایت مقصد منتقل می‎کنند. افزایش لینک ورودی تنها با تولید محتوای جذاب بوجود خواهد آمد. استفاده از روش‎های غیر مجاز در لینک‎سازی تاثیر منفی بر روی رتبه الکسای یک سایت خواهد گذاشت.

لینک‎سازی داخلی در یک سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لینک‎های داخلی برروی بهبود ناوبری سایت شما و انتقال بازدیدکنندگان به بخش‎های مختلف یک سایت تاثیر دارند. در لینک‎سازی داخلی نیز باید بر کیفیت محتوا و ایجاد ارتباط مفهومی بین لینک‎ها توجه داشت.

لینک‎سازی داخلی و خارجی به موتورهای جستجو کمکمی کنند تا محتوای شما را درک کنند و ارزشمندترین محتوا را به بازدیدکنندگان انتقال دهند. داشتن استراتژی مناسب در لینک‎سازی می‎تواند تاثیر بسیاری برروی افزایش اعتماد کاربران به یک سایت داشته باشد.

نقش لینک سازی در بهبود سئوی یک سایت

۳- یافتن کلمات کلیدی با ترافیک بالا

کلمات کلیدی مناسب می‎توانند ترافیک بلایی را به سمت سایت شما روانه کنند. تحقیق برروی کلیدواژه‎ها بخش مهمی از فرآیند تولید محتوا را تشکیل می‎دهد. شما باید بدانید که مخاطبان شما چه چیزهایی را جستجو می‎کنند و چگونه شما را خواهند یافت.

چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم؟

۴- درک استراتژی بازاریابی رقبا

شناخت فعالیت‎های رقبا و حوزه‎های رقابت با آنها می‎تواند برروی استراتژی کلان یک سازمان تاثیر بگذارد. سعی کنید معیارهای مهم در زمینه فعالیت‎تان را بیابید. این معیارها در پیشبرد استراتژی‎ها موثر خواهند بود و به شما کمک می‎کنند تصمیمات آگاهانه در کسب و کارتان بگیرید.

جایگاه استراتژی در بازاریابی محتوا

۵- پیاده‎سازی بهترین شیوه‎های سئو در وبسایت‎ها

سئو یک موضوع مهم در موتورهای جستجو بوده و می‎باشد. بنابراین جا دارد تا شما مدتی از زمان خود را صرف بهینه‎سازی سایت‎تان کنید. سعی کنید علاوه بر رعایت اصول سئو، به ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای کاربرانتان هم بپردازید.

سئو یک سایت : کلاه سفید یا کلاه سیاه

منابع بیشماری وجود دارد که می‎توان از آنها برای بهبود سایت بهره برد، امّا الکسا یک ابزار رایگان(برای بعضی از آمارها)، سریع و بدون محدودیت می‎باشد که می‎تواند مورد استفاده کسب و کارهای مختلف قرار گیرد.