مجازات گوگل (Google Penalties) میتواند برای هر سایتی پرهزینه باشد. خارج شدن از نتایج جستجوهای گوگل، ترافیک ورودی به یک سایت را به شدت کاهش خواهد داد و این موضوع بدون تردید باعث کاهش درآمدهای یک سایت خواهد شد. همیشه بایستی به مجازاتهای گوگل توجه داشت و به دنبال یافتن درک درستی از دلایل این جرایم بود تا بتوان بهترین تصمیمات را درباره رفع آنها گرفت.
ماهیت مجازات گوگل
جرایم گوگل ، اقدامی از سوی گوگل است که برروی سایتهایی اعمال میشود که دستورالعملهای کیفی گوگل را نقض میکنند. اگر یک سایت از سوی گوگل مجازات شود تمامی صفحات یا برخی از صفحات آن از لیست نتایج جستجو (SERP) خارج میشوند. گوگل با استفاده از الگوریتمهای مختلف و همچنین عوامل انسانی به تشخیص عملکردهای مخرب وبسایتها میپردازد. هدف گوگل، ارائه بهترین محتوا به مخاطبان است تا آنها بتوانند نیاز خود را برطرف کنند. هرگاه هر سایتی سعی کند گوگل را از این هدف دور کند، توسط گوگل مورد جریمه واقع خواهد شد.
دلیل این موضوع این است که الگوریتمهای گوگل به دنبال ارائه بهترین محتواها به مخاطبان هستند. از دیگرسو، نیاز مخاطبان به انواع محتوا بطور پیوسته در حال تغییر است. بنابراین الگوریتمهای گوگل بایستی بطور پیوسته بروزرسانی شوند. با هر بروزرسانی گوگل برای وبمسترها این نگرانی پیش میآید که آیا ممکن است سایت آنها مجازات شود. گوگل سرچ کنسول (وبمستر تولز) به عنوان یک مرجع برای کنترل مجازاتهای گوگل محسوب میشود. برای مشاهده مجازاتهای گوگل بایستی به صفحه Manual Action در وبمستر تولز خود بروید. اگر سایت شما شامل مجازاتی شده باشد در این صفحه لیست آنها به شما نمایش داده میشود.
مجازاتهای گوگل برای چه مدت زمانی باقی می مانند؟
تا زمانی که شما مشکل را حل نکنید، مجازات گوگل ادامه خواهد داشت. شما بایستی مسئله و مشکل را بیابید و آن را رفع کنید. سپس درخواست بررسی مجدد را به گوگل بفرستید. هنگامی که گوگل متوجه شود، مشکل از طرف شما حل شده است مجازاتها را از روی سایت شما برخواهد داشت.
دلایل بروز جرایم گوگل
هرگاه گوگل سایتی را جریمه میکند حتما دلایل قابل توجهی وجود دارد. در ادامه به معرفی ۱۱ دلیل مهمی که منجر به جریمه یک سایت توسط گوگل میشود میپردازیم:
۱- لینکهای غیرطبیعی به سایت شما
اگر گوگل یک الگوی غیرطبیعی یا دستکاری شده از بکلینکهای مرتبط به سایت شما(لینکهای ورودی به سایت شما) را بیابد، سایت شما را جریمه خواهد کرد. خرید انبوه لینک یا دریافت لینک از سایتهای اسپم منجر به مجازات توسط گوگل خواهد شد. در لینکسازی توجه به کیفیت لینکها اهمیت زیادی دارد.
۲- لینکهای غیرطبیعی از سایت شما به دیگر سایتها
اگر شما یک سایت فروش یا تبادل لینک هستید و به سایتهای بسیاری لینک میدهید، گوگل به شدت شما را جریمه خواهد کرد. لینکهای درست به سایتهای مرجع میتواند به اعتبار هر سایتی بیفزاید. امّا اگراین لینکها به قصد فریب موتورهای جستجو و سئو کلاهسیاه باشند، احتمال مجازات سایت شما از طرف گوگل افزایش مییابد.
نقش لینکسازی در بهبود سئو یک سایت
۳- محتوای بیارزش
گوگل صفحاتی را که محتوای ضعیف یا کپی شده دارند را شناسایی میکند. اگر سایتی به تولید محتواهای خودکار یا پستهای مهمان کم کیفیت بپردازد، توسط گوگل جریمه خواهد شد. ماموریت گوگل اشتراکگذاری محتواهای ارزشمند با جستجوگران میباشد. محتوای کمکیفیت، کپی، بمباران شده با کلمات کلیدی، غیرواقعی و دارای بلوکهای محتوایی پنهان از دید کاربر می تواند مستعد دریافت شدیدترین مجازاتها از سوی موتورهای جستجو باشند.
۴۰ نکته کلیدی در تولیدمحتوا و وبلاگنویسی
۴- استفاده نادرست از کلمات کلیدی
اگر گوگل صفحاتی با یک کلمه کلیدی خاص را شناسایی کند که محتوای آنها هیچ ارتباطی با آن کلمه کلیدی نداشته باشد، آن صفحه را اسپم تشخیص داده و سایت مرتبط با آن را جریمه میکند. بایستی توجه داشت که استفاده درست و مناسب از کلمات کلیدی در سئو بایستی مورد توجه قرار گیرد و هرگز به سمت روشهای سئو سیاه حرکت نکنیم.
چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم؟
۵- متن و لینکهای پنهان
استفاده از متون سفید که در یک پسزمینه سفید قرار گرفتهاند، متونی که در پشت تصاویر قرار دارند، تنظیم اندازه فونت به صفر یا استفاده از کدهای CSS برای قراردادن متن در خارج از صفحه و… از موضوعاتی هستند که گوگل به شدت برروی آنها حساس میباشد.
۶- ریدایرکتهای غیرطبیعی در وی یا موبایل
اگر گوگل متوجه شود که سایتی URL های مختلف را با استفاده از ریدایرکت به سایتهای دیگری انتقال میدهد به شدت با آن برخورد میکند. در چنین حالتی سایت مقصد با URL واردشده توسط کاربر متفاوت است. گوگل این موضوع را در وب یا موبایل مورد رصد قرار میدهد و به هر دو بخش به شدت حساس است.
۷- اهتلال در صفحات موبایل
گوگل صفحات AMP یا Accelearated Mobile Pages که با صفحه اصلی مطابقت ندارند را مییابد. در واقع محتوای صفحات AMP بایستی با محتوای صفحه اصلی مشابه باشد.
۸- دادههای ساختار یافته
گوگل توانایی پیدا کردن دادههای ساختار یافته یا نشانهگذاری شده را که هدف آنها گمراه کردن کاربران است را دارد. دادههای ساختار یافته معمولا محتواهایی را ارائه میکنند که توسط کاربران قابل رویت نمیباشند.
۹- اسپمهای تولید شده توسط کاربران
اگر گوگل در سایت اسپمهای بیشماری را بیابد که توسط کاربران ایجاد شده است آن سایت را به شدت مجازات می#کند. هرزنامههای کاربران ممکن است شامل نظرات و لینکها در انجمنها و بخش نظرات وبسایتها باشد. برخی از سایتها به کاربران اجازه ایجاد صفحات جدید را هم میدهند که این از لحاظ گوگل میتواند نوعی اسپم محسوب شود.
۱۱-اوج مجازات گوگل در هرزنامه خالص(Pure SPam)
اگر گوگل سایتی را ناقض مکرر دستورالعملهای کیفی خود تشخیص دهد آن را هرزنامه (Spam) اعلام میکند. چنین سایتی ممکن است صفحات مخفی متعدد، تولید خودکار محتوا، محتواهای بیکیفیت یا رفتارهای مخرب(مانند فیشینگ، نصب ویروس، تروجان یا سایر بدافزارها) را داشته باشد.
شیوه رفع و جلوگیری از مجازاتهای گوگل
برای پیداکردن پنالتیهای گوگل در سایتتان سمه مرحله زیر را دنبال کنید:
- از گوگل کنسول برای شناسایی صفحات مشکوک و مجازاتهای اعمال شده بر روی یک سایت استفاده کنید.
- با پیگیری اقدامات توصیه شده در بخش Manual Action کنسول گوگل از پنالتیها آگاه شوید و نحوه برطرف کردن آنها را بیابید.
- درخواست مرور مجدد را با استفاده از ابزار URL Inspection به گوگل ارسال کنید.
همواره به موضوعاتی که باعث پنالتی شدن یک سایت میشود توجه داشته باشید. آخرین بروزرسانیهای موتورهای جستجو را دنبال کنید و سعی کنید از تکنیکهای کلاه سفید برای بهبود سئو سایتتان استفاده کنید.