زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

با رشد شبکه‌های اجتماعی و استفاده گسترده از آن‌ها توسط مردم، اهمیّتت رشد ارگانیک فالوورها برای دیجیتال‌مارکترها و کسب و کارها به خوبی نمایان شده است.تولید محتواهای با کیفیت و جذاب در سوشال‌ها می‌تواند عاملی برای کشش مخاطبان به سوی یک پیج شود. علاوه بر محتوای جذاب، استفاده درست از هشتگ های ترند در اینستاگرام نیز می‌تواند در جذب مخاطبان تاثیر بگذارد.

هشتگ های ترند در اینستاگرام

هشتگ ها در اینستاگرام معادل کلمات کلیدی در یک وبلاگ هستند. بکارگیری اصولی آن‌ها می‌تواند مخاطبان زیادی را به سوی یک پیج بکشاند.

تاثیر هشتگ های ترند در اینستاگرام بر روی رشد فالوورها

هشتگ‌ها تاثیر زیادی بر دیده شدن یک پست دارند. زیرا که تعداد زیادی از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی موضوعات خاصی را دنبال می‌کنند(هشتگ را فالوو می‌کنند). آن‌ها برای این که بتوانند آخرین محتواهای مرتبط با موضوع مدنظرشان را ببینند هشتگ مرتبط با آن را دنبال کنند یا در سرچ اینستاگرام آن هشتگ را جستجو می‌کنند.

به همین دلیل است که دیجیتال مارکترها سعی می‌کنند تا در محتواهای خود هشتگ‌های مرتبط و پربازدید را قرار دهند. استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی قواعد خاصی دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از هشتگ‌های مرتبط با کسب و کار
  • رعایت تعداد هشتگ در هر پست
  • اسپم نکردن در هشتگ‌گذاری و استفاده از هشتگ‌های مرتبط
  • بروزرسانی لیست هشتگ‌های مورد استفاده با توجه به ترندهای روز

۱۱ نکته مهم در طراحی هشتگ‌های اینستاگرام

راههایی برای پیدا کردن هشتگ‌های طلایی

برای یافتن هشتگ‌های مناسب، باید تلاش زیادی کرد. دقیقا مانند سرچ کلمات کلیدی در وبلاگ، یافتن هشتگ‌های مناسب نیز می‌تواند بر روی دیده شدن بیشتر یک پست تاثیر بگذارد. راه‌های زیر به عنوان شیوه‌هایی برای یافتن هشتگ‌های طلایی در یک پیج محسوب می‌شوند:

۱-استفاده از خود اینستاگرام

استفاده از خود اینستاگرام بهترین شیوه برای یافتن هشتگ محسوب می‌شود. هنگامی که شما در کپشن خود علامت هشتگ(#) را می‌گذارید و بخشی از عبارت مدنظر را می‌نویسید، اینستاگرام هشتگ‌های مرتبط دیگر به همراه تعداد پست‌هایی که بازتاب دهنده آن هشتگ است را به شما نمایش می‌دهد.

استفاده بیشتر از یک هشتگ نشان‌دهنده داغ بودن آن است. البتّه برخی مواقع تکرار زیاد یک هشتگ امتیاز محسوب نمی‌شود زیرا که نشان‌دهنده رقابت سنگین بر روی آن کلمه کلیدی(هشتگ) است. به همین دلیل توجه به استراتژی هشتگ ضروری است(استراتژی هشتگ را در انتهای همین پست بررسی می‌کنیم)

۲- بررسی پیج‌های مشابه

معمولا هر پیج با هر موضوع کاری دارای رقبا یا همکارانی می‌باشد. شما می‌توانید پیج‌های مشابه با پیج خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آن‌ها از چه هشتگ‌های ترندی استفاده کرده‌اند.

سعی کنید پست‌هایی که بازدید خوبی داشته‌اند و توانسته‌اند تعامل خوبی را با مخاطبان برقرار کنند را مدنظر قرار دهید و هشتگ‌های استفاده شده در این قبیل پست‌ها را در یک فایل اکسل ذخیره کنید تا در آینده از آن‌ها در پست‌هایتان استفاده کنید.

راهکارهایی برای افزایش فالوور در اینستاگرام

۳- استفاده از سایت‌های هشتگ‌یابی

امروزه سایت‌های بسیاری هستند که می‌توان از آن‌ها برای یافتن هشتگ‌های مرتبط با یک موضوع استفاده کرد. هر چند که بسیاری از این سایت‌ها از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند یا ایران را تحریم کرده‌اند، امّا هنوز هم تعداد قابل توجهی ابزار برای استفاده در اینستاگرام مارکتینگ وجود دارد.

در ادامه به معرفی چند ابزار کاربردی در این زمینه می‌پردازیم:

۱- KeyWordTool

این سایت انواع کلمات کلیدی و هشتگ‌ها را برای رسانه‌های مختلف معرفی می‌کند. از این سایت می‌توان برای یافتن کلمات کلیدی مهم در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرد.

۲- Hashtagify

این سایت هم توانایی نمایش هشتگ‌های مرتبط با موضوع شما را دارد. البتّه برای این که بتوانید لیست کاملی از هشتگ‌ها را مشاهده کنید باید اکانت پولی آن را خریداری کنید.

۳- Hashtag Generator Tool

این ابزار یک ویژگی جالب برای پیشنهاد هشتگ دارد. شما می‌توانید با آپلود کردن یک فایل(عکس یا ویدئو) که قصد دارید آن را در پست اینستاگرام خود قرار دهید، هشتگ‌های متناسب با آن را به شما پیشنهاد می‌دهد. البتّه این ابزار هشتگ‌های انگلیسی پیشنهاد می‌دهد که می‌توانیم این هشتگ‌ها را با معادل‌های فارسی جایگزین کنیم.

۴- Top Tager

این ابزار هم ۱۰۰ هشتگ که بیشترین ارتباط را با هشتگ اصلی دارند به شما پیشنهاد می‌دهد. این ابزار میزان ارتباط و وابستگی سایر هشتگ‌ها را با هشتگ اصلی به درصد نمایش می‌دهد(هر چه درصد بالاتر باشد ارتباط بیشتری بین دو هشتگ وجود دارد).

استراتژی هشتگ‌گذاری

در درج هشتگ‌ها هم مانند سایر فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ باید استراتژی داشته باشیم. در هشتگ‌گذاری ما به دنبال تحقق یکی از اهادف زیر هستیم:

  • افزایش نرخ تعامل و بازدید از پست
  • برندسازی و اعتمادسازی
  • جذب مخاطبان یا همان فالوور

در استفاده از هشتگ باید بسیار حساس بود. برای این‌که بتوانیم بیشترین استفاده را از هشتگ‌ها در اینستاگرام ببریم باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

  1. یک هشتگ زمانی می‌تواند ترند(داغ) شود که افراد تاثیرگذار از آن استفاده کنند. اگر شما به دنبال برندسازی هستید می‌توانید از اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود بخواهید تا هشتگ برند شما را استفاده کنند.
  2. سادگی هشتگ بسیار مهم است. در زبان فارسی معمولا مجبور هستیم برای هشتگ‌های دو سیلابی از علامت آندرلاین(_) استفاده کنیم. همین موضوع باعث می‌شود تا احتمال سرچ آن هشتگ توسط مخاطبان کاهش یابد. به همین دلیل یافتن هشتگ‌های کوتاه و تک سیلابی در زبان فارسی بسیار مهم است.(مانند: #مارکتینگ به جای #دیجیتال_مارکتینگ)
  3. استفاده از هشتگ‌های داغ و پراستفاده به کسب و کارهای تازه‌کار کمک چندانی نخواهد کرد. چون رقابت بر سر این هشتگ‌ها بسیار زیاد است، احتمال دیده شدن محتواهای کسب و کارهای نوپا با چنین هشتگ‌هایی کم می‌شود. بنابراین استفاده از هشتگ‌های مرتبط و کم‌تر مورد توجه می‌تواند یک استراتژی مهم در هشتگ‌گذاری باشد.

باید توجه داشت که در تمامی موضوعات مرتبط با دیجیتال مارکتینگ یک قاعده مشخص و ثابتی نداریم که بتوانیم برای همه کسب وکارها آن را تجویز کنیم. این هنر دیجیتال مارکتر است که با تست و آنالیز سنجه‌های کلیدی مناسب‌ترین شیوه‌ها را برای تحقق اهداف خود بیابد. یافتن هشتگ های ترند در اینستاگرام مارکتینگ هم از این قاعده کلی پیروی خواهند کرد.