زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

در نوروز ۹۹ با توجه به قرنطینه عمومی و شایع شدن ویروس کرونا، استقبال مردم از برنامه‌های تلویزیونی به شدت افزایش پیدا کرده است. اخیرا کالج تپسل گزارش کاملی را از تاثیر سریال پایتخت بر روی کمپین‌های تبلیغاتی منتشر کرده است. گزارش تپسل به حد کافی کامل و جامع هست، در این جستار کوتاه قصد داریم تا به نقش محتوای با کیفیت و وایرالی همچون سریال پایتخت و تاثیر آنان‌ها در فضای آنلاین بپردازیم.

تاثیر سریال پایتخت بر روی تبلغات در فضای آنلاین

نکته جالبی که در گزارش تپسل وجود دارد این است که در بازه‌ای که سریال پخش می‌شود میزان ترافیک در تبلیغات همسان و تبلیغات موبایلی به شدت کاهش می‌یابد. جالب‌تر اینکه در زمان پخش تبلیغات بازرگانی در بین این سریال، مجدد نرخ کلیک بر روی تبلیغات اینترنتی افزایش پیدا می‌کند.( تصاویر زیر)

تصویر ۱: تغییر در ترافیک تبلیغات وب سایت ها
تغییر در ترافیک تبلیغات موبایلی

چرا همچنان محتوا پادشاه است؟

موضوعی که در گزارش تپسل جالب است، این هست که هنوز هم اگر محتوایی جذاب و با کیفیت در هر رسانه‌ای تولید شود می‌تواند مخاطب را از سایر رسانه‌ها به سمت خود جذب کند.

سریال پایتخت نمونه‌ایی از یک محتوای کامل و موثر است که به خوبی توانسته پرسونای مخاطبان خود را بشناسد و با توجه به نیازهای آنان پلان‌های تصویری را عرضه کند. طبق توئیتی که محمد جواد آذری جهرمی وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته، ترافیک شبکه اینترنت هم در زمان پخش این سریال به شدت کاهش می‌یابد.(تصویر زیر)

کاهش ترافیک شبکه در زمان پخش سریال پایتخت ۶

شناخت مخاطب با کمک تحقیق درباره کاربران، استفاده از روایت‌گرایی جذاب، به کارگیری رسانه‌های عمومی و فراگیر و داشتن برنامه و سناریو برای درگیرسازی مخاطب باعث شده تا سریال پایتخت به عنوان یک محتوای فراگیر و وایرال حداکثر مخاطب را به پای تلویزیون بکشاند.

در روزهایی که بسیاری از محتواسازان و کپی‌رایترها به کیفیت محتوا توجه کافی ندارند و تنها سعی می‌کنند صدر موترهای جستجو را با روش‌های سیاه و خاکستری در سئو تصاحب کنند، سریال پایتخت به خوبی به همه نشان داد که هنوز هم “محتوا پادشاه است” به شرطی که درست محتوادانی، محتوارانی و محتوابانی انجام شود.

نویسنده: مسعود معاونی