زمان مطالعه تقریبی: 11 دقیقه

در چند سال گذشته همه وبمسترها برای بهبود نرخ کلیک سایت خود توجه زیادی به بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو داشتند. آن‌ها سعی داشتند تا با بهینه‌سازی صفحات سایت‌ها و طراحی‌هایی زیبا، بازدیدکنندگان خود را ترغیب به ماندن در سایت نمایند. تا جایی که توجه بیش از حد به اصول سئو باعث شد تا تجربه کاربری در وبلاگ نویسی به حاشیه رانده شود.

بهبود تجربه کاربری در وبلاگ نویسی

اگر مخاطبان، محتواهای وبلاگ شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نمی‌گذارند، به پست‌های وبلاگ شما لینک نمی‌دهند یا کامنت‌های تاثیرگذار برای شما نمی گذارند باید به پرسونای مخاطبان خود توجه کنید و محتواهای کاربردی برای آن‌ها تهیه کنید.

اگر شما به تمامی موارد فوق توجه داشته‌اید ولی هنوز هم وبلاگ شما بازدید مناسبی ندارد بهتر است به بهبود تجربه کاربران وبلاگ خود فکر کنید.

نقش نرخ کلیک در رشد یک وبلاگ

نقش بهبود تجربه کاربری در فضای آنلاین

اگر شما یک سایت، فروشگاه اینترنتی یا وبلاگ دارید قطعا برای شما بسیار مهم خواهد بود که بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما باقی بمانند و اقدام (Action) مدنظر شما را انجام دهند. امّا در بسیاری از موارد یک وبمستر از طریق گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارها متوجه می‌شود که بازدیدکننده به سایت او مراجعه کرده ولی اقدام مدنظر وی را انجام نداده است و بدون هیچ واکنش مثبتی از سایت خارج شده است.

بهبود تجربه کاربری در فضای آنلاین

دلیل این موضوع این است که یک سایت یا وبلاگ نتوانسته تاثیر مثبتی را بر روی ذهن مخاطب خود بگذارد و او را با خود درگیر کند. در چنین مواقعی است که تجربه‌کاربری(User Experience) یا همان UX می‌تواند به کمک وبمستران بیاید و نرخ تبدیل‌(Conversion Rate) را به شکل قابل‌توجهی بهبود دهد.

اهمیت تجربه کاربری برای وبمستران

درک عمیق از نیازهای کاربران و آن چیزی که برای آن‌ها ارزشمند است، مهمترین وظیفه تجربه‌کاربری می‌باشد. تجربه کاربری از آن جهت حائز اهمیت است که در فضای مجازی ما ارتباط مستقیمی با کاربران نداریم و نمی‌توانیم از احساسات کاربران به درستی مطلع شویم. طراحی یک تجربه‌کاربری خوب، مشتریان را به یک برند وفادار می‌سازد. بنابراین برای برندینگ اصولی باید به نقش تجربه کاربری توجه داشت.

عوامل تاثیرگذار بر روی تجربه کاربری

عوامل مختلفی بر روی بهبود تجربه کاربران تاثیر دارند. به طور کلی برای این که تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان وبلاگ خود بسازیم باید به عوامل زیر توجه نماییم:

هفت عامل مهم در بهبود تجربه کاربری
  • ارزش: آیا محتوا/محصولات/خدمات ما می‌توانند ارزش کافی را برای مخاطبان ایجاد کنند.
  • قابلیت استفاده: آیا سایت یا وبلاگ ما برای بازدیدکنندگان قابلیت استفاده دارد.
  • سودمندی: آیا وبلاگ ما نیازهای کاربران را برآورده می‌کند یا تنها وقت آن‌ها را می‌گیرد.
  • قابلیت پیدا شدن: آیا محتواهای وبلاگ ما به راحتی قابلیت پیدا شدن توسط موتورهای جستجو را دارند. آیا وبلاگ ما قابلیت جستجو پست‌ها و دسته‌های محتوایی را دارد. پیمایش درست محتواهای یک وبلاگ می‌تواند بر روی سئو و تجربه کاربری تاثیر زیادی داشته باشد.
  • کیفیت: آیا وبلاگ یا برند تجاری ما حس خوبی را برای کاربران ایجاد می‌کند. آیا مشتریان ما با شنیدن نام یک برند کیفیت خوب خدمات ما را به خاطر می‌آورند.
  • قابلیت دسترسی: آیا وبلاگ ما در دستگاه‌های مختلف(موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و فبلت ها) قابل دسترسی می‌باشد.
  • اعتماد: آیا محصولات و برندی که یک وبلاگ قصد معرفی آن‌ها را داشته است توانسته به کمک محتواهای تولیدی اعتمادسازی کند.

۱۰ نکته مهم در بهبود تجربه کاربری

اهمیت بهبود تجربه کاربری در یک وبلاگ

هر قدمی که برای بهبود تجربه کاربری در یک وبلاگ برداشته شود باعث خواهد شد تا قیف بازاریابی محتوا بهینه‌تر شود. هدف تجربه کاربری در محتوانویسی این است که تا حدممکن موانع جذب مخاطب را کاهش دهیم. با یک تجربه کاربری خوب، خوانندگان وبلاگ به سادگی خسته نمی‌شوند و بلاگر می‌تواند پیام خود را به خوبی به مخاطبانش انتقال دهد.

UX سعی دارد اصطحکاک بین کاربر و وبلاگ را کاهش دهد و ریزش در قیف بازاریابی را به حداقل برساند. بهبود تجربه کاربری در وبلاگ باعث می‌شود:

  • کاربران با درصد بالایی به سراغ صفحات فرود و انجام Call to Action ها بروند.
  • مخاطبان فرم‌های ثبت نام را پرخواهند کرد و محتواهای اختصاصی(نظیر کاتالوگ‌های قابل دانلود) را به خوبی دریافت کنند.
  • آن‌ها اکانت اختصاصی خود را در وبلاگ ایجاد می‌کنند و با پرداخت هزینه از محتواهای سفارشی برخوردار می‌شوند.(نظیر آن‌چه در سایت متمم اتفاق می‌افتد)
  • خبرنامه وبلاگی شما بیشتر مورد توجه آن‌ها قرار خواهد گرفت و احتمال حضور آن‌ها در وبینارها یا سمینارهای شما بیشتر می‌شود.
  • آن‌ها در منابع دیگر نظیر شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال خواهند کرد و به عنوان طرفداران شما محصولات یا خدمات شما را به دیگران معرفی کنند.
  • بهبود تجربه کاربری یک کار منطقی و عاقلانه است. تجربه کاربری اشتباهات را به حداقل کاهش می‌دهد و آشفتگی‌های طراحی را برطرف می‌کند.

آشنایی با سنجه های کلیدی مهم در وبلاگنویسی

۶ راهکار مهم برای بهبود تجربه کاربری در وبلاگ نویسی

برای این که UX را در یک وبلاگ بهبود بدهیم، راهکارهای متعددی وجود دارد. از تحقیقات بازار، ارزیابی قابلیت‌های استفاده از مولفه‌های موجود در یک وبلاگ تا طراحی رابط کاربری، همگی مواردی هستند که باید توسط یک طراح تجربه کاربری (UX Designer ) مدنظر قرار گیرد.

مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند، نکات ارزشمندی در طراحی تجربه کاربری هستند که باید همیشه مورد توجه یک بلاگر و وبمستر قرار بگیرند.

۱- تعیین قواعد کلی و رعایت آن‌ها

در یک وبلاگ بایستی هرمولفه‌ای(Component) در سرجای خودش باشد. شاید یک طراح رابط کاربری(UI Designer) بخواهد خلاقیت از خود به خرج دهد. امّا باید بگوییم همه وبلاگ‌ها قواعدی دارند که هرگز نباید از آن‌ها عدول کنیم و آن‌ها را فدای خلاقیت و نوآوری کنیم. این قواعد عبارتند از:

  • لوگو وبلاگ در بالا گوشه سمت راست قرار می‌گیرد.
  • منوی اصلی(ناوبری سایت) در بالای وبلاگ سمت راست یا مرکز قرار می‌گیرد.
  • دکمه‌ها باید رنگی متفاوت از پس‌زمینه اصلی صفحات داشته باشند.
  • کادر جستجو در وبلاگ باید در هدر یا بالای ساید بار قرار گیرد و کاملا مشخص و قابل دستیابی باشد.
  • فرم ثبت‌نام و ورود به وبلاگ یا ارتباط با بلاگر باید موجود و قابل دسترسی باشند.
  • لوگوی شبکه‌های اجتماعی بلاگر یا برند در وبلاگ باید فعال باشد.
  • دکمه‌های اشتراک‌گذاری در صفحات اجتماعی بهتر است در پایین هر محتوا قرار بگیرد.

۲- سلسله مراتب محتواها و اصول تایپوگرافی

اصول نگارش در بلاگنویسی

یکی از موضوعاتی که در وبلاگ‌نویسی و بهبود تجربه کاربری دارای اهمیت است توجه به اصول نگارش، چگونگی لحن و بیان درمحتواها و رعایت قواعد فنی و زبانی می‌باشد. رعایت موارد زیر می‌تواند تجربه کاربران یک وبلاگ را به شدت بهبود دهد:

  • سلسله مراتب محتواها باید همیشه در وب رعایت شود. استفاده درست از عناوین و تگ‌های h1،h2،h3 موجب می‌شود تا یک محتوا به خوبی قابل خوانش توسط خزنده‌های موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان شود.
  • کاربران وب معمولا پاراگراف‌ها را در ابتدا نمی‌خوانند. آن‌ها در ابتدا به عناوین و زیرعناوین توجه می‌کنند و در صورتی که نیاز خود را بیابند به پاراگراف‌ها هم توجه می‌کنند. بنابراین استفاده درست از زیرعنوان‌ها و توجه به اصول کپی‌رایتینگ می‌تواند تجربه کاربری بهتری را رقم بزند.
  • استفاده از پارگراف‌های کوتاه و مرتبط به هم در وب نیز توصیه‌ایی است که باید مدنظر قرار گیرد.
  • نوع فونت(قلم) و اندازه آن بر روی تجربه کاربری تاثیرگذار است. در وب فارسی استفاده از فونت یکان بسیار رایج است.
  • تنظیم درست حاشیه متون(margin) برای خسته نشدن چشم کاربر باید مدنظر باشد.
  • برجسته‌سازی(Bold)، زیرخط دار کردن متون(Underline) یا مورب کردن(Italic) می تواند باعث ایجاد تمایز در کلمات مهم شود و توجه کاربر را به کلیدواژه‌ها جلب کند.
  • استفاده از لیست‌های عددی ولیست‌های نشانه‌ای باعث دسترسی راحت‌تر به محتواها توسط خوانندگان می‌شود و خوانایی افزایش می‌یابد.
  • تصاویر و نمودار‌ها می‌توانند علاوه بر زیابیی بصری، سریعتر پیام‌های محتوایی را به مخاطبان انتقال دهند.

آشنایی با ۱۲ گام طلایی در تولید محتوا برای وبلاگ ها

۳- سادگی، سادگی و بازهم سادگی

تاثیر طراحی در بهبود تجربه کاربری

در طراحی یک وبلاگ سعی کنید سادگی را مدنظر خود قرار دهید. قطعا تاکنون سایت‌هایی را دیده‌اید که از رنگ‌های زیاد، انیمیشن و محتوای بی‌نظم به همراه پاپ‌های بی‌پایان استفاده می‌کنند.

چنین وبلاگ‌هایی به شما چه حسی می‌دهند؟

توجه به طراحی تمییز و زیبا یک ضرورت در بهبود تجربه کاربری در یک وبلاگ می‌باشد. مردم عاشق زیبایی و البتّه سادگی هستند. در محیط وب وجود پیچیدگی و آشفتگی می‌تواند نتایج بدی را برای یک وبلاگ به همراه بیاورد. در طراحی یک وبلاگ به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • استفاده درست از فضاها
  • تقسیم صفحه به بخش‌های استاندارد تعریف شده(header/body/footer/sidebar و..)
  • استفاده از تصاویر با کیفیت و کم‌حجم
  • ساماندهی محتواها و نمایش درست اجزای آن در صفحه اول وبلاگ
  • ایجاد ناوبری‌های مناسب برای دستیابی به تمامی دسته‌های محتوایی موجود در یک وبلاگ
  • استفاده درست از تبلیغات در وبلاگ(تبلیغات بخش مهمی از یک وبلاگ هستند امّا سعی کنید در آن افراط یا تفریط نکنید)
  • دکمه‌ها یا لینک‌ها به صورت واضح و مشخص باشند.
  • و نکته پایانی این که: یک طراحی ساده و تمییز همیشه برنده است.

۴- از اضاف‌گویی در محتواها بپرهیزید!!!

تلخ است امّا واقعیت این است که بازدیدکنندگان یک وبلاگ، پست‌ها را در ابتدا به طور کامل نمی‌خوانند بلکه فقط کل محتوا را به صورت سریع اسکن(مرور) می‌کنند. آن‌ها اگر تیتر مهمی یا کلیدواژه‌های مورد نیاز خود را مشاهده کنند دوباره محتوا را با دقت می‌خوانند و بر روی پاراگراف‌ها تمرکز می‌خوانند.

بنابراین باید سعی شود پست‌ها از لحاظ محتوایی تا حدممکن خلاصه شود و تنها موضوعات کلیدی در اختیار مخاطب قرار گیرد. یک محتوا باید با کمترین تعداد کلمه بیشترین پیام را به مخاطب برساند.

بیشتر افراد بصری هستند، بنابراین می‌توان با کمک تصاویر، اینفوگراف‌ها، اسلایدها،نمودارها و ویدئوها پیام محتوایی خود را به آن‌ها رساند. تعادل بین محتوای بصری و متنی، تجربه کاربری را بهبود خواهد داد و ماندگاری کاربر در وبلاگ را افزایش خواهد داد.

۵- دسترسی به بخش‌های مختلف وبلاگ

ابزارهای ناوبری امروزه بخش مهمی از طراحی را در بر می‌گیرند. هر کاربری در هر کجای سایت باشد باید بتواند تنها با سه کلیک به هر بخش دیگری از سایت یا وبلاگ برسد. این ویژگی در ماندگاری یک کاربر در وبلاگ بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نقش ناوبری در بهبود تجربه کاربری

ناوبری سایت به کاربر نشان می‌دهد که در کجا هست و چگونه می‌تواند به هدف خود دسترسی پیدا کند. منوی اصلی هر سایت باید حداقل به صفحات خانه، درباره ما، ارتباط با ما و ورود به سیستم لینک بدهد. همچنین صفحات فرود و دسته‌بندی‌های اصلی یک وبلاگ می‌توانند علاوه بر ناوبری اصلی در سایدبار(ستون کناری) و فوتر(پابرگ) جای بگیرند.

لوگوی سایت باید به صفحه اصلی وبلاگ لینک شود. ضرورت دارد که ناوبری وبلاگ برای موبایل‌ و تبلت‌ها نیز قابل نمایش باشد. زیرا که امروزه بسیاری از بازدیدکنندگان وبلاگ‌ها با موبایل یا تبلت به مرور وبلاگ‌ها می‌پردازند.

تاثیر محتوای تازه بر روی رتبه بندی گوگل

۶- بهینه‌سازی عملکرد وبلاگ

تاثیر طراحی خوب و محتوای با کیفیت در جذب مخاطب بر کسی پوشیده نیست. امّا توسعه فنی و نگهداری وبلاگ نیز می‌تواند در بهبود تجربه کاربری موثر واقع شوند. در بهینه‌سازی سایت باید به موارد زیر توجه کنیم:

  • بهبود سرعت لود (بارگذاری) وبلاگ
  • توجه به واکنش‌گرا بودن و طراحی موبایل فریندلی یک وبلاگ
  • انجام تغییرات مختلف بر روی وبلاگ و بررسی نتایج تست A/B به منظور افزایش کارآیی وبلاگ برای کاربران
  • بهبود در قالب وبلاگ و ایجاد کدهای تمییز
  • بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو(توجه به اصول سئو)
  • بهینه سازی تصویر استفاده شده در محتواهای وبلاگ با کمک افزونه‌های مرتبط

بهبود در تجربه کاربری هیچ‌گاه خاتمه نمی‌پذیرد و بلاگر باید در یک چرخه بی‌پایان به دنبال ایجاد حس و حال بهتر در کاربران وبلاگ خود باشد و در صورتی که تلاش خود را به درستی انجام دهد نتیجه پشتکار خود را از کاربران دریافت خواهد کرد.