زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

هدف اصلی از ایجاد یک وبلاگ، افزایش ترافیک و جذب مخاطب از طریق موتورهای جستجو برای اهداف تجاری یا تبلیغات می‌باشد. ترافیک ورودی از موتورهای گوگل یکی از مهمترین فاکتورهایی است که نشان می‌دهد یک وبلاگ تا چه میزانی توانسته است فرآیند بازاریابی محتوا را به نحو مطلوبی به جلو ببرد. بسیاری از وبمستران معتقدند که ترافیک ورودی به یک سایت به تنهایی نمی‌تواند یک پارامتر تعیین کننده برای موفقیت یک وبلاگ باشد و شاید بتوان نرخ کلیک را یک سنجه مهمتر دانست.

نقش افزایش نرخ کلیک بر روی سئو

اگر شما یک وبلاگنویس هستید یا به عنوان یک وبمستر با وبلاگنویسان متعددی همکاری می‌کنید باید به نرخ کلیک(CTR) به عنوان یک سنجه مهم توجه داشته باشید و همیشه نوسانات آن را زیر نظر بگیرید.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

در دنیای وبلاگ‌نویسی معیارهای گوناگونی وجود دارند که نشان‌دهنده عملکرد یک وبلاگ در زمینه‌های مختلف می‌باشند. نرخ کلیک یا Click Through Rate یک معیار مهم برای وبنویسان می‌باشد.

اامّا نرخ کلیک چیست؟

یک کاربر هنگام‌که درباره موضوعات مختلف در یک موتور جستجو(مثلا گوگل) سرچ می‌کند، مجموعه‌ایی از نتایج را مشاهده می‌کند و می‌تواند بر روی یک یا چند نتیجه که به هدفش نردیکتر است کلیک نماید. در حقیقت می‌توان نرخکلیک در یک عبارت جستجو را از تعداد کلیک کاربران تقسیم بر تعداد نمایش آن URL در نتایج گوگل بدست آورد.(فرمول زیر)

فرمول محاسبه مقدار CTR

نرخ‌کلیک به بلاگنویس نشان می‌دهد که کاربران به چه میزانی جذب محتواهای یک سایت شده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند. مقدار نرخ کلیک به طور غیرمستقیم با مباحثی همچون کپی‌رایتینگ، عنوان نویسی هدفمند و بهبود تجربه کاربری مرتبط است. همچنین مباحث فنی نظیر نشانه‌گذاری‌ها وSchema می‌تواند بر روی بهبود نرخ‌کلیک تاثیر بگذارد.

مقدار مناسب برای نرخ کلیک طبیعی و نحوه محاسبه آن

نرخ‌کلیک برای موضوعات مختلف، مقادیر گوناگونی دارد. به طور معمول اگر CTR بین ۴ تا ۸ درصد باشد یک نرخ طبیعی و مناسب محسوب می‍شود.

محاسبه CTR در سرچ کنسول

برای بدست آوردن نرخ کلیک یک وبلاگ می توان از طریق Google Search Console استفاده کرد. البتّه ضروری است که از قبل ارتباط وبلاگ با سرچ کنسول برقرار شده باشد. در قسمت Performance در سرچ کنسول میانگین نرخ‌کلیک یک وبلاگ به همراه میزان نمایش وکلیک وجود دارد. شما می‌توانید با اجرای کوئری‌های مختلف نرخ‌کلیک خود در عبارات کلیدی مختلف را در بازه‌های زمانی متنوع بدست آورید.

عوامل موثر بر روی نرخ‌کلیک

به طور کلی عوامل مختلفی بر روی نرخ کلیک موثر هستند. برخی از افراد سعی می‌کنند با استفاده از ربات‌ها یا عوامل انسانی نرخ‌کلیک خود را به صورت جعلی بالا ببرند. این کار تاثیری بر روی سئو و بهبود جایگاه سایت در گوگل ندارد زیرا که الگوریتم‌های گوگل کاملا هوشمند هستند و ترافیک‌های جعلی و تغییر در نرخ‌کلیک را به خوبی تشخیص می‌دهند.

عوامل موثر بر روی CTR عبارتند از:

  1. عنوان صفحه(تیتر اصلی)
  2. بهینه‌سازی توضیحات متا
  3. استفاده از نشانه‌گذاری یا Schema
  4. URL و اسنپیت‌های جستجو
  5. افزایش کیفیت محتوا و توجه به برندسازی

نرخ کلیک فاکتوری کم‌ارزش در رتبه بندی گوگل و سئو

همانطور که در بالا گفتیم CTR می‌تواند اطلاعات مهمی را به وبمستر برای افزایش کیفیت تولید محتوا بدهد. امّا باید توجه داشت که نرخ‌کلیک به عنوان یک فاکتور کلیدی در الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل محسوب نمی‌شود و تنها گوگل از CTR برای تست کیفیت نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند.

شاید این سئوال ذهن خواننده محترم را به خود درگیر کند که چرا تغییردر CTR یک پارامتر مهم برای بهبود رتبه‌بندی یک محتوا از لحاظ گوگل نمی باشد؟

همانطور که در قبلا گفتیم نرخ‌کلیک را می‌توان با کمک ربات‌ها به راحتی تغییر داد و میزان آن را جعل نمود. همین موضوع باعث می‌شود تا گوگل از CTR به عنوان یک معیار کلیدی در رتبه بندی توجه نکند و تنها برای کنترل کیفیت نتایج نمایش داده شده از آن استفاده کند.

بهبود طبیعی نرخ کلیک به عنوان یک وظیفه مهم برای وبمستران و بلاگنویسان محسوب می‌شود. استفاده از روش‌های طبیعی و توجه به کیفیت محتوا برای بهبود این نرخ ضروری است زیرا که گوگل به شدّت بر روی تغییرات غیرطبیعی در پارامترهای تولید محتوا حساس است.