زمان مطالعه تقریبی: 8 دقیقه

امروزه تولید محتوای مفید اهمیت زیادی دارد. محتواهای صوتی، تصویری، ویدئویی و حتی متنی اگر به درستی تهیه شوند و به مخاطب هدف ارائه گردند می توانند ارزش افزوده بسیاری را برای اصحاب رسانه ها فراهم آورند. در کنار تهیه محتوا مناسب، تکنیک های دیگری نیز وجود دارند که می توانند به بهتر دیده شدن یک محتوا کمک زیادی را بنمایند. یکی از این تکنیک ها سئو می باشد.

سئو به مجموعه ای از فرآیندها گفته می شود که باعث می شود یک وبسایت در صدر لیست موتورهای جستجو قرار گیرد و بدین شکل ترافیک بیشتری به سایت وارد خواهد شد و این ترافیک می تواند در نهایت منجر به درآمدزایی بیشتر برای گردانندگان آن سایت یا فروشگاه شود.

آشنایی با فاکتورهای سئو

برای آشنایی بیشتر با مفهوم سئو این پست را مشاهده کنید : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو(سئو)

فاکتورهای مطرح در سئو

ما در اینجا تصمیم داریم در چند پست به بررسی فاکتورهای مطرح برای موفقیت در موتورهای جستجو بپردازیم و بدین شکل یک ذهنیت مناسب به مخاطب درباره سئو بدهیم . شما می توانید نظرات و سئوالات خود را در بخش نظرات ارائه کنید تا درحد توان به آنها پاسخ داده شود.

به طور کلی وقتی با بحث سئو مواجه می شویم با سه گروه عمده از فاکتورهای مطرح برای موفقیت در موتورهای جستجو مواجه می شویم که عبارتند از :

  • فاکتورهای مطرح در سئو On Page
  • فاکتورهای مطرح در سئو Off Page
  • خطاهای سئو

عناصر مهم در سئو

ما در هر گروه فوق شاهد زیرگروه های دیگری هستیم که در شکل زیر آن ها را در قالب یک جدول تناوبی عناصر سئو نمایش داده ایم.

توجه شود که جدول فوق همانند جدول تناوبی مندلیف کامل نمی باشد و امکان افزوده شدن عناصر جدیدی به آن وجود دارد و نکته مهم دیگری که حتما باید منظر قرار گیرد این است که تمامی عناصری سئوی که در تصویر بالا مشاهده می کنید کاملا به صورت ترکیبی کار می کنند و هیچکدام از فاکتورهای سئو نمی توانند به تنهایی برروی رتبه یک وب سایت در موتورهای جستجو تاثیری داشته باشند.

فرض کنید یک صفحه محتوای کم کیفیتی را ارائه دهد در حالی که کدهای HTML قابل قبولی را داشته باشد، نمی تواند در کسب رتبه بهتر توفیقی یابد و یا فرض کنید سایتی لینک های بسیار قویی را برای محتواهای خود به وجود آورده است اما دارای سرعت بسیار کُندی است، چنین سایتی هم در سئو چندان موفق نخواهد بود. بایستی توجه داشت که وجود چندین فاکتور مثبت می تواند شانس موفقیت را تصاعدی افزایش دهد، همانطور که وجود فاکتورهای منفی می تواند یک سایت را به ورطه نابودی بکشاند.

فاکتورهای سئو On Page

فاکتورهای رتبه بندی یک صفحه به صورت On Page تقریبا همگی در کنترل یک ناشر قرار دارند (ناشر کسی است که یک محتوا تولیدی منحصربفرد را که توسط خودش و یا نیروهای تحت امرش تولید شده است را در یک رسانه نظیر وب سایت یا شبکه اجتماعی منتشر می کند ).

این که یک ناشر چه محتوایی را تولید و نشر می دهد می تواند در موفقیت و یا شکست وی تاثیر داشته باشد.  ناشر باید به کمک ویژگی های HTML محتوای خود را به خوبی به یک موتور جستجو بشناساند، تا موتور جستجو بتواند به خوبی جستجوهای مرتبط با آن محتوا را تمییز دهد و کاربران را به درستی به سوی محتوای تولیدی سوق دهد. معماری و ساختار یک سایت هم کاملا در اختیار یک ناشر قرار دارد و ناشر می تواند با کمی مهارت و زمان گذاشتن یک ساختار کاربرپسند را ارائه دهد.

فاکتورهای Off Page

فاکتورهای رتبه بندی Off Page مواردی هستند که ناشران نمی توانند به طور مستقیم آنها را کنترل کنند. بنابراین موتورهای جستجو  به خوبی از این فاکتورها استفاده می کنند زیرا که موتورهای جستجو به تجربه دریافته اند که سیگنال های که از سوی ناشر یک محتوا دریافت می شود به تنهایی نمی تواند بهترین نتایج جستجو را فراهم آورد. با توجه به وجود میلیاردها صفحه وب، موتورهای جستجو به فاکتورهای Off Page  برای ارائه نتایج بهتر نیازمندند تا بدین شکل بتوانند اطمینان کاربران خود را فراهم آورند.

خطاهای سئو و مجازات (پنالتی)های رتبه بندی

لطفا اشتباه نکنید؛ هدف موتورهای جستجو، ارائه بهترین نتایج به مراجعه کنندگان خود می باشد زیرا با انجام درست این کار می توانند اعتماد مخاطبان خود را جلب کنند و بدین شکل تعداد کاربر بیشتری را به سمت موتور جستجو خود بکشند.

با استفاده از ترافیک ایجاد شده توسط این کاربران، تبلیغات بیشتری را از کمپانی های بزرگ برای خود جلب کنند و درآمد خود را افزایش دهند. بنابراین زیاد دور از تصور نیست که گردانندگان موتورهای جستجو بخواهند با کسانی که فرآیند الگوریتم های جستجوی آن ها را مختل می کنند برخورد کنند و به اصطلاح آن ها را جریمه (پنالتی/مجازات) کنند.

اگر موتورهای جستجو احساس کنند که تکنیک های سئو به کارگرفته شده از نوع کلاه سیاه (Black Hat) و یا اسپم می باشد، صفحات مرتبط را در رتبه بندی خود جریمه می کنند و حتی به طور کامل آن ها را از نتایج جستجوهای خود حذف می کنند .

برای آشنایی بیشتر با مفاهیم کلاه سیاه ، کلاه سفید و کلاه خاکستری به این پست مراجعه کنید : سئو سایت به روش کلاه سفید یا کلاه سیاه ؟

خطاهای سئو معمولا تاکتیک هایی می باشند که به صورت عامدانه از سوی ناشر به کار گرفته می شوند (البته در بسیاری از مواقع هم سهوی و از روی کم تجربگی رخ می دهند) و ناشر با دست کاری بر روی متاداده ها سعی در فریب موتور جستجو دارد و هدف ناشر، انتقال ترافیک موتور جستجو به سوی وب سایت خودش می باشد که این کار به شدت توسط موتورهای جستجو جریمه می شود.

وزن بندی فاکتورها

در جدول ۱ (تصویر بالا ؛ جدول تناوبی عناصر سئو) برای هر عنصر یک وزن مخصوص در نظر گرفته شده است. این وزن ها برای عناصر مثبت عددی ما بین +۱ تا +۳ می باشد و برای عناصر منفی عددی مابین -۱ تا -۳ می باشد. وزن +۳ نشان دهنده بیشترین اهمیت در عناصر سئو می باشد و وزن -۳ نشان دهنده بیشترین اثر منفی بر روی سئو می باشد.

البته این وزن بندی بدان معنا نمی باشد که فاکتورهایی با وزن ها +۱ و +۲ دارای اهمیت چندانی نمی باشند. هر فاکتور در جای خود دارای اهمیت می باشد و  وزن ها تنها نشان دهنده اولویت آنها می باشد (همانطور که در ابتدا اشاره شد سئویی موفق خواهد بود که ترکیبی از تمامی عناصر مثبت فوق را در برگیرد و حداقل عناصر منفی در آن وجود داشته باشد).

شیوه وزن‎بندی فاکتورها

باید توجه داشت این وزن ها براساس ترکیبی از الگوریتم های مختلف موتورهای جستجو و نظرسنجی های دریافتی از تجربه های کاربران مختلف بدست آمده است. این وزن ها ممکن است در طول زمان و یا موقعیت مکانی (کشورهای مختلف و یا زبان های نوشتاری) تغییر کند و ضروری است بدانیم که همه متخصصین، ممکن است با این اوزان موافق نباشند و تنها هدف ما از ارائه آنها یک راهنمای کلی برای مخاطب بوده است.

همانطور که قبل از این هم گفتیم جدول تناوبی عناصر سئو هنوز تکامل نیافته و می توان عناصر متفاوتی را در آن جای داد و ویژگی های عناصر شناخته شده ممکن است به صورت مستمر تغییر کند. این در حالی است که ما معتقدیم که با یک سری از فاکتورهای گم شده نیز مواجه هستیم، شاید خیلی از چیزهایی که ما درباره آنها فکر نمی کنیم و یا نمی توانیم فلسفه ی برای وجود آنها داشته باشیم از لحاظ موتورهای جستجو دارای اهمیت باشند. مثلا در مورد گوگل گفته می شود که این موتور در رتبه بندی های خود به بیش از ۲۰۰ فاکتور اصلی و در حدود ۱۰۰۰۰ فاکتور فرعی توجه می کند.

هدف از جدول فوق، ارائه یک راهنمای آنلاین به کاربران می باشد تا هرگز آیتم های مهم را در سئو خود فراموش نکنند و بتوانند با کسب تجارب بیشتر به درک درستی از یک سئوی موثر دست یابند.

مترجم و بازنشر : مسعود معاونی

تاریخ نشر: ۱۷ مرداد ماه ۱۳۹۷

منبع : وب سایت مارکتینگ لند