بسیاری از مواقع پیش آمده است که یک تیتر یا متن زیبا باعث شده است تا در جایتان میخکوب شوید و چشمتان بر روی ان محتوا قفل شود. این هنر کپی رایتر است که با کمک کپی رایتینگ می تواند توجه افراد را به خواندن یک متن یا یک محتوا تصویری یا ویدئویی جلب کند. امّا سئوال مهمی که پیش میآید این است که تفاوت کپی رایتینگ با تولیدمحتوا چیست؟
بایستی توجه داشت که کپی رایترها یک محتوای کپی رایتینگ (تبلیغی) را به هدف جذب مخاطب تولید میکنند. یک متن کپی رایتری بایستی آنقدر کشش داشته باشد تا بتواند مخاطب را مجاب به توقف برروی یک عنوان و مطالعه محتوای آن کند.
کپی رایتینگ چیست؟ چطور یک کپی رایتر موفق شویم؟
تفاوت کپی رایتینگ با تولیدمحتوا
اگر بخواهیم تفاوت کپی رایتینگ با تولیدمحتوا را بطور خلاصه بگوییم می توانیم عبارت زیر را بیان کنیم:
“بایستی توجه داشت، هدف نهایی کپی رایتینگ ، ترغیب مخاطب به اقدام میباشد. معمولا این اقدام یک خرید یا ثبتنام یا … میباشد. در تولیدمحتوا هم هدف جذب مخاطب است، امّا شاید اقدام فوری چندان مدنظر نباشد.”
بیشترین کاربرد کپی رایتینگ در صنعت تبلیغات است. امروزه تبلیغات به کمک اینترنت و شبکههای اجتماعی ساختاری بسیار متفاوت با دهههای قبل یافته است. امروزه شرکتهای کوچک و متوسط(استارتآپ ها) میتوانند به راحتی از سایتها، شبکههای اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … برای پرموت و معرفی گسترده خود به مخاطبان بهره گیرند.
بررسی اهمیت قدرت نویسندگی در تولید محتوا
شاید مهمترین سئوالی که ذهن هرکسی را به خود درگیر کند، این باشد که آیا کپی رایتینگ جزئی از فرآیند تولید محتوا است یا نه؟ و اگر هست ابتدا بایستی تولیدکننده محتوا شد و بهد کپی رایتر یا بالعکس؟
پاسخ به سئوال فوق کار بسیار مشکل و پیچیدهای است(مثل اینکه بگوییم اول مرغ بوده بعد تخم مرغ بوجود آمده یا اول تخم مرغ بوده بعد مرغ بوجود آمده است). امّا واقعیت این است که یک کپی رایتر بایستی توانایی بالایی در نوشتن داشته باشد.
کپی رایتینگ اوج هنر نویسندگی
هنر نویسندگی مهمترین شاخصه برای کپی رایتر شدن میباشد. این در حالی است که در تولیدمحتوا ممکن است با تمرین، گذر زمان و رعایت اصول سئو بتوان به نتیجه قابل قبولی رسید.
برای این که یک فرد بتواند در صنعت کپی رایتینگ حرفهای شود، علاوه بر تمرین و مجاهدتهای طولانی، بایستی بطور ذاتی خلاق و مبتکر باشد. داشتن قلم توانا نیز میتواند در کنار خلاقیت و نبوغ ذاتی یک فرد را تبدیل به کپی رایتری موفق نماید.
البته، نقش تمرین هرگز نباید فراموش شود. شعار همیشگی “تمرین،تمرین تا معجزه!!!” در کپی رایتینگ بوضوح قابل درک و لمس است.
نقش یک کپی رایتر در تولید محتوا
بعد از آنکه به بررسی تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا پرداختیم، میخواهیم به بررسی نقش کپی رایتر در صنعت محتواسازی بپردازیم. یک کپی رایتر قوی علاوه بر توانایی در نوشتن تبلیغات زیبا میتواند تیترهای جذابی را برای مقالات مجلهها و سایتهای اینترنتی تولید کند.
ویژگی فوق باعث خواهد شد تا خوانندگان بسیاری به سراغ یک محتوا(مقاله) بیایند. در واقع میتوان گفت تیتر نمای کار هر محتوانویسی میباشد. هرچه نمای کار زیباتر و گیراتر باشد، امکان ورود افراد به درون محتوا و درگیرشدن با آن افزایش خواهد یافت.
چهار مولفه مهم در اندازهگیری و بازاریابی محتوا
ویژگیهای مهم در کپی رایتینگ
برای موفقیت در صنعت کپی رایتینگ و همچنین تولیدمحتوا توجه به نکات زیر ضروری است:
- افزایش مهارت در عنواننویسی
- توجه به سادهنویسی و درک مخاطب
- اختصاصینویسی و شناخت پرسونای مخاطب
- توجه به اثربخشی محتواها
- روانشناسی مخاطب(توجه به رنگها، UI/UX و…)
- آشنایی با علم فروشی و بازاریابی
- افزایش دانش پایهای و مهارت در موضوعاتی که تبلیغ مینویسد.
و در پایان…
در نهایت باید توجه داشت که هر کپی رایتری یک نویسنده است، امّا هر نویسندهای نمیتواند یک کپی رایتر باشد. این مهمترین تفاوت کپی رایتینگ با تولیدمحتوا میباشد. در تولیدمحتوا هدف خوانده شدن و بلکه دیده شدن محتوا میباشد. امّا در کپی رایتری محتوا باید دیده شود، خوانده شود، فهمیده شود، درک شود، تاثیر بگذارد و نهایتا منجر به اقدام شود.
در کپی رایتینگ نویسنده باید بتواند با حداقل محتوا، حداکثر تاثیر را بگذارد. این درحالی است که در تولید محتوا معمولا نویسندگان محدودیت کمتری در تعداد کلمات دارند.
عالی و مفید بود