زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

۱۱ گام کلیدی که باید پس از فاز سرمایه گذاری در یک استارتاپ مورد توجه قرار گیرند :

پس از آن که یک استارتاپ ایده خود را راه اندازی کرد و توانست سرمایه گذار مناسبی را برای خود بیابد ، اولین چیزی که به آن نیاز است توجه کند مسیر حرکت آینده استارتاپ خواهد بود . در ادامه به ۱۱ گام مهمی که استارتاپ ها باید همواره به آنها توجه داشته باشند می پردازیم :

گام های کلیدی برای رشد استارتاپ ها

۱– یافتن چرایی هر موضوعی

همیشه در انجام هر کاری چرا/چراهای مرتبط با آن کار را بیابید . به عنوان مثال : چرا برخی از کارها باعث می شوند تا شما نتوانید به پارامترهای مناسب خود دست یابید ؟ چرا محصول یا سرویس شما مورد توجه قرار نمی گیرد ؟ چرا نمی توانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید ؟ و…

سعی کنید برای یافتن جواب این چراها یک گام به عقب بردارید .  ایده های اولیه خود را مجدد مورد ارزیابی حدّی قرار دهید . کارهای سخت و پیچیده را به شدت مورد توجه قرار دهید چرا که در پشت این سنگ های بزرگ جواب بسیاری از چراهای شما قرار گرفته است . شما می توانید با حل کردن مشکلات و کارهای بزرگ ، بازخوردهای مناسبی درباره محصولات یا خدمات تان بگیرید و بهبودهای اساسی در فرآیندهای کسب و کار خود بوجود آورید .

۲– انجام اقدامات ضروری

برخی از کارها باید با سرعت انجام پذیرند . جلسات با سرمایه گذاران را همواره مدنظر داشته باشید . شما می توانید در جلسات سرمایه گذاری بسیاری از اقدامات ضروری و فوریتی را بشناسید . این اقدامات را در یک لیست مخصوص فهرست بندی کنید و همیشه به آنها توجه داشته باشید .

۳– اعمال بازخوردها

شما با شروع کار خود ، بازخوردهای متنوعی و بعضا ناراحت کننده ای را دریافت خواهید کرد . بازخوردها می توانند باعث ایجاد یک روند مثبت وسازنده در کسب و کار شما شوند . شما می توانید از بازخوردها برای پیشرفت و روند رو به جلوی خود بهره ببرید .

توجه داشته باشید که بسیاری از بازخوردها مفید نیستند و تنها وقت و انگیزه شما را مورد هدف قرار می دهند . امّا بازخوردهای طلایی نیز وجود دارند که شناخت آنها می تواند کاتالیزور بسیار خوبی برای رشد سریع باشد .

۴– نظارت برمخاطبان هدف

هرگز مخاطبان هدف خود را فدای سرمایه گذاران خود نکنید . استارتاپ شما برای تامین نیازهای مخاطبان ایجاد گردیده است ، نه سرمایه گذاران . علیرغم احترام به سرمایه گذاران ، هرگز مخاطبان خود را فراموش نکنید و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات آنها به کار گیرید .

۵– عدم تردید در انجام کارها

هرگز به خود تردید راه ندهید و پرقدرت به کار خود ادامه دهید . شما ممکن است در مراحل کار خود زیاد “نه” بشنوید . امّا تلاش خود را متوقف نکنید و امیدوار باشید که به زودی “بله” های بسیار بزرگی را خواهید شنید . مطمئن باشید که شما می توانید سرمایه گذار مخصوص به خود را داشته باشید ، پس محکم رو به جلو حرکت کنید .

(مطلب مرتبط : استارتآپ های مطرح در آمریکا در سال ۲۰۱۸)
(مطلب مرتبط : تیم سازی و تاثیر آن در کسب وکار)
(مطلب کاربردی : منتور کیست و منتورینگ در استارتاپ چیست ؟)

۶– تمرکز ، تمرکز و بازهم تمرکز

سعی کنید بر موضوعاتی که در کنترل شما می باشند تمرکز کنید . در یک استارتاپ بسیاری از مسائلی که بوقوع می پیوندند در اختیار شما نمی باشند . به دنبال شناسایی مسائل غیرقابل کنترل باشید و با تمرکز بر راهکارهای موجود خود(استارتاپ تان) را قوی کنید و تا می توانید استارتاپ خود را از مشکلات غیرقابل کنترل دور سازید . قدرت تمرکز بالای شما می تواند اعتماد سرمایه گذاران را جلب نماید و اعتبار بیش از قبل برای شما به همراه آورد .

۷– لیست سرمایه گذاران موثر

بسیاری از سرمایه گذاران اعلام می کنند که فعلا تمایلی به سرمایه گذاری های جدید ندارند . ممکن است این سرمایه گذاران به زودی به فعالیت شما علاقمند شوند . پس سعی کنید لیستی از سرمایه گذاران را در اختیار داشته باشید و با بروزرسانی مستمر این لیست ، شانس جذب سرمایه گذاران جدید را از دست ندهید .

۸– سبد ایده به جای داشتن یک ایده

ایده ها تنها یک روی سکه هستند . هرچند که یک ایده ممکن است بسیار جذاب باشد ، امّا تمام واقعیت ها را نشان نمی دهد . ایده مانند یک نان تازه است که اگر استفاده نشود خیلی زود بیات می شود . بنابراین سعی کنید همواره سبدی از ایده ها را داشته باشید .

وقتی به سراغ یک سرمایه گذار می روید به جای یک ایده خام و مبهم یک نمونه اولیه(MVC) از محصول یا سرویس خود را عرضه کنید . سعی کنید نمونه اولیه خود را در مقیاس کوچک عرضه کنید ولی شامل تمام آنچه که در دنیای واقعی وجود دارد ، بشود . نمونه اولیه شما باید قابلیت کار با مشتریان واقعی را داشته باشد و جلوه گر تفکرات شما باشد . اگر نمونه اولیه نتواند مشتری را قانع کند ، مطمئن باشید محصول نهایی هم نخواهد توانست رضایت مشتری را بدست آورد .

۹– اهداف متفاوت

ممکن است شما سرمایه گذار مدنظر خود را بدست آورده باشید ، امّا هرگز سرمایه گذاران را رها نکنید و اهداف مختلفی را برای جذب سرمایه گذاران تعریف کنید . مدل کسب و کار شما بایستی بتواند اهداف گوناگونی را در فازهای مختلفی تعریف کند .

۱۰– راهکارهای جدید ، شرکای تجاری جدید

همواره شیوه های گوناگونی برای موفقیت وجود خواهند داشت . شما باید شبکه ای از شرکای استراتژیک را برای خود بسازید . این شرکای استراتژیک به خوبی می توانند ضعف های شما را پوشش دهند و احتمال شکست خوردن شما را کاهش دهند .

۱۱– راه اندازی

هیچ گاه از شروع کردن نترسید ، شروع یک کار همواره سخت و به شدت ابهام انگیز است . امّا بعد از شروع آن مشاهده خواهد کرد که آنقدر هم کار دشواری نبوده است . سعی کنید کار خود را با حداقل های ممکن شروع کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید . در اکوسیستم استارتاپی معمولا گفته می شود که احتمال موفقیت در کسب و کارهای لاغر و چابک بیشتر است . کسب و کار لاغر ، استارتاپی است که تلاش می کند تا با حداقل امکانات بیشترین پیشرفت ها را داشته باشد .

نویسنده و گردآورنده : مسعود معاونی