مارکت پلیس یا Market Place یک پلتفرم (معمولا یک سایت اینترنتی) برای فروش محصولاتِ تولید کنندگان مختلف می باشد. یک کاربر می تواند به آسانی در یک سایت مارکت پلیس چرخ بزند و محصولات تولیدکنندگان/فروشندگان مختلف را بازدید کند و با خیالی آسوده یک خرید مطمئن را انجام میدهند.
معمولا تولیدکنندگان یا فروشندگانی به سراغ سایتهای مارکت پلیس میروند که خودشان یک فروشگاه قدرتمند برای عرضه محصولاتشان ندارند. آنها بیشتر توان خود را بر روی تولید محصول با کیفیت میگذارند و بازاریابی و فروش محصولات خود را به سایتهای مارکت پلیس واگذار می کنند.
ازطرفیدیگر، سایتهای مارکت پلیس، سرمایه خود را صرف خرید کالا و انبارداری نمیکنند. آنها محصولات و خدمات سایر تولیدکنندگان را برای فروش عرضه میکنند.چنین سایتهایی سعی می کند نیازهای مشتری را شناسایی کند و این نیازها را تامین کند.
چگونگی عملکرد یک مارکت پلیس
تامین نیازهای مخاطبان توسط یک سایت مارکت پلیس باعث می شود تا مخاطبان علاقمند به دنبال کردن جدّی یک سایت Market Place شوند. معمولا مخاطبان علاقمند، ظرفیت زیادی برای کلیک بر روی لینک یک محصول و بررسی یک کالا در چنین فروشگاههایی را دارند. چنین افرادی یک مشتری بالقوه محسوب می شوند که به راحتی قابلیت تبدیل شدن به مشتری بالفعل را دارا می باشند.
یک سایت Market Place سعی میکند تا بصورت کاملا بیطرف انواع محصولات را بررسی کند. این بیطرفی باعث میشود تا کاربران به چنین سایت هایی اعتماد مناسبی پیدا کنند. فروشگاههای Market Place معمولا خود کالاها را خریداری نمی کنند وتنها نقش یک واسطه را دارند. بنابراین دارای هزینههای انبارداری، مرجوعی و کالای منقضی شده نمی باشند.
بیشتر بخوانید : معرفی مدل های کسب و کار
ویژگیهای مهم یک سایت مارکت پلیس
۱-محتوا محوری
یک سایت Market Place باید یک سایت قدرتمند در زمینه محتوا باشد. محتوا میتواند نیازهای مخاطب را پوشش دهد. بنابراین چنین کسب و کاری باید به محتوا توجه خاصی داشته باشد.
۲-بروزرسانی های مستمر
از آنجا که نیازهای یک مشتری بطور مستمر تغییر می یابند، بایستی سایتهای Market Place بصورت همیشگی بروزرسانی شوند.
۳-تعامل نقطه قوت Market Place
یک سایت مارکت پلیس باید توان تعامل زیادی با فروشندگان مختلف داشته باشد. از آنجایی که معمولا، مدیر یک سایت Market Place خودش کالایی برای عرضه ندارد بایستی همواره به جلب نظر تامینکنندگان توجه داشته باشد.
۴- نقش تسهیلگری
چنین سایتی وظیفه تسهیل کردن کار برای کاربران را برعهده دارد. بنابراین یک سایت Market Place باید همیشه روابط خود را با کاربران در بالاترین سطح نگه دارد. اعتمادسازی مهمترین خصیصه یک چنین سیستمی می باشد.
۵-توجه به فنون صنعت بازاریابی
مارکت پلیس یک زمین اجارهای محسوب میشود. به همین دلیل معمولا چنین سایتهایی، نمیتوانند یک درآمد ثابت را برای خود طراحی کنند. عدم توجه به فنون صنعت بازاریابی باعث حذف آنها از چرخه رقابت خواهد شد.
بررسی تفاوت Market Place با همکاری در فروش
در مقابل Market Place، همکاری در فروش یا Affiliate Marketing قرار میگیرد. روند همکاری در فروش بدین گونه است که افراد در چنین سیستمی سعی می کنند محصول شرکتها یا فروشگاههای اینترنتی دیگر را بفروشند و در ازای این فروش پورسانت خود را دریافت کنند.
مهمترین تفاوت Market Place با همکاری در فروش در این است که مالک سایت مارکت پلیس، محصولات دیگر تولیدکنندگان را برای فروش در سایت خود عرضه می کند. امّا در همکاری در فروش مالک سایت تنها به معرفی محصولات دیگر سایتها با لینک اختصاصی خود میپردازد. اگر بازدیدکننده با لینک تبلیغکننده به خرید یک کالا بپردازد درصدی از فروش به تبلیغکننده خواهد رسید.
نمونه ایرانی مارکت پلیس و همکاری در فروش
در سایت دیجی کالا، شاهد هر دو نوعِ، مارکت پلیس و همکاری در فروش می باشیم. تولیدکنندگانی که کالاهای خود را برای فروش در سایت دیجی کالا قرار می دهند از سیستم مارکت پلیس این فروشگاه اینترنتی بهره میبرند و کسانی که به معرفی محصولات دیجی کالا در سایت خود می پردازند از سیستم همکاری در فروش این فروشگاه استفاده میکنند.