زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

مارکت پلیس یا Market Place یک پلتفرم (معمولا یک سایت اینترنتی) برای فروش محصولاتِ تولید کنندگان مختلف می باشد. یک کاربر می تواند به آسانی در یک سایت مارکت پلیس چرخ بزند و محصولات تولیدکنندگان/فروشندگان مختلف را بازدید کند و با خیالی آسوده یک خرید مطمئن را انجام می‎دهند.

مارکت پلیس چیست؟

معمولا تولیدکنندگان یا فروشندگانی به سراغ سایت‎های مارکت پلیس می‎روند که خودشان یک فروشگاه قدرتمند برای عرضه محصولاتشان ندارند. آنها بیشتر توان خود را بر روی تولید محصول با کیفیت می‎گذارند و بازاریابی و فروش محصولات خود را به سایت‎های مارکت پلیس واگذار می کنند.

ازطرفی‎دیگر، سایت‎های مارکت پلیس، سرمایه خود را صرف خرید کالا و انبارداری نمی‎کنند. آنها محصولات و خدمات سایر تولیدکنندگان را برای فروش عرضه می‎کنند.چنین سایت‎هایی سعی می کند نیازهای مشتری را شناسایی کند و این نیازها را تامین کند.

چگونگی عملکرد یک مارکت پلیس

چگونگی عملکرد

تامین نیازهای مخاطبان توسط یک سایت مارکت پلیس باعث می شود تا مخاطبان علاقمند به دنبال کردن جدّی یک سایت Market Place شوند. معمولا مخاطبان علاقمند، ظرفیت زیادی برای کلیک بر روی لینک یک محصول و بررسی یک کالا در چنین فروشگاه‎هایی را دارند. چنین افرادی یک مشتری بالقوه محسوب می شوند که به راحتی قابلیت تبدیل شدن به مشتری بالفعل را دارا می باشند.

یک سایت Market Place سعی می‎کند تا بصورت کاملا بی‎طرف انواع محصولات را بررسی کند. این بی‎طرفی باعث می‎شود تا کاربران به چنین سایت هایی اعتماد مناسبی پیدا کنند. فروشگاه‎های Market Place معمولا خود کالاها را خریداری نمی کنند وتنها نقش یک واسطه را دارند. بنابراین دارای هزینه‎های انبارداری، مرجوعی و کالای منقضی شده نمی باشند.

بیشتر بخوانید : معرفی مدل های کسب و کار

ویژگی‎های مهم یک سایت مارکت پلیس

۱-محتوا محوری

یک سایت Market Place باید یک سایت قدرتمند در زمینه محتوا باشد. محتوا می‎تواند نیازهای مخاطب را پوشش دهد. بنابراین چنین کسب و کاری باید به محتوا توجه خاصی داشته باشد.

۲-بروزرسانی های مستمر

از آنجا که نیازهای یک مشتری بطور مستمر تغییر می ‎یابند، بایستی سایت‎های Market Place بصورت همیشگی بروزرسانی شوند.

۳-تعامل نقطه قوت Market Place

یک سایت مارکت پلیس باید توان تعامل زیادی با فروشندگان مختلف داشته باشد. از آنجایی که معمولا، مدیر یک سایت Market Place خودش کالایی برای عرضه ندارد بایستی همواره به جلب نظر تامین‎کنندگان توجه داشته باشد.

۴- نقش تسهیلگری

چنین سایتی وظیفه تسهیل کردن کار برای کاربران را برعهده دارد. بنابراین یک سایت Market Place باید همیشه روابط خود را با کاربران در بالاترین سطح نگه دارد. اعتمادسازی مهمترین خصیصه یک چنین سیستمی می باشد.

۵-توجه به فنون صنعت بازاریابی

مارکت پلیس یک زمین اجاره‎ای محسوب می‎شود. به همین دلیل معمولا چنین سایت‎هایی، نمی‎توانند یک درآمد ثابت را برای خود طراحی کنند. عدم توجه به فنون صنعت بازاریابی باعث حذف آنها از چرخه رقابت خواهد شد.

بررسی تفاوت Market Place با همکاری در فروش

همکاری در فروش یا مارکت پلیس

در مقابل Market Place، همکاری در فروش یا Affiliate Marketing قرار می‎گیرد. روند همکاری در فروش بدین گونه است که افراد در چنین سیستمی سعی می کنند محصول شرکت‎ها یا فروشگاه‎های اینترنتی دیگر را بفروشند و در ازای این فروش پورسانت خود را دریافت کنند.

مهمترین تفاوت Market Place با همکاری در فروش در این است که مالک سایت مارکت پلیس، محصولات دیگر تولیدکنندگان را برای فروش در سایت خود عرضه می کند. امّا در همکاری در فروش مالک سایت تنها به معرفی محصولات دیگر سایت‎ها با لینک اختصاصی خود می‎پردازد. اگر بازدیدکننده با لینک تبلیغ‎کننده به خرید یک کالا بپردازد درصدی از فروش به تبلیغ‎کننده خواهد رسید.

نمونه ایرانی مارکت پلیس و همکاری در فروش

در سایت دیجی کالا، شاهد هر دو نوعِ، مارکت پلیس و همکاری در فروش می باشیم. تولیدکنندگانی که کالاهای خود را برای فروش در سایت دیجی کالا قرار می دهند از سیستم مارکت پلیس این فروشگاه اینترنتی بهره می‎برند و کسانی که به معرفی محصولات دیجی کالا در سایت خود می پردازند از سیستم همکاری در فروش این فروشگاه استفاده می‎کنند.