زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

همه دوست دارند که از گوگل ترافیک مناسبی را دریافت کنند زیرا که این ترافیک می‌تواند برای آن‌ها درآمد به همراه داشته باشد. معمولا برای جذب ترافیک، به سراغ تبلیغات گوگل یا سئو ارگانیک می‌رویم. امّا گوگل دیسکاور به عنوان یک راه‌حل جدید برای جذب ترافیک با هزینه کم(نسبت به تبلیغات یا هزینه‌های سئو) مطرح می‌باشد.

گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل دیسکاور چیست؟

اگر مرورگر کروم را در گوشی تلفن همراه هوشمند خود باز کنید با مقالات پیشنهادی مواجه می‌شوید که براساس علائق شما قرار گرفته‌اند، این همان گوگل دیسکاور است.

سالیان سال است که مردم برای یافتن سئوالات و نیازمندی‌های خود به سراغ گوگل می‌روند. در چند سال گذشته گوگل برای ارائه نتایج نزدیک به نظرات کاربران سرویس گوگل فید(Google Feed) را در گوشی‌ها موبایل عرضه کرد. گوگل دیسکاور(Google Discover) در واقع نسخه کامل‌تری از گوگل فید است که سعی می‌کند بر اساس علائق هر کسی و سوابق جستجوهای قبلی او، پیشنهاداتی را به کاربران ارائه دهد.

چگونگی عملکرد الگوریتم گوگل دیسکاور

گوگل دیسکاور همان جستجوی گوگل است که بدون نیاز به سرچ مرسوم، نتایجی را به کاربران نمایش می‌دهد. استفاده‌کنندگان از این سرویس می‌توانند به راحتی بر روی نتایجی که گوگل به آن‌ها نمایش می‌دهد کلیک کنند و وارد صفحات مختلفی شوند. حتی کاربران می‌توانند از طریق تنظیمات به فالوو کردن یک موضوع بپردازند یا نمایش برخی از موضوعات را محدود کنند.

الگوریتم Google Discover براساس جستجوهای قبلی کاربر عمل می‌کند. مثلا اگر شما قبلا درباره نتایج تیم استقلال در لیگ برتر سرچ کرده باشید، گوگل دیسکاور نتایج جدید تیم استقلال را برای شما نمایش خواهد داد.

مهم‌ترین تفاوت گوگل دیسکاور با شبکه‌های اجتماعی

مهمترین تفاوت گوگل دیسکاور با شبکه‌های اجتماعی در این است که معمولا در سوشال‌ها شما افراد را دنبال می‌کنید ولی در گوگل دیسکاور شما می‌توانید موضوعات را دنبال کنید(مشابه دنبال کردن هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی).

کاربران می‌توانند با دنبال کردن موضوعات مورد علاقه خود در گوگل دیسکاور، آخرین اخبار یا مقالات مرتبط با آن موضوع را مطالعه کنند.

اهمیت گوگل‌دیسکاور بر روی سئو

گوگل دیسکاور در ابزارهای مختلف

گوگل‌دیسکاور می‌تواند ترافیک هدفمند زیادی را به سمت یک سایت بیاورد به همین دلیل می‌تواند بر روی سئو تاثیر مثبتی بگذارد. امّا دو سئوال مهم زیر به ذهن هر مخاطبی می‌رسد:

  1. آیا Google Discover برای سایت‌های ایرانی هم قابل استفاده است؟
  2. چگونه می‌توانیم مقالات خود را در گوگل دیسکاور قرار دهیم؟

در پاسخ به سئوال اوّل باید بگوییم که گوگل‌‌دیسکاور برای وب فارسی و ایرانیان قابل دسترس می‌باشد زیرا گوگل به دنبال ارائه بهترین محتواها با تمامی مخاطبان خود می‌باشد.

در پاسخ به سئوال دوم باید عنوان کنیم که الگوریتم مورد استفاده در گوگل‌دیسکاور به خوبی شناخته شده نیست، امّا طبق گفته مدیران گوگل، محتوای با کیفیت بیشترین نقش را در قرارگیری یک مقاله در Google Discover دارد.

گوگل‌دیسکاور علاوه بر سئو می‌تواند بر روی برندسازی نیز تاثیر بگذارد. طبق قانون ۷ در بازاریابی اگر شخصی ۷ بار با یک برند تعامل کند و تبیلغات یا پیام آن برند را ببیند به احتمال زیاد مشتری آن برند خواهد شد و گوگل‌دیسکاورمی‌تواند بخشی از قانون۷ را تامین کند.

چگونه سایت‌های خود را برای گوگل دیسکاور بهینه کنیم؟

خوشبختانه کار با گوگل‌دیسکاور به اندازه سئوی ارگانیک پیچیده نیست و نتایج خیلی سریعتر از سئو اتفاق خواهند افتاد. شما می‌توانید با گذشت زمان شاهد افزایش میزان ترافیک دیسکاور خود باشید(ترافیک ایجاد شده از دیسکاور را می‌توان در سرچ کنسول گوگل بررسی کرد).

نکات مهم در بهینه‌سازی دیسکاور

برای بهینه‌سازی دیسکاور باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. حتما از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. تصاویر در دیسکاور نمایش داده می‌شوند، بنابراین تصاویر مرتبط و با کیفیت بالا که محتوای شما را همراهی می‌کنند دارای اهمیت هستند. دقیقا مانند تیترها که می‌توانند بر روی نرخ کلیک تاثیر بگذارند، تصاویر هم می‌توانند باعث افزایش کلیک شوند. تصاویری که کنجکاوی یا هیجان را در مخاطبان بر می‌انگیزند، نرخ کلیک بالاتری خواهند داشت.
  2. محتوا پادشاه است. امّا اگر در مورد موضوعات مورد علاقه مخاطب ننویسید هرگز در گوگل‌دیسکاور نشان داده نخواهید شد. پیشنهادات گوگل را مدنظر قرار دهید و سعی کنید موضوعات سایت خود را براساس آن‌ها تنظیم کنید. محتوای منحصربفرد و غیرکپی می‌تواند شما را در مقابل رقبایتان یک سر و گردن بالاتر ببرد. استفاده از تکنیک‌های محتواهای آسمان‌خراش می‌تواند به شما کمک قابل توجهی بنماید.
  3. محتوا در درون یک سایت زندگی می‌کند، امّا رسانه‌های اجتماعی محتوا را زنده و همیشه سبز نگه می‌دارند. ایجاد بک‌لینک های معتبریا تبلیغ در رسانه‌های دیگر می‌تواند محتوا را قدرتمندتر و با نفوذ سازد. توجه به محتواهایی که رشد بازدیدکننده دارند می‌تواند بر روی گوگل دیسکاور تاثیر بگذارد. باید به خاطر داشت که گوگل دیسکاور هم مانند یک فید در شبکه‌های اجتماعی عمل می‌کند و می‌توان از آن برای تقویت محتواهای یک سایت استفاده کرد.

Google Discover به عنوان یک کانال مهم برای دریافت ترافیک هدفمند محسوب می‌شود. استفاده از چندین کانال ترافیکی یک موضوع کلیدی برای هر سایت یا کسب و کاری خواهد بود. زیرا که ممکن است با یک تغییر کوچک در الگوریتم‌های گوگل، بخش عظیمی از ترافیک وب‌سایت را از دست دهیم. در چنین مواقعی شبکه‌های اجتماعی یا گوگل دیسکاور می‌توانند به کمک ما بیایند.