زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه
تصورات غلط بسیاری درباره مدیریت SEO و نقش آن در بازاریابی تعاملی و طراحی یک وب سایت کاربر پسند وجود دادرد .Thurow جدیدا در کنفرانس بازاریابی جستجو(SMX West Search Marketing Conference) سخنرانی کرد و این مطلب را عنوان کرد که یک وب سایت کاربرپسند دوستانه که براساس موتور جستجو طراحی شده باشد پیش نیاز هر کسب و کاری است . بسیاری از مردم بر این باورند که سایت های جستجو تنها براساس لینک های متنی کار می کنند . افرادی تصور می کنند که نقشه XML ضروری است ، اما حقیقت چیزی فراتر از این تصورات رایج است . ما در این مقاله براساس صحبت های Thurow مطالبی را درباره SEO و SEM ارائه خواهیم داد و بسیاری از فرضیات نادرست را به چالش خواهیم کشید . هم چنین راهنمایی هایی درباره شیوه های صحیح معرفی محتوای وب مطرح خواهیم کرد .
در شروع کار به یک سوال اساسی پاسخ می دهیم که طراحی یک وب سایت جستجو دوستانه بر چه اساسی است ؟ یک موتور جستجو دوستانه موتوری است که وب سایت را قادر می کند تا به صورت خزنده (Crawler) وب سایت های مرتبط با آن صنعت را پیدا کند . Throw می گوید :
به عبارت دیگر یک وب سایت براساس ظرفیت های موتورهای جستجو برای کاربران ساخته می شود . این یک تعادل بین طراحی تکنولوژی محور و طراحی کاربر محور است و بهینه سازی سایت برای افرادی که از موتورهای جستجو استفاده می کنند می باشد . هم چنین اگر یک طراح سایت بر روی موتورهای جستجو متمرکز شود در نهایت موتور جستجو پاداش وی را خواهد داد .
تکنولوژی تعادل بین موتور جستجو و دوستی انسان از ده سال پیش مطرح شده و از مباحثی است که همیشه جای پیشرفت دارد . برخی از سایت ها دارای مقادیر زیادی از شاخص های متنی هستند و به همین دلیل به راحتی می توانند در موتورهای جستجو بخزند اما باید دقت کرد که امروزه تعداد زیادی از کاربران از طریق موبایل خود به اینترنت متصل می شوند و این افراد تمایلی به دریافت حجم زیاد مطالب را ندارند بلکه به دنبال اطلاعات کم و مفید هستند . نقشه XML نیز می تواند به عنوان یک کمک برای معرفی سایت به موتور جستجو استفاده شود اما نباید تمامی توان کاری صرف آن شود .
طراحی زیبا می تواند موجب توقف کاربر در وب سایت شود ، کاربر باید همواره در سایت تجربه خوبی داشته باشد و به به بازگشت مجدد به سایت در آینده نزدیک علاقمند بوده و ترغیب به آن شود .در ادامه به بیان ۱۰ ویژگی مطرح در طراحی سایت و بهینه سازی آن اشاره می کنیم .
-
وجود معماری اطلاعات در سایت : هر سایت باید یک معماری اطلاعات را برای اطمینان از اطلاعات ، خدمات و محصولات را در اختیار داشته باشد .این معماری اطلاعات شامل چگونگی سازمان دهی اطلاعات ، برچسب گذاری ، اولویت بندی ، یافت پذیری و حمایت از قابلیت ها می باشد . معماری اطلاعات استفاده از سایت را آسان و پیدا کردن محتوا را ساده می کند .
-
تصورات بزرگی داشته باشید :سایت خود را با یک دور نمای بزرگ طراحی کنید چرا که اگر شما کار خود را براساس موتورهای جستجو طراحی کنید ، هر زمانی که یک موتور جستجو دست به تغییراتی بزند شما هم مجبور به تغییر ساختارهای خود خواهید بود پس از افراد آگاه به بازاریابی و دارای تجربه فنی برای طراحی سایت و کسب وکار خود بهره ببرید .
-
استفاده از فرمت ، برچسب گذاری و جانمایی مناسب : چگونه از متن ، گرافیک و فایل های چندرسانه ای استفاده کنیم و چگونه آن ها را برچسب گذاری کنیم و فرمت آن ها به چه شکلی باشد .طراحی یک وب سایت چگونگی تفکر خالق یک وب سایت را نشان می دهد و هم چنین توجه طراح به مخاطبانش را نمایش می دهد .
-
استفاده درست از تگ ها : توجه شود عناصر تشکیل دهنده تگ H1 باید حدود ۱۸ پیکسل باشد و تگ H2 باید در حدود ۱۴ پیکسل باشد . تگ ها یک مسیر روشن از محتوا را به بازدیدکنندگان سایت را نشان می دهند و می توانند به کاوش عمیق تر موضوعات به مخاطبان کمک کنند . دقت کنید در یک متن استاندارد شما می توانید از سه کاراکتر برای تگ H1 استفاده کنید .
-
برچسب گذاری فایل های تصاویر : حتما برای تصاویر وب سایت خود نام انتخاب کرده و آن ها را برچسب گذاری کنید . نام فایل تصویر باید مختصر و توصیفی از موضوع برای معرفی به کاربران و موتورهای جستجو باشد .
-
استفاده از کلمات کلیدی با کیفیت : با توجه به بروزرسانی های مختلف الگوریتم های گوگل ، کلمات کلیدی یک عنصر مهم برای SEO صفحات در موتورهای جستجو می باشند . کاربران به دنبال اطلاعات متناسب با نیاز خود از موتورهای جستجو هستند ، این کلمات باید توصیف کاملی از متن را در خود داشته باشند . سعی کنید کلمات کلیدی را حتما در تگ HTML خود قرار دهید . سعی کنید از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید و در به کاربردن آن زیاده روی نکنید .
-
گلوگاه های ورودی سایت تان : هر صفحه از سایت تان به عنوان یک نقطه ورودی محسوب می شود ، موتورهای جستجو وقتی خواننده ای را به مطلبی ارجاع می دهند معمولا او را در صفحات وسط یک سایت قرار می دهند . بنابراین باید با برچسب گذاری و ناوبری مناسب خواننده را به صفحات دیگر نیز ارجاع دهید .
-
استفاده به جا از لینک های متنی برای هدایت مناسب : لینک متنی به کاربران امکان حرکت و دسترسی به سایر محتوای سایت را می دهد . لینک متنی کمک موثری در چسبندگی بیشتر (more stickiness) سایت شما با کاربران را می دهد و باعث می شود تا آن ها مطالب شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند . البته باید دقت شود که استفاده بیش از حد از لینک متنی باعث ایجاد حالت درهم و برهم و سردرگمی می نماید .
-
قوانین طراحی سایت : اصول اولیه طراحی یک سایت خوب در ۲۰ سال گذشته تغییر کمی داشته اند . این اصول عبارتند از : -خواندن آسان وب سایت -حرکت آسان -جستجو ساده -طرح روشن و سازگار -طراحی مناسب برچسب گذاری – امکان دانلود سریع
-
طراحی وب سایتی متناسب با گوشی های همراه :بسیاری از سایت های مدرن امروزی به صورت Responsive طراحی می شوند تا با گوشی های موبایل و مرورگرهای مختلف متناسب باشند . این نکته همواره در طراحی کاربرپسند باید مورد توجه قرار گیرد .