زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

کسی که طراحی استراتژی های معینی را برعهده داشته باشد را استراتژیست می نامیم. در حقیقت افرادی که مسئول موفقیت و یا شکست یک بنگاه تجاری می باشند را استراتژیست می نامند.

استراتژیست

استراتژیست وظیفه اجرای راهبردهای گوناگون برای رساندن سازمان به اهدافش را دارد. استراتژیست ها در سازمان های مختلف عناوین شغلی گوناگونی دارند به عنوان مثال مدیر عامل ، رئیس ، مالک ، رئیس هیئت مدیره ، مدیر اجرایی ، رئیس دانشگاه ، کار آفرین و…

استراتژیست ها سه وظیفه اصلی بر عهده دارند که عبارتند از :

    1. ایجاد یک مسیر برای تغییر
    1. ایجاد حس تعهد
  1. ایجاد حس مالکیت به سازمان یا بنگاه و ایجاد توازون بین ثبات و نوآوری

مدیریت استراتژیک

هرچند مدیریت استراتژیک برای موفق ساختن شرکت های بزرگ نقش حیاتی ایفا می کنند ولی در شرکت های کوچک هم فرآیند مدیریت استراتژیک دارای اهمیت زیادی است.

همه سازمان ها از آغاز فعالیت دارای استراتژی هستند ، لذا فرآیند مدیریت استراتژیک می تواند در رونق بخشیدن و رشد آن بنگاه نقش مهمی ایفا کند. بر طبق آمار های جدید تنها در ایالات متحده آمریکا عده ی مردان و زنانی که درصدد راه اندازی شرکت های متعلق به خود هستند رشد بالایی داشته است، و این به آن معنا است که عده ی بیشتری از افراد درزمره استراتژیست ها قرار گرفته اند.

امروزه با رونق گرفتن استارت آپ ها نیاز به تدوین استراتژی گسترش یافته است. به گونه ای که مشاورین کسب و کار معتقدند یک مدیر استارت آپ باید یک استراتژیست به تمام معنا هم باشد.

مقاله پیشنهادی برای شما : تیم سازی و تاثیر آن بر یک کسب وکار

مسلما این شرکت های کوچک مدیریت استراتژیک را به صورت غیر رسمی به اجرا در می آورند، به همین دلیل در صورت اجرای مدیریت استراتژیک توسط شرکت های کوچک نتیجه بهتری از آن بدست می آورند.

اصول زیر با مدیریت استراتژی ارتباط مستقیم دارند:

    1. اشخاص مهم بزرگترین سرمایه موسسه هستند .
    1. یکپارچگی استراتژی ،ساختار،فرایندها ، عملکرد و فرهنگ
  1. اهمیت همزیستی فرایندها و سیستم های مدیریت رسمی و غیر رسمی

استراتژیست ها دارای ویژگی های زیر می باشند:

  • آنها دارای چشم انداز های بلندمدت هستند.
  • به دنبال تقویت روابط با دیگران هستند.
  • آنالیزورهای ماهری هستند.
  • پرسشگرند و به دنبال دلایل وقوع هر موضوعی می باشند.
  • افرادی دارای تفکر خلاق می باشند که از فکر خود برای حل چالش ها بهره می برند.
  • به دنبال کار گروهی و بهبود فضای مشارکت تیمی می باشند.

شاید خواندن این مقاله هم برای شما جذاب باشد: آشنایی با طبقه بندی مدیران یا همان سطوح مدیران