زمان مطالعه تقریبی: 12 دقیقه

هر کسی که یک وبلاگ را مدیریت می‌کند به خوبی می‌داند که برای موفقیت باید به مسائل زیادی توجه داشته باشد. یک مسئله مهم در تولید محتوا و وبلاگ‌نویسی بازدهی می‌باشد. نرخ بازگشت سرمایه(ROI) یک سنجه کلیدی مهم در وبلاگ نویسی می‌باشد که عملکرد بازاریابی محتوا را به خوبی نشان می‌دهد.

آشنایی با ۲۰ سنجه کلیدی مهم در وبلاگنویسی

امّا باید توجه داشته باشیم که ROI یک سنجه طولانی مدّت است وما نیاز داریم که به کمک معیارهای دیگر عملکرد یک وبلاگ را به صورت تدریجی و کوتاه‌مدّت ارزیابی کنیم.

۲۰ سنجه کلیدی مهم در وبلاگ نویسی

سنجش عملکرد وبلاگ

وبمسترها و دیجیتال‌مارکترها برای این که موفقیت یک کمپین یا رویه‌های بازاریابی محتوا را بسنجند از یک سری سنجه‌های کلیدی عملکرد(KPI) استفاده می‌کنند. آن‌ها با آنالیز این سنجه‌ها و تغییر در شیوه انجام فرآیندها به دنبال یافتن شیوه منحصربفرد و موثری برای موفقیت هستند. در این پست قصد داریم به معرفی معیارهایی بپردازیم که یک بلاگر باید جمع‌آوری کند، به صورت مستمر به بررسی آن‌ها بپردازد و میزان پیشرفت خود را با کمک آن‌ها بسنجد.

۱- بازدید کلی یک وبلاگ

این سنجه می‌گوید که یک وبلاگ در بازه زمانی معین چه مقدار بازدید داشته است. ردیابی این معیار به صورت ماهیانه به بلاگر این حس را می‌دهد که وضعیت وبلاگ او چطور است. تحلیل دقیق این معیار می‌تواند داده‌های ارزشمندی را برای واحد بازاریابی به همراه بیاورد.

استخراج اطلاعات وبلاگ و شناسایی ماه‌های پربازدید در یک سایت می‌تواند یک آلارم مناسب برای واحد فروش باشد. واحد فروش با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی متناسب در ماه‌های پربازدید یا مناسبت‌ها می‌تواند میزان سود حاصل از فروش را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

۲- منبع ترافیک ورودی

منابع ترافیک وبلاگ

این که ترافیک یک وبلاگ از چه منابعی بدست می‌آید می‌تواند حاوی نکات زیادی باشد. معمولا در یک وبلاگ ۵ منبع ترافیکی زیر را داریم:

  • ترافیک مستقیم
  • ترافیک از رسانه‌های اجتماعی(پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی)
  • جستجوی ارگانیک(موتورهای جستجو)
  • ترافیک ارجاعی(ترافیک ورودی از دیگر سایت‌ها یا تبلیغات در موتورهای جستجو)
  • خبرنامه یا ایمیل مارکتینگ

این که بدانیم بیشترین ترافیک ما از چه منبعی می‌باشد می‌تواند بر روی استراتژی تولید محتوا ما تاثیر بگذارد. شناسایی منابع ترافیکی به یک وبلاگ می‌تواند نشان‌دهنده فرصت‌های رشد برای یک کسب و کار باشد. همچنین منابعی که مورد غفلت قرار داده‌ایم را به ما یادآوری می‌کند.

۳- بازدید صفحه اصلی وبلاگ

این معیار می‌گوید که از بازدیدهای وبلاگ چه تعدادی از صفحه اصلی وبلاگ آمده‌اند. این معیار نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان تا چه حد از یک وبلاگ به عنوان سایت مرجع استفاده می‌کنند. ترافیک مستقیم می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که وبلاگ فرآیند برندسازی را به خوبی توانسته است به پیش ببرد.(منظور از ترافیک مستقیم این است که بازدیدکننده یک وبلاک آدرس URL را مستقیم در مرورگر خود وارد کنند).

بازدیدکنندگان همیشگی یک وبلاگ، مشتریان وفادار آن کسب وکار محسوب می‌شوند که می‌توانند بسیار ارزش‌آفرین باشند. البتّه یک بلاگر باید علاوه بر حفظ بازدیدکنندگان همیشگی به دنبال جذب مخاطبان جدید هم باشد.

۴- تعداد پست‌های انتشار یافته

تعداد پست‌های انتشار یافته در یک وبلاگ در مدت زمان مشخص، نشان‌دهنده تلاش و پشتکار یک بلاگر است. همچنین مقایسه حجم پست‌ها با سایر نتایج نظیر ترافیک ورودی به سایت، سیگنال‌های بسیاری را به بلاگنویس انتقال می‌دهد. این متریک به راحتی در هر وبلاگی قابل دستیابی ومحاسبه است.

۵- پست‌های برتر هر وبلاگ

این معیار برای هر وبمستری بسیار ارزشمند است که بداند چه موضوعاتی برای یک وبلاگ ترافیک بیشتری را به ارمغان می‌آورند. شناسایی پست‌های برتر هر وبلاگ و آنالیز آن‌ها می‌تواند ایده‌های جدیدی را برای پست‌های آینده به وبلاگ‌نویس بدهد. همچنین از این متریک می‌توات نمشکلات ترافیکی و ایندکس نشدن یک پست را در موتورهای جستجو پیدا کرد.

۶- میانگین بازدید پست‌ها

این سنجه نشان‌دهنده ارزش هر پست نسبت به کل ترافیک یک وبلاگ می‌باشد. این متریک ارتباط بین حجم انتشار پست و ترافیک کل وبلاگ را نشان می‌دهد. اگر شما تعداد پست بیشتری را منتشر می‌کنید امّا میانگین بازدید پست‌ها کاهش می‌یابد بدان معنا است که پست‌های جدید نتوانسته‌اند بازدیدکننده مناسبی را جذب کنند.

کمّیت و کیفیت دو موضوع مهم در بلاگنویسی هستند. این که آیا تعداد محتواهای کم ولی با کیفیت تولید کنیم یا تعداد محتواهای زیاد ولی با کیفیت پایین‌تر تولید کنیم، همواره از مهمترین چالش‌ها در وبلاگ‌نویسی بوده است. نرخ میانگین بازدید هر پست می‌تواند به بلاگر کمک کند تا کمّیت و کیفیت محتواها را با یکدیگر بالانس کند.

۷- میانگین لینک‌های دریافتی برای هر پست

آیا محتوایی که تولید می‌شود ارزشمند بوده و توانسته از وبلاگ‌ها و سایت‌های دیگر لینک دریافت کند. لینک‌های ورودی به هر وبلاگ برای موتورهای جستجو از اهمیت زیادی برخوردارند. این لینک‌ها به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که محتوای شما برای دیگران ارزشمند بوده است.

یک بلاگنویس همیشه باید به دنبال جذب لینک معتبر از وبلاگ‌هایی که محتواهای تازه و مرتبط دارند باشد. قطعا استفاده از شیوه‌های کلاه‌ سفید در لینک‌سازی باید مدنظر وبمستر قرار گیرد.

شاید مطالعه این محتوا هم برای شما مفید و جالب باشد: نقش لینک سازی در بهبود سئو یک سایت

۸- میانگین نظرات برای هر پست

کامنت‌ها یا همان نظرات یکی از معیارهای مهمی است که نشان‌دهنده میزان تعامل کاربران با یک وبلاگ می‌باشد. یک بلاگر به صورت مرتب واکنش و بازخورد مخاطبان خود را زیر نظر می‌گیرد. افزایش تعامل کاربران با وبلاگ علاوه بر این که برای موتورهای جستجو ارزشمند است می‌تواند ایده‌های جدیدی را هم به بلاگر انتقال دهد.

از کاربران خود بخواهید نظرات خود را درباره موضوعات منتشر شده در وبلاگ بگویند. مشارکت مخاطبان در بخش کامنت‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها مجددا به آن پست مراجعه کنند تا از نظر دیگران نسبت به کامنت خود مطلع شوند یا حتی آن را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران همرسانی کنند.

۹- نرخ اشتراک‌گذاری یک پست در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

وایرال شدن یک محتوا یا پست وبلاگی موجب می‌شود تا آن پست توسط افراد زیادی دیده شود. به همین دلیل اگر مخاطبان یک وبلاگ، پستی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند امتیاز ویژه‌ای را برای وبلاگ به همراه می‌آورد. یک وبمستر باید دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را به پست‌های خود اضافه کند.

تعیین شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری محتواهای وبلاگ با توجه به تجربه بلاگر و نوع محتوا وبلاگ تعیین می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ترافیک زیاد و هدفمند را برای یک بلاگر به همراه بیاورند.

۱۰- نرخ جذب مشتری جدید

قطعا ترافیک خوب و خیلی خوب است. امّا ترافیک زمانی ارزشمند خواهد بود که منجر به درآمدزایی شود. ترافیک یک وبلاگ بایستی در راستای اهداف کسب و کاری باشد. یک بلاگر باید همیشه به این مسئله توجه داشته باشد که ترافیک ورودی به وبلاگ تا چه حدی توانسته Call to Action برای او به همراه داشته باشد. وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای برای این که بتوانند نرخ جذب مشتری یا Call to Action وبلاگ خود را بدست آورند صفحات فرود (Landing Page) را طراحی می‌کنند یا از ابزارهای آماده دیگری استفاده می‌کنند.

۱۱- شناسایی منابع ارجاع دهنده به وبلاگ

این که بدانید چه سایت‌هایی به وبلاگ شما ارجاع داده‌اند می‌تواند در طراحی پست‌های آینده و نوع محتواها به شما کمک کند و موجب شود تا به صورت هدفمندتری پست‌های خود را تهیه کنید. به عنوان مثال ممکن است شبکه‌های اجتماعی برای یک وبلاگ یک منبع مناسب برای دریافت ترافیک نباشد. در حالی که ممکن است وبلاگ یک اینفلوئنسر بتواند ترافیک قابل توجهی را برای وبلاگ شما به همراه بیاورد.

چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم؟

۱۲- پست‌های برتر از لحاظ جذب مشتری

اگر هدف شما از وبلاگ‌نویسی، بازاریابی و جذب مشتری می‌باشد بایستی به پست‌هایی که توانسته‌اند توجه مشتری را به محصولات یا خدمات شما جذب کنند به عنوان یک پتانسیل جدّی توجه داشته باشید. معمولا موضوع چنین پست‌هایی برای مشتریان مهم بوده است و این یک سیگنال مثبت برای تولید محتواهای مرتبط دیگری می‌باشد.

۱۳- نرخ کلیک

نرخ کلیک یا CTR در هر وبلاگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این معیار، موضوعاتی که باید در هنگام بهبود بخشیدن محتواها مورد توجه قرار گیرند را به بلاگر یادآوری می‌کند. با افزایش ترافیک ورودی و ثابت نگهداشتن نرخ کلیک، احتمال افزایش بازدید کننده و مشتری برای هر کسب و کاری وجود دارد. نرخ کلیک می‌تواند بر روی استراتژی‌های تولید محتوا، کپی رایتینگ و شیوه‌های فروش محصولات یا خدمات تاثیر بگذارد.

محتوامحوری یا مخاطب محوری، کدام استراتژی محتوایی را برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

۱۴- جایگاه کلمات کلیدی مهم برای یک وبلاگ در نتایج SERp گوگل

یک بلاگر همواره یک لیست از کلمات کلیدی طلایی را برای کسب و کارش استخراج می‌کند. این کلمات کلیدی یک ترافیک هذفمند و هوشمندانه را از موتورهای جستجو به سمت وبلاگ می‌فرستند. به همین دلیل ارتقاء جایگاه وبلاگ براساس کلمات کلیدی مختلف در SERp گوگل(صفحه اول گوگل) از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وبمسترهای حرفه‌ای همواره جایگاه وبلاگ خود را براساس کلمات کلیدی مختلف در نتایج SERp گوگل استخراج می‌کنند و در یک فایل اکسل ذخیره و نگهداری می‌کنند. آنها تغییرات جایگاه وبلاگ خود را به صورت دوره‌ای کنترل می‌کنند. رشد در یک کلمه کلیدی و رسیدن به صفحه اوّل گوگل می‌تواند ترافیک ورودی به یک سایت را منفجر کند و بالطبع برای مدیر آن سایت یا وبلاگ درآمدزایی به دنبال داشته باشد.

۱۵- نرخ خروج

نرخ پرش از صفحه

نرخ پرش یا Bounce Rate یک معیار حیاتی است. این نرخ نشان می‌دهد که ترافیک ورودی از منابع مختلف نتوانسته با محتوای وبلاگ یا رابط کاربری آن ارتباط برقرار کند. اگر وبلاگی نرخ پرش بالایی دارد بلاگر باید بر روی افزایش کیفیت محتوا، تغییر قالب و رابط کاربری، تست A/B و تغییر شرایط وبلاگ متمرکز شود. بهبود تجربه کاربری وظیفه‌ای است که وبلاگنویسان باید همیشه به آن توجه کنند.

۱۶- زمان حضور در وبلاگ

ماندگاری در سایت یا Time on Site نشان می‌دهد که محتواهای یک وبلاگ تا چه میزان توانسته‌اند برای مخاطب جذاب باشند و او را علاقمند به ماندن در سایت کنند. این معیار بر روی سئو و قرارگیری محتوا در صدر لیست موتورهای جستجو تاثیر بسزایی دارد.

یک بلاگر بایستی به اصول سئو محتوا نیز توجه داشته باشد. هر چند که بهتر است بلاگر بیش از هر چیزی به نیاز مخاطب خود توجه کند و محتوا را به هدف جلب رضایت وتامین نیازهای مخاطب بنویسد.

۱۷- ترافیک بازگشتی

یکی از اهداف استراتژی بازاریابی محتوا دادن آگاهی به مشتری و جلب توجه او به یک محصول یا خدمت می‌باشد. بنابراین معمولا در وبلاگ‌ها، مخاطبان مقالات را مطالعه کرده و به مقایسه آن‌ها با سایر منابع می‌پردازند. به همین دلیل ممکن است آنان به دفعات زیادی به یک وبلاگ مراجعه کنند تا در نهایت تبدیل به مشتری شوند. از همین‌رو اندازه‌گیری و رصد ترافیک بازگشتی(Returning Traffic) با کمک گوگل آنالیتیکس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

چگونه یک بازاریابی محتواتاثیرگذار ایجاد کنیم؟

۱۸- رتبه الکسا

امروزه رتبه الکسا به تنهایی یک سنجه مهم برای وبلاگ‌نویس محسوب نمی‌شود، ولی توجه به این پارامتر می‌تواند از جهاتی دیگر مهم باشد. رتبه الکسا موقعیت یک وبلاگ را نسبت به سایر سایت‌ها در جهان و یک منطقه خاص(کشور) نمایش می‌دهد. بنابراین کاهش رتبه الکسا نشان‌دهنده رشد یک وبلاگ در قیاس با سایر رقبا می‌باشد. مضاف بر این که با تحلیل رتبه الکسا سایر رقبا، می‌توان اطلاعات دقیقی نسبت به آنان بدست آورد.

اهمیت بهبود رتبه الکسا در تولیدمحتوا وبلاگی

۱۹- اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

سایت MOZ به دامنه و هرصفحه از وبلاگ یک عدد(اعتبار) اختصاص می‌دهد. هر چه مقدار اعتبار صفحه‌های یک وبلاگ(PA) افزایش پیدا کند، اعتبار دامنه(DA) آن وبلاگ افزایش پیدا می‌کند. افزایش اعتبار دامنه در سریع‌تر ایندکس شدن صفحات یک وبلاگ تاثیر دارد. در واقع DA و PA دو پارامتر مهم در بهبود سئو یک سایت می‌باشند. یک بلاگر باید همواره به دنبال افزایش اعتبار صفحات وبلاگ و اعتبار دامنه خود از طریق شیوه‌های قانونی باشد.

۲۰- مشترکان فعال خبرنامه‌ها

تعداد افرادی که عضو خبرنامه یک وبلاگ می‌شوند یک معیار مهم برای شناسایی خوانندگان وفادار به آن وبلاگ یا برند هستند. این معیار به خوبی میزان چَسبندگی یک بلاگ را نمایش می‌دهد. کسانی که تنها یکبار به وبلاگی مراجعه می‌کنند و دیگر هرگز به سراغ آن نمی‌روند ارزش چندانی را نمی‌توانند برای آن وبلاگ‌نویس ایجاد کنند. هر بلاگری می‌داند مخاطبانی برای او و وبلاگش ارزش‌آفرین هستند که به صورت مستمر به بلاگ او سر بزنند. توجه داشته باشیم کسانی که عضو خبرنامه ما می‌شوند و ایمیل خود را در اختیار ما می‌گذارند به ما اعتماد کرده‌اند. بنابراین باید برای آن‌ها بهترین محتواها، فایل‌ها و تخفیفات را ارسال کنیم.

یک وبلاگ باید تبدیل به انجیل محتوا برای مخاطبانش شود و همه خوانندگان محتواها را بارها و بارها بخوانند و پست‌ها را ستایش کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند و این هدف تنها با محتواهای با کیفیت ایجاد می‌شود.