تمامی کسانی که به صورت حرفهای وبلاگنویسی میکنند و به تولیدمحتوای متنی اشتغال دارند باید با مباحث سئو آشنا شوند. یکی از موضوعات مهم در سئو، لینکسازی داخلی و خارجی میباشد که هرکدام در جایگاه خود دارای اهمیّت میباشند. در این پست قصد داریم تا درباره محتوای یتیم صحبت کنیم که از موضوعات مهم در لینکسازی وسئو میباشد.
محتوای یتیم چیست؟
محتوایی یتیم(Orphaned Content) یا تنها نامیده میشود که هیچ لینکی را از سایر پستها یا مقالات در همان وبلاگ دریافت نکند. چنین محتوایی در وبلاگ تنها میماند و با سایر محتواهای مشابه با خود هیچ ارتباطی ندارد. عدم وجود لینک به یک پست وبلاگی باعث میشود تا گوگل و سایر بازدیدکنندگان نتوانند به راحتی به آن محتوا دسترسی پیدا کنند.
یک محتوای کاربردی: ۱۲ گام طلایی برای تولید محتوای وبلاگی
نقش لینکسازی داخلی در رنکبندی گوگل
بهتر است قبل از اینکه به موضوع محتوای یتیم بپردازیم درباره لینک سازی کمی صحبت کنیم. لینک داخلی(Internal Link) پیوندی از یک صفحه وبسایت به صفحه دیگر در سایت میباشد. کاربران وموتورهای جستجو از پیوندهای داخلی برای یافتن محتواهای مشابه در یک سایت استفاده میکنند. آنها با کمک لینکهای داخلی در یک سایت حرکت میکنند(میخزند) و محتواهای موردنیاز خود را مییابند. یک لینک داخلی از سه جنبه زیر دارای اهمیت است:
- ایجاد دسترسی به صفحات دیگر یک وبلاگ
- نمایش ارتباط بین صفحات ومحتواهای یک وبلاگ
- نمایش ارزش صفحات مختلف یک وبلاگ( هر صفحهای که لینک بیشتری را دریافت کند، دارای اعتبار دامنه(PA) بیشتری خواهد شد).
دریافت اطلاعات بیشتر درباره لینک سازی: نقش لینکسازی بر روی سئو سایت
لینکسازی داخلی و محتواهای یتیم
گوگل با استفاده از یک ربات به نام GoogleBot پیوندهای داخلی وخارجی در یک وبسایت را دنبال میکند. محتواهایی که دارای هیچ لینک ورودی نباشند یتیم محسوب شده و تنها برای خود باقی خواهند ماند. منظور ما از لینک داخلی در اینجا، پیوندهای متنی میباشد که با آنکرتکست مناسب به صفحه مقصد لینک مرتبط شده باشند. پس اگر لینکی در صفحه اصلی، سایدبار و حتی منوها قرار بگیرد آن محتوا را از تنهایی خارج نخواهد کرد و همچنان یک محتوای یتیم محسوب خواهد شد.
چرا باید محتواهای یتیم را شناسایی کنیم؟
هدف نهایی از تولیدمحتوا و سئو این است که محتواهای ما در گوگل ایندکس شوند، رتبه بگیرند، در صفحات SERPs گوگل نمایش داده شوند و کاربران هدف را به سمت سایت ما بیاورند. برای اینکه گوگل بتواند محتواهای مناسب را شناسایی کند و رنک بالایی به آنها بدهد باید اطلاعات جامعی از تمامی محتواهایی که در یک وبلاگ منتشر شدهاند، داشته باشد.
لینکسازی داخلی(بین محتواهای درونی یک سایت) و لینکسازی خارجی(بین محتواهای دو سایت جدا از هم) میتوانند بخشی از وظیفه شناسایی محتواهای ارزشمند را برای گوگل انجام دهند. بنابراین تا حدود زیادی معلوم شد که چرا ما باید به دنبال شناسایی محتواهای یتیم در یک وبلاگ باشیم.
یک محتوای کاربردی دیگر برای شما: تاثیر محتوای تازه بر روی رتبه بندی گوگل
چرا محتواها یتیم میشوند؟
زمانی که ما تعداد کمی محتوا تولید میکنیم معمولا به لینکسازی داخلی توجه داریم ولی هنگامی که تعداد محتواهای وبلاگ ما زیاد میشوند در لینکسازی دچار مشکل میشویم و به بسیاری از محتواها لینک نمیدهیم. این فراموشکاری غیرعمدی باعث تاثیر منفی بر روی سئو وبلاگ ما میشود. زیرا که ارتباطات بین محتواها از بین میروند وگوگل نمیتواند آنها را به درستی ارزشگذاری کند.
بر روی چه محتواهایی بیشتر حساس شویم؟
وجود تعداد زیادی محتوای یتیم در هر وبلاگی نشاندهنده این موضوع است که به لینکسازی داخلی توجه چندانی نشده است یا ارتباطات درستی بین محتواها بوجود نیامده است. این موضوع ممکن است به دلیل انتخاب نادرست استراتژی محتوایی شکل گرفته باشد.
اگر یک مقاله بنیادین(Corner Stone) در سایت ما یتیم شود کارآیی خود را از دست میدهد، امّا در مورد مقالاتی که دارای زمان مصرف محدودی هستند(محتواهای غیر سبز) تنها شدن آنها چندان مهم نیست. بنابراین اگر مقالهای در یک وبلاگ از اهمیت زیادی برخوردار است و نشاندهنده اهداف کلیدی آن وبلاگ(کسب وکار) است هرگز نباید یتیم شود. فراموش نکنیم که لینکسازی داخلی باعث بالارفتن نرخ ماندگاری کاربران در یک وبلاگ خواهد شد.
یک محتوای کاربردی در سایت متمم: محتوای همیشه سبز چیست؟
چگونه محتواهای یتیم را در یک وبلاگ شناسایی کنیم؟
اگر شما هم از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید و نسخه حرفهای(غیررایگان) Yoast SEO Premium را نصب کرده باشید در بخش نمایش “همه نوشتهها” ، قسمتی به نام “محتوای تنها” را مشاهده خواهید کرد. اگر برروی محتواهای تنها کلیک کنید، لیستی از محتواهایی که تاکنون به آنها لینک ندادهاید را مشاهده خواهید کرد. شما میتوانید با اتخاذ یک استراتژی درست محتوایی، این محتواها را از یتیمی خارج کنید.
ایجاد محتوای یتیم یک مسئله عادی در وبلاگنویسی و سئو محسوب میشود امّا باید سعی کنیم تا حجم این محتواها را به حداقل برسانیم و با ایجاد محتواهایی مرتبط با پستهای قبلی، لینکهایی قوی بین تمامی محتواهای وبلاگ خود ایجاد کنیم.
یک محتوای پربازدید: چگونه یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟