تقویم محتوا یا Content Calendar یک ابزار مهم برای موفقیت در بازاریابی محتوایی میباشد. یک تقویم کامل ومناسب میتواند استراتژیهای بازاریابی یک برند را نظم بخشد و احتمال موفقیت فرآیندهای بازاریابی را تقویت کند. برای تهیه یک تقویم محتوا میتوان از نمونههای موجود در فضای وب استفاده کرد. امّا بهتر است قبل از استفاده از نمونههای آماده، یک تعداد شاخص برای خود تهیه کنیم و با استفاده از این شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای کسب وکارمان، استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنیم. سپس با توجه به استراتژی بازاریابی که برای کسب و کار خود تهیه کردهایم، یک تقویم زمانی برای تولید، انتشار و بروزرسانی محتواها بنویسیم.
اگر قصد داریم در حوزه دیجیتال مارکتینگ موفق شویم باید به تقویم محتوایی به عنوان یک زیربنای مهم توجه کامل داشته باشیم و همیشه به آن پایبند بمانیم. یک تقویم دقیق به تولید محتوا نظم میدهد و این نظم میتواند فرآیندهای کاری دیجیتالمارکترها را هدفمندتر کند.
آشنایی با اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا
دلایل اهمیت تقویم محتوایی
تقویم محتوا بر روی نگرش تولیدکنندگان محتوا تاثیر مستقیم دارد. اینکه هر محتوایی کجا، چه زمانی، با چه کیفیتی و برای چه مخاطبانی تولید شود توسط استراتژی محتوا تعیین میشود امّا اجرایی شدن برعهده تقویم محتوایی میباشد. در واقع یک تقویم به عنوان یک سند اجرایی محسوب میشود. تقویم محتوا یک برنامه زمانی برای همهی افراد تیم دیجتال مارکتینگ میباشد. تقویم محتوا به تیم محتواساز یادآوری میکند که سرنوشت یک محتوا تنها با تولید محتوا خاتمه نمیپذیرد بلکه با تولید محتوا یک سیکل(چرخه) محتوایی باید بوجود آید که این چرخه در یک تقویم باید بصورت کامل لحاظ شود.
بررسی جایگاه استراتژی در بازاریابی محتوایی
مزایای داشتن یک Content Calendar
- مشخص بودن استراتژیهای تولید محتوا
- زمانبندی ارسال محتواها
- شناخت کانالهای نشر و بازنشر محتوا
- مشخص شدن ابزارهای تبلیغاتی
- نقطه ارتباطی اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ و آگاهی همه اعضا از اهداف کوتاهمدت و بلندمدت
- امکان برنامهریزی موثر و ساده
- یافت ایدههای جدید و سردرگمنشدن در میان ایدهها و فرصتها
- آنالیز آسان دادهها و دستهبندی اطلاعات
- نظم بیشتر، رضایت مخاطب، مشتری بیشتر و رونق کسب و کار
- جلوگیری از تولید محتوای تکراری و موازیکاری توسط تیمهای مختلف دیجیتال مارکتینگ
- برندینگ علمی و هدفمند
- شناسایی رویدادهای مهم آینده و تولیدمحتوای متناسب با آنها
- تهیه مخزنی از محتواهای آماده برای انتشار در آینده
- استفاده درست از منابعی همچون فریلنسرها و اینفلوئنسرها
- شناخت دستهبندیها، برچسبها، فرمت محتوا، پرسونای مخاطبان، لحن و چگونگی نگارش محتواها
نگاهی به آینده بازاریابی محتوا
تقویم محتوا از دیدگاه سئو
از دیربازدر بین سئوکاران نظم در تولید محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. بروزرسانی منظم یک سایت میتواند باعث موفقیت بیشتر در فرآیندهای سئو شود. الگوریتمهای موتورهای جستجو امروزه هوشمند هستند و بیش از هر چیزی به یک محتوای با کیفیت اهمیت میدهند. فرآیند بازاریابی محتوا یک فرآیند زمانبر است. Content Calendar میتواند نشاندهنده روند و رویههای موثر در بازاریابی باشد. با کمک یک تقویم دقیق و مدوّن میتوان از هدر رفت منابع و نیروی انسانی اجتناب کرد و رشد بیشتری را برای هر کسب و کاری به ارمغان آورد.
تقویم محتوایی در شبکههای اجتماعی
همانطور که یک سایت یا وبلاگ نیاز به تقویم دارد، شبکههای اجتماعی هم نیازمند یک تقویم برای زمانبندی تولید محتوا هستند. بهتر آن است که تقویم تولیدمحتوا برای شبکههای اجتماعی با تقویت تولید محتوا سایت مرتبط باشد و یک پیام مشترک از هر دو تقویم ارسال شود. زیرا که سیگنالهای دریافتی از شبکههای اجتماعی میتواند بر روی وضعیت یک سایت تاثیر بگذارد.
باید توجه داشت که هر شبکه اجتماعی دارای شرایط خاص خود میباشد. مثلا در اینستاگرام بهتر است روزانه یک یا دو پست انتشار دهیم، این در حالی است که در لینکدین انتشار دو پست در هر هفته مناسب میباشد. تقویم محتوایی کمک میکند تا در فرآیند تولیدمحتوا دچار فراموشی و خطا نشویم.
انواع ابزارهای مهم برای داشتن یک تقویم محتوا مناسب
- Hootsuite:سایتی برای مدیریت محتواها که دارای دونسخه تجاری و رایگان می باشد.
- Buffer: امکان شناسایی بهترین زمان برای انتشار محتوا
- Wistia: ابزاری برای انتشار ویدئوها در یوتیوب
- TweetDeck: ابزاری رایگان برای مدیریت محتوا در توئیتر
- SocialOomph: یک ابزار مفید برای مدیریت شبکههای اجتماعی
- Socialpilot: ابزاری مناسب برای شرکتهای دیجیتال مارکتینگ
یک تقویم محتوایی علاوه بر نظم بخشیدن و ساماندهی محتواها میتواند در بهینهسازی و مدیریت زمان نیز کمککننده باشد. پیشرفت بازاریابی محتوا میتواند باعث توسعه هر کسب و کاری شود. با استفاده از بازخوردهایی که از مشتریان/مخاطبان گرفته میشود بایستی تقویم را بروزرسانی کرد. پویایی یک Content Calendar باعث میشود تا بتوان به سرعت موضوعات جدید را به تقویم اضافه کرد و به نویسندگان برای تولید محتواهای با کیفیتتر، ایدههای جدیدتری داد.