در این پست قصد داریم تا به بررسی سئو کلاه سیاه ، کلاه خاکستری و کلاه سفید بپردازیم. در سئو (Search Engine Optimization) که به صورت اختصاری SEO گفته می شود به دنبال بهینهسازی یک سایت برای موتورهای جستجو هستیم. در این پست قصد داریم به مفاهیم سئو کلاه سیاه و سفید بپردازیم.
در سئو سعی میشود تا یک سایت را براساس اصول درست و اخلاقی به موتورهای جستجو معرفی کنند. امّا همیشه شیوههای درست برای سئو توسط سئوکاران استفاده نمیشود. اینجاست که مفاهیم سئو خاکستری و سئو سیاه نیز مطرح میشوند. بدون شک بهترین شیوه سئو برای یک سایت، سئو سفید میباشد.
در ادامه به بررسی این مفاهیم میپردازیم:
عناوین کلی در سئو
در سئو یک سایت ما به دنبال معرفی محتوای مورد نیاز برای مردمی هستیم که به آن محتوا نیاز دارند. در این ارائه ما به بیان مفاهیم سئو کلاه سفید و کلاه سیاه خواهیم پرداخت و نیم نگاهی نیز به ترکیب این دو مفهوم با یکدیگر (کلاه خاکستری) خواهیم انداخت. هدف ما از یک سئو مطلوب این است که تا حدامکان تاکتیکهای اسپم در تولید و انتشار محتوا را کنار بگذاریم.
کلاه سفید در سئو
سئو کلاه سفید به روشهای اصولی برای بالا آوردن یک وبسایت در موتورهای جستجو گفته میشود. سئو کلاه سفید مطابق دستورالعملها و موازین مورد تایید موتورهای جستجو به پیش میرود.
معمولا نتیجه گرفتن از این شیوه سئو زمانبر است و نتایج آن در درازمدت نمود پیدا خواهد کرد امّا مزایا این شیوه دائمی است. سئو کلاه سفید ریسک کمی دارد و کمتر در آن با پنالتیهای موتورهای جستجو مواجه میشویم.
سئو کلاه سیاه
در مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه قرار میگیرد. سئو کلاه سیاه شامل مجموعه شیوههای غیراصولی در بالا آوردن یک وبسایت در موتورهای جستجو گفته میشود.
روشهایی که در سئو کلاه سیاه مورد استفاده قرار میگیرند معمولا ریسک بالایی دارند و ممکن است وبسایت ما را گرفتار مجازاتهای موتورهای جستجو نمایند. روشهای کلاه سیاه معمولا باعث سریع جواب گرفتن از فرآیند سئو میشوند، امّا نباید فراموش کنیم که در صورت پنالتی شدن توسط موتورهای جستجو عواقب بدی در انتظار سایت ما خواهد بود.
روشهای کلاه سیاه
روشهای که باعث یک سئو کلاه سفید میشوند عبارتند از :
- تولید محتوای با کیفیت : وجود محتوای با کیفیت باعث بالا رفتن زمان حضور کاربر در وبسایت میشود. این حضور باعث بالارفتن رنک وب سایت در موتورهای جستجو میشود.
- کدنویسی اصولی صفحات وبسایت : در این شیوه با کدنویسی تمییز، استفاده از تگهای مناسب و همچنین به کاربردن کلمات کلیدی مرتبط با محتوا سعی در ارتقا سایت در نتایج موتورهای جستجو داریم. یک کلاه سفید همواره کلمات کلید مرتبط با تصاویر تولیدی خود را در محتواهایش بکار میگیرد.
- بک لینک اصولی : اهمیت بکلینک گرفتن در یک سایت برهیچ کسی پوشیده نیست. یک سئوکار کلاه سفید سعی میکند که از سایتهای مرتبط با سایت خود بک لینک دریافت کند. کلاه سفید هرگز بک لینک نخواهد خرید، چرا که میداند خرید لینک عواقب خوبی در درازمدت نخواهد داشت.
چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم؟
روش های کلاه سیاه
یک کلاه سیاه از ترفندهایی استفاده میکند که به شدت مورد تنفر موتورهای جستجو میباشد. هرگاه موتورهای جستجو متوجه این روشهای منفی شوند شدیدترین پنالتیها را برای چنین سایتی درنظر میگیرند. بیایید نگاهی به برخی از شیوهها داشته باشیم، هرچند که هیچگاه از آنها استفاده نخواهیم کرد:
- محتوای پنهان : کلاه سیاه معمولا سعی میکند یک بلوک بزرگ از محتوا را که شامل کلمات کلیدی گوناگون است را به صورت مخفی در یک محتوا جاسازی نماید. هرچند که این شیوه امروزه به راحتی توسط موتورهای جستجو شناسایی میشود وشدیدترین پنالتیها برای آن در نظر گرفته میشود، امّا همچنان در مواردی خاص کاربرد دارد. این شیوه در کوتاهمدت خیلی خوب جواب میدهد امّا در بلندمدت باعث بالارفتن نمره اسپم یک سایت میشود.
- استفاده از کلمات کلیدی زیاد : بمباران محتوا با کلمات کلیدی یک ترفتد کلاه سیاه محسوب میشود. این شیوه شدیدترین پنالتیها را از سوی موتورهای جستجو درپی خواهد داشت و از دیگرسو، باعث کاهش خوانایی محتوا و افزایش نرخ پرش میشود.
- خرید بک لینک یا ساخت بک لینکهای فیک : هرگاه یک موتور جستجو متوجه شود که بکلینکی غیرواقعی است به آن لینک پوئن منفی اختصاص خواهد داد. توجه داشته باشیم، بکلینکی از لحاظ موتورهای جستجو دارای ارزش است که به صورت کاملا ارگانیک بدست آمده باشد.
لیست برترین سایتها در زمینه رپورتاژ آگهی در سال ۹۸
سئو کلاه خاکستری
لطفا همیشه نه خیلی خوب باشید(کلاه سفید) و نه خیلی بد باشید(کلاه سیاه). داشتن یک حد اعتدال در سئو (کلاه خاکستری) میتواند علیرغم کمک به سئو ارگانیک باعث زودتر نتیجه گرفتن یک سئوکار شود.
در حقیقت سئوخاکستری را میتوان ترکیبی از کلاه سفید و کلاه خاکستری دانست. به عنوان مثال بک لینک خریدن هرچند که کار یک کلاه سیاه محسوب میشود، امّا خرید محدود و با برنامه بکلینک از سایتهای معتبر میتواند باعث بهبود اعتبار دامنه گردد.
تبادل لینک نیز یکی از شیوههای کلاه خاکستری است که با رعایت یک سری موازین خاص میتواند نتایج مثبتی را برای سئوکاران به همراه آورد.
نقش اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در سئو یک سایت
ارائه چند نکته کلیدی برای سئو مناسبتر
- برای یافتن کلمات کلیدی مناسب، سعی کنید ترندهای روز را شناسایی کنید. سپس به پیشنهادات موتورهای جستجو درباره آن کلمات کلیدی توجه کنید. افزایش دانش و پیش زمینه های خود را هم مدنظر قرار بدهید. بعد از این مراحل، زمان دست به قلمشدن و تولیدمحتوای فرا میرسد. سعی کنید یک محتوای سبز و یونیک برای خودتان خلق کنید.
- چگالی کلمه کلیدی خود را مورد توجه قرار دهید. سعی کنید در وردپرس از افزونه های مختلفی (مثلا یاست) که برای این منظور بوجود آمدهاند استفاده کنید.
- لینک سازی داخلی را همیشه مدنظر قرار دهید. لینک سازی داخلی به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتواهای شما را بهتر پیدا کنند. ساختار شبکه ای وب را هرگز فراموش نکنید. سعی کنید به محتواهای مرتبط با محتوای خودتان در سایتهای دیگر نیز لینک بدهید.
- کیفیت همیشه مهمتر از کمیت است. هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. همیشه تغییرات در موتورهای جستجو را زیرنظر بگیرید و سعی کنید محتوایی مورد نیاز مخاطبتان و متناسب با موتورهای جستجو تولید کنید.
چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟
ادامه نکات
- شما برای سئو مطلوب هرگز نیاز به یک نابغه فنی ندارید. شما می توانید با کمی دقت در نتایج موتورهای جستجو، سلایق و علایق خوانندگان خود را بیابید. همواره با توجه به ارزیابی کلمات کلیدی فرصت ها و چالش های پیشروی خود را رصد کنید. شما میتوانید راهکارهایی برای افزایش فروش و کسب درآمد از محتوای ایجاد شده پیدا کنید.
- سعی کنید همواره منابع خود را به موتورهای جستجو معرفی کنیدو هیچ تلاشی برای فریب موتورهای جستجو انجام ندهید.
- چنانچه موتورهای جستجو سیگنالهای منفی از مخاطبان شما دریافت کنند برای شما جرایم سنگینی را در نظر خواهند گرفت. پس سعی کنید براساس پرسونای مخاطب خود محتوا تولید کنید و برای مخاطبانمان شرایط مطلوبی در سایتمان بوجود آوریم.
- لینک سازی داخلی را فراموش نکنید و سعی کنید از شبکههای اجتماعی برای بازنشر محتوای خود استفاده کنید. بازنشر محتواها میتواند باعث تقویت جایگاه شما در موتورهای جستجو گردد.
و در پایان…
در نهایت به ذکر چند نکته در زمینه تولیدمحتوا و سئو که همواره باید مورد توجه قرار گیرد میپردازیم:
- سعی کنید همواره به دنبال کمکرسانی به دیگران باشید. با این کار شما میتوانید در تولیدمحتوا و سئو ارگانیک رشد کنید و در درازمدت به یک سودمندی دوجانبه دست پیدا کنید.
- سعی کنید یک شهرت مثبت در موتورهای جستجو برای خود بدست آورید. با این کار میتوانید اعتماد عمومی افراد را بدست آورید و به زودی محتوای شما مورد استناد دیگر سایتها قرار خواهد گرفت.
- یک سئو خوب هرگز بدون تمرین بدست نمیآید. پس سعی کنید همواره روشهای جدید را بیاموزید و ایرادات خود را برطرف کنید و به دنبال نوآوری و خلاقیت باشید.