محتوا مهمترین بخش یک سایت است. چرا که با کمک محتوا میتوان در موتورهای جستجو دیده شد. امّا نکته مهم اینجاست که گوگل تنها ۱۰ محتوا (پست) را در صفحه اول خود بیشتر نمایش نمیدهد. در این پست وبلاگی میخواهیم بررسی کنیم که چطور میتوان یک محتوا را به صفحه اول گوگل رساند؟
۲۴ راهکار برای داشتن محتواهایی در صفحه اول گوگل
در ادامه به معرفی ۲۴ راهکار برای داشتن محتوا در صفحه اول گوگل میپردازیم. قطعا شما خواننده گرامی هم به راهکارهایی دست یافتهاید. لطفا در بخش کامنتهای این پست روشها و راهکارهای شخصیسازی شده تان را در میان بگذارید.
۱-موضوع مقاله
سعی کنید قبل از تولید یک محتوا موضوع مقاله خود را تعیین کنید. موضوع مقالات یک سایت باید براساس کلمات کلیدی که بازدید بالایی دارند انتخاب شوند.
وسواس داشتن برروی کلیدواژههایی که در یک سایت درباره آن محتوا تولید میشود ضروری است. همواره باید یک تناسب بین کلیدواژههای استفاده شده در مقالات سایت وجود داشته باشد.
مطلب کاربردی : اشتباهات رایج در انتشار پیامهای محتوایی
۲-هدف از تولید مقاله
معمولا مقالاتی که برروی سایتها قرار میگیرند، اهداف مختلفی را دنبال میکنند. برخی از مقالات برای دریافت بازدیدکننده نوشته میشوند و برخی دیگر از مقالات به دنبال افزایش فروش یک محصول میباشند.
بسیار مهم است که هدف خود را از تولید یک مقاله بدانید. هدفمند تولیدکردن محتوا میتواند نتایج ارزشمندی را برای شما به ارمغان آورد.
یک پست درباره تعیین استراتژی در تولید محتوا : محتوامحوری یا مخاطب محوری در تولید محتوا
۳-محتوای منحصربفرد
لطفا تمامی محتواهای کپی شده را دور بریزید. برای تولید محتوا وقت کافی بگذارید، تحقیق کنید و یک محتوای تازه تولید کنید. محتواهای کپی نمیتوانند برای شما اعتبار بیاورند. یک محتوای کپی باعث میشود ارزش و اعتبار برند شما خدشهدار شود.
۴-اثرمنفی گوگل ترنسلیت
اگر مقالهای را ترجمه میکنید، بطور مستقیم از گوگل ترنسلیت استفاده نکنید. چرا که گوگل براحتی این موضوع را تشخیص میدهد و برای سایت نتایج منفی به دنبال خواهد داشت.
۵-ترند بودن موضوع
سعی کنید مقالهای تولید کنید که تعداد علاقمندان به آن موضوع نسبتا زیاد باشند. شما می توانید از پیشنهادات گوگل و یا سایت گوگل ترندز برای شناسایی ترندهای روز استفاده کنید. استفاده از موضوعات ترند روز به شما کمک میکند تا مقاله شما توسط افراد بیشتری خوانده شود.
۶-مرتبط بودن مقالات با یکدیگر
مقالات یک سایت بایستی با یکدیگر مرتبط باشند و همدیگر را پوشش دهند. این ارتباط بین مقالات میتواند با کمک لینکسازی داخلی معنا و مفهوم کاملتری یابد. موتورهای جستجو از جمله گوگل به خوبی این ارتباطات محتوایی را تشخیص میدهند.
یک پست دیگر درباره سنجههای محتوایی : سنجش عملکرد بازاریابی محتوایی
۷-عمر محتوا
سعی کنید محتواهایی را تولید کنید که عمر بالایی داشته باشند. خبرهای روز شاید بتوانند در کوتاهمدت برای شما بازدیدکننده زیادی را جذب کنند، امّا در درازمدت چندان اعتباری برای سایت شما ایجاد نخواهند کرد.
به بروزرسانی سایت نیز توجه داشته باشید. سعی کنید با بروزرسانی محتواهای قدیمی و مُرده، آنها را احیا کنید و مجددا به موتورهای جستجو معرفی کنید. گوگل آن مقداری که به بروزرسانی محتواهای قدیمی اهمیت میدهد به تولید محتواهای جدید اهمیت نمیدهد.
۸-تمرکز در مقاله
سعی کنید در یک مقاله یک خط اصلی را دنبال کنید و بر موضوع اصلی مقاله تمرکز داشته باشید. این تمرکز میتواند اهداف مخاطب شما را برآورده سازد. یک مخاطب راضی مجدد به سایت شما سرخواهد زد و محتواهای شما را با دقت بررسی خواهد کرد.
رضایت بیشتر مخاطبان، شانس محتوای شما را برای قرارگیری در صفحه اول گوگل بیشتر مینماید.
۹-استفاده از کلمات مترادف و هم معنی در مقاله
سعی کنید در مقالاتی که تولید میکنید از کلمات مترادف و هممعنی کلیدواژه اصلیتان استفاده کنید. همچنین از کلماتی که با آن کلمه کلیدی ارتباط معنایی و مفهومی دارند، به صورت برنامه ریزیشده و هدفمند استفاده کنید.
۱۰-بهینهسازی عنوان
عنوان مقاله (Title) از مهمترین عناصری است که باعث میشود محتوای شما توسط یک مخاطب دیده شود.همیشه از کلمات کلیدی در عنوان مقاله استفاده کنید.
عنوان مناسب باعث بهتر دیده شدن محتوا در موتورهای جستجو میشود و به رنک گرفتن محتوای شما کمک میکند. در عنواین محتواهایتان از عبارتهای توصیفی نظیر بهترین، بیشترین و … بهره ببرید. استفاده از اعداد در تیتر هم میتواند موجب جذابیّت عنوان و افزایش کلیک کاربران شود.
۱۱-آدرس صفحه
سعی کنید آدرس صفحه مقالهتان را تا حدامکان کوتاه در نظر بگیرید. آدرس صفحه شما(URL) بایستی با موضوع مقاله شما همخوانی داشته باشد و شامل کلمات کلیدی شما باشد. در سایتهایی که در حوزه تکنولوژی کار میکنند(معدل لاتین برای محتواها وجود دارد) بهتر است از URL های انگلیسی استفاده کنند.
۱۲-طول محتوا
یکی از موضوعات مهمی که میتواند در قرارگیری یک محتوا در نتایج صفحه اول گوگل موثر باشد، طول محتوا میباشد. یک محتوای مناسب باید بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد.
سرریزمحتوا: آیا شما بیش از حد محتوا تولید می کنید؟
۱۳-چگالی کلمات کلیدی
چگالی کلمات کلیدی به معنای میزان تکرار یک کلیدواژه در محتوا میباشد. براساس استانداردهای موجود، چگالی کلمه کلیدی باید در حدود ۲ تا ۳ درصد باشد. اگر از CMS وردپرس استفاده میکنید، میتوانید با استفاده از افزونه Yoast به راحتی چگالی کلمات کلیدی خود را (تعداد تکرار) اندازهگیری کنید.
۱۴-زیرعنوان مقاله
سعی کنید مقالات بلند خود را با استفاده از زیرعنوانها (Headings) بشکنید و آن را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید. این کار باعث میشود تا محتوای شما دارای دستهبندی مناسبی باشد، مخاطب خیلی سریعتر به هدف خود برسد و خواننده در هنگام خواندن متن خسته نشود.
۱۵-پاراگراف اول محتوا
بعد از کلمه کلیدی و عنوان، پاراگراف اوّل دارای اهمیت بسیاری در ایجاد ساختار یک محتوا میباشد. پاراگراف اول در واقع یک چکیده از کل مقاله شما را باید به نمایش بگذارد. پاراگراف اول در هر مقالهای اولین جایی است که گوگل آن را ایندکس میکند و به صورت مستمر خزندههای گوگل به آن سرکشی میکنند.
۱۶-استفاده از رسانه (Media)
سعی کنید در محتواهایتان از انواع رسانهها(نظیر تصویر، نمودار، اینفوگرافیک، فیلم، پادکست و …) استفاده کنید. سایتهایی که از مدیاهای متناسب بهره میبرند، میتوانند جذابّیت بصری مناسبی را برای کاربران خود فراهم آورند.
گوگل به محتواهای آموزشی که دارای تصویر و ویدئو هستند اهمیّت خاصی میدهد و آنها را در صدر نتایج خود قرار میدهد. همچنین استفاده از مدیا باعث ماندگاری بیشتر کاربران برروی سایت میشود و امکان بازنشر محتواها را در رسانههای اجتماعی فراهم میآورد.
نگاهی به اشتباهات رایج در بازاریابی محتوایی
۱۷-تصاویر محتوا
سعی کنی از تصاویری در محتواهایتان استفاده کنید که تکراری (کپی) نباشند. همچنین دارای حجم و کیفیت مناسبی باشند تا بارگذاری آنها در کامپیوتر کابران به سادگی امکانپذیر باشد(عکسهایتان را بهینهسازی کنید)
در تصاویرتان از تگ ALT استفاده کنید و همچنین نام عکسهای استفاده شده در محتواهایتان، متناسب با کلیدواژه تان باشد.
۱۸-لینکسازی محتوا
هیچگاه کلمه کلیدی که محتوا را برای آن نوشتهایم را به جای دیگری لینک نمیدهیم. سعی کنید مقالات جدید خود را در راستای مقالات قبلی در سایتتان تولید کنید.
شود و از دیگرسو، متنی که لینک می دهید(Anchor Text) بایستی متناسب با مقاله لینک داده شده باشد. ارجاعات داخلی به مقالات قبلی سایت میتواند باعث کاهش نرخ پرش سایت(Bounce Rate) شود و از دیگرسو، گوگل متوجه ارتباطات بین محتواها میشود.
۱۹-لینکسازی خارجی
سعی کنید در هر محتوایی به چندین سایت خارجی لینک بدهید. البتّه همانند لینک سازی داخلی، هرگز نباید AnchorText کلمه کلیدی آن محتوا باشد. لینک خارجی می تواند به گوگل کمک کند تا اهداف شما را از نوشتن آن مقاله بهتر درک کند. به سایتهایی لینک بدهید که اعتبار بیشتری(اعتبار دامنه: Domain authority) از سایت شما داشته باشد.
۲۰-استفاده از علائم نگارشی
سعی کنید در تولید محتوای وب به علائم نگارشی توجه داشته باشید. برای قرارگیری در صفحه اول گوگل رعایت اصول نگارش و لحن محتوا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
۲۱-دسته بندی محتوا و برچسبگذاری اصولی
رعایت موضوعات اصلی سایت در کنار دستهبندی اصولی محتواها میتواند باعث دیدهشدن بهتر محتواها در صفحه اول گوگل شود. از برچسبها به اندازه و متناسب با زیردستههای محتواهایتان استفاده کنید.
نگاهی به آینده بازاریابی محتوایی
۲۲-سرعت وبسایت
سرعت یک وبسایت یکی از پارامترهای مهم در سئو میباشد و از طرفی دیگر در جذب و حفظ مخاطب تاثیر بسیاری دارد. برای بهبود سرعت سایت سعی کنید از شرکتهای هاستینگ معتبر استفاده کنید. همچنین از قالبهای استاندارد و سفارشی برای بهبود سرعت سایتتان بهره ببرید.
۲۳-واکنش گرایی
یک سایت واکنشگرا (Responsive) در موبایل و تبلتها به صورت درستی به نمایش در خواهد آمد. امروزه بسیاری از افراد از تلفن هوشمند خود برای وبگردی استفاده میکنند، بنابراین موبایل فریندلی بودن از لحاظ گوگل اهمیت زیادی دارد.
۲۴-حذف محتواهای زائد
سعی کنید سایت خود را از شر محتواهای زائد و محتواهایی که برای شما ورودی ندارند رها سازید. حذف محتوا از سایت اصول خاصی دارد که باید در آن دقت شود امّا حذف اضافات میتواند جان دوبارهای به سایت شما دهد.
رعایت اصول بالا میتواند کمک قابلتوجهی در قرار گیری محتواهای شما در صفحه اول گوگل بنماید. سعی کنید در محتواسازی پرسونای مخاطب خود را مدنظر قرار دهید و براساس نیازهای خوانندگانتان محتواسازی کنید.