زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

وبکست‌ها (Webcast) و پادکست‌ها (Podcasts) هر دو ابزاری موثر هستند که بازاریابان محتوایی برای داستان‌سرایی، ایجاد رهبری فکری و ایجاد سرنخ (Lead) از آن‌ها استفاده می‌کنند. این دو قالب محتوایی قابلیت اشتراک‌گذاری بالایی دارند و به‌سادگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل با تولید وبکست یا پادکست، هزاران یا میلیون‌ها نفر به آن دسترسی خواهند داشت.

بر خلاف سایر رسانه‌ها (مدیاها)؛ وبکست یا پادکست‌ها مخاطبان شما را برای مدت طولانی به خود مشغول می‌کنند (به‌طور متوسط مخاطبان به هر وبکست یا پادکست بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت گوش می‌دهند).

در دنیایی که برای رسانه‌ها محدودیت‌های زیادی وجود دارد و افزایش رقابت‌ها در تولید محتواهای ناب باعث کاهش توجه مخاطب شده است، ایجاد ظرفیتی تعاملی بالا توسط وب‌کست‌ها یا پادکست‌ها در حدود ۱۵ دقیقه ظرفیتی قابل تامل خواهد بود.

وبکست چیست؟

وبکست یا پادکست

وب‌کست (Webcast) یا همان پخش اینترنتی یک جریان ویدیویی یا صوتی زنده است که از یک رویداد زنده یا کنفرانس در اختیار بینندگان یا شنوندگان قرار می‌گیرد. به عبارتی ساده‌تر، وبکست را باید پخش ویدئویی-صوتی از رویدادها دانست که از طریق اینترنت در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

نباید فراموش کرد که وب‌کست‌ها، ویدئوها یا فایل‌های صوتی هستند که کیفیت بالایی دارند و از قبل ضبط می‌شوند یا به‌صورت زنده (Live) پخش می‌شوند. تدتاک‌ها (Ted Talk) از مطرح‌ترین نمونه‌های وبکست‌ها هستند. البته وب‌کست‌ها همیشه در فضاهای بزرگ تهیه نمی‌شوند، بلکه امکان دارد در یک استودیو کوچک خانگی نیز وبکست مخاطب‌پسندی تولید شود.

مزایای وبکست

یکی از مهمترین مزایای وبکست‌ها این است که به مخاطبان آنلاین این فرصت را می‌دهند تا سوالات خود را مطرح کنند و با تعامل ایجاد شده نرخ درگیر شدن (Engage Rate) افزایش می‌یابد. مخاطب در چنین مدیایی حس می‌کند که بخشی از رویداد زنده است و تنها تماشگر آن نیست.

پادکست چیست؟

آشنایی با ساختار پادکست

پادکست‌ها، فایل‌های صوتی دیجیتال از پیش ضبط‌شده‌ای هستند که امکان دانلود دارند و در تلفن همراه، لپ‌تاپ یا دستگاه‌های دیجیتال دیگر قابل گوش دادن هستند. اکثر پادکست‌ها به‌عنوان یک سریال اپیزودیک ساخته می‌شوند، اما امکان دارد در قسمت‌های تکی ساخته شوند که دارای اسپانسر هستند.

پادکست‌ها در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند. ویژگی‌هایی در پادکست‌ها باید وجود داشته باشد که مخاطب اقبال به دنبال کردن آن‌ها داشته باشد. به‌عنوان مثال:

  • به‌طور حدودی، مدت زمان هر پادکست مشخص و ثابت است؛
  • زمان انتشار هر اپیزود مشخص است (مثلا دوشنبه هر هفته یک اپیزود منتشر می‌شود)؛
  • فرمت انتشار یکسان است و در رسانه‌ای مشخصی انتشار می‌یابد (مثلا وب‌سایت، کست‌باکس، شنوتو و..).

بازاریابان باهوش از محتواهایی که در کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کرده‌اند یا در رویدادهای حضوری که وبکست آن منتشر شده است و بازخورد خوبی گرفته‌اند برای بازتولید پادکست و عرضه آن‌ها به مخاطبان استفاده می‌کنند.

مراحل ساخت پادکست

مانند هر داستان خوب، قسمت‌های هر پادکستی نیاز به شروع، بدنه اصلی و پایان مناسب دارند. یک پادکست استاندارد شامل بخش‌های زیر است:

  1. استفاده از موسیقی متناسب برای تنظیم حال‌وهوای پادکست؛
  2. معرفی دقیق موضوع، سخنران یا مهمان؛
  3. عمیق شدن بر روی موضوع پادکست؛
  4. انتقال پیام بازاریابی پادکست یا معرفی اسپانسر و تبلیغ محصول وی؛
  5. نتیجه‌گیری پایانی؛
  6. تیتراژ پایانی پادکست.

وبکست با پادکست چه تفاوتی دارد؟

اکنون که می‌دانیم وبکست و پادکست چیست، به بررسی تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم:

  • وبکست مانند ویدیوکست‌ها شامل محتوای صوتی و تصویری است، اما پادکست‌ها فقط حاوی صوت هستند؛
  • در وبکست فرصت تعامل زنده بین مخاطبان آنلاین و برنامه‌ساز یا سخنران از طریق چت، نظرسنجی و پرسش و پاسخ فراهم می‌شود. این در حالی است که اکثر پادکست‌ها از قبل ضبط شده‌اند و فرصت کمی برای اطلاع از نظر مخاطبان و افزایش تعامل با آن‌ها وجود دارد؛
  • وب‌کست نیاز به زیرساخت فنی پیچیده‌تری دارد تا همه چیز به خوبی پیش برود. این در حالی است که دغدغه‌های کمتری در تولید پادکست وجود دارد، زیرا همه چیز از قبل قابل برنامه‌ریزی است.

سخن پایانی

در حالی که وبکست و پادکست دو فرمت محتوایی متفاوت از یکدیگر محسوب می‌شوند، یک ویژگی مشترک بین آن‌ها وجود دارد. هر دوی این ابزارهای بی‌نظیر برای ارائه محتوا به مخاطبان و جلب توجه آنان به پیام بازاریابی مناسب هستند. بازاریاب محتوای کارآفرین با یک استراتژی بازاریابی درست به سراغ وبکست یا پادکست می‌رود و از هر دو رسانه در تقویم محتوایی خود به درستی استفاده می‌کند.

حمایت مالی
شما خواننده گرامی از مقالاتی که به هدف آموزش در این وبلاگ تهیه می‌شوند، می‌توانید حمایت مالی کنید. حمایت مالی خوانندگان از مقالات موجب تقویت انگیزه‌ برای تولید محتواهای مفیدتر خواهد شد.
لینک حمایت مالی: zarinp.al/moaveni



سوالات متداول

وبکست با پادکست تفاوت دارد؟

بله، وب کست و پادکست دو فرمت محتوایی متفاوت هستند. هر چند که در هر دو نوع محتوا تلاش می‌شود تا پیام بازاریابی از طریق داستان‌سرایی به مخاطب انتقال یابد.

از وبکست، پادکست یا وبینار استفاده کنیم؟

هر کدام از این فرمت‌های محتوایی ویژگی‌های خاص خود را دارند. در انتخاب نوع محتوا باید با کارشناسان محتوایی مشورت کنید تا براساس شرایط کسب و کار، پرسونای مخاطبان، بودجه تبلیغاتی و.. بهترین پیشنهادات ارائه شود. برای دریافت مشاوره با من (مسعود معاونی) تماس بگیرید: ۰۹۳۳۸۲۹۳۸۹۵