استراتژی بازاریابی به روشی برای حفظ مشریان فعلی و افزایش مشتریان جدید اطلاق می‌شود که توسط مدیران یک سازمان اتخاذ می‌گردد. در تدوین یک استراتژی بازاریابی بایستی با توجه به مدل های بازاریابی سیاست کلی یک سازمان در عرصه مارکتینگ را تعیین کرد. در تعیین استراتژی بازاریابی به موارد زیر توجه داریم:

مدل های بازاریابی
  • تعیین مدل بازاریابی
  • نحوه تعامل با رقیبان
  • افزایش رضایت مشتریان
  • چگوتنگی راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی
  • همکاری با اینفلوئنسرها
  • شناسایی مشکلات پنهان مشتریان
  • برندینگ اصولی
  • توجه به نظرات مخاطبان
  • استفاده از کانال‌های ارتباطی جدید برای ارتباط موثر با مشتریان
  • افزایش مشارکت پرسنل شرکت در فرآیند بازاریابی
  • توجه به روایتگری در بازاریابی

در ادامه این پست قصد داریم به معرفی انواع مدل های بازاریابی یا در واقع اصطلاحات رایج در بازاریابی مدرن بپردازیم.

معرفی انواع مدل‌های بازاریابی

برای افزایش فروش و تسلط بر بازارهای رقابتی بایستی به استراتژی‌های بازاریابی توجه داشت. استراتژی بازاریابی نحوه عرضه یک محصول به بازار و ارتباط با مشتریان، رقبا ومحیط را تعیین می‌کند. انتخاب یک استراتژی بازاریابی درست می‌تواند ارزش مناسبی را به مشتریان انتقال دهد.

ارزش ایجاد شده برای مشتریان باعث ارتقاء جایگاه یک کسب و کار خواهد شد. به کارگیری استراتژی‌های بازاریابی مختلف در طول سالیان متمادی باعث ایجاد مدل های بازاریابی متنوعی گردیده است. در این پست سعی می‌کنیم به صورت گذرا به ۵۱ نوع از مدل های بازاریابی اشاره کنیم.

۱- بازاریابی انگیزه‌ای(Cause Marketing)

شناسایی انگیزه‌های مشتری می‌تواند کمک زیادی به هر کسب وکاری بنماید.

۲- بازاریابی محدوده نزدیک(Close Range Marketing)

در این نوع استراتژی سعی می‌شود تبلیغات در یک محدوده نزدیک به سازمان یا محصول ارائه شود. این نوع بازاریابی به بازاریابی مجاورتی نیز مشهور است.

۳-بازاریابی رابطه‌ای(Relationship Marketing)

در بازاریابی رابطه‌ای به ارتباط نزدیک با مشتری از طیق کانال‌های مختلف توجه داریم و سعی می کنیم از فروشگاه فیزیکی، وب‌سایت، موبایل مارکتینگ، شبکه‌های اجتماعی و.. برای تعامل بیشتر با مشتری استفاده کنیم.

۴- بازاریابی عرضه کم(Scarcity Marketing)

در برخی از کسب وکارها اصل بر عرضه کم ولی با کیفیت است. این نوع از بیزنس‌ها معمولا دارای مشتری‌های لاکچری و خاص خود هستند.

۵- بازاریابی دهان به دهان(Word of Mouth Marketing)

در این بازاریابی به دنبال انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر بوسیله ارتباطات شفاهی هستیم.

۶- بازاریابی اقدام محور(Call to Action Marketing)

در این روش به دنبال تبدیل ترافیک در وب‌سایت به فروش واقعی با کمک محتواهای متنی و بصری می‌باشیم.

۷- بازاریابی ویروسی(Viral Marketing)

در این روش سعی می‌شود تا یک محصول یا برند به صورت گسترده‌ در جامعه مطرح شود. بستر وب و شبکه‌های اجتماعی بای بازاریابی ویروسی بسیار ایده‌آل می‌باشد.

۸- بازاریابی سفارشی(Diversity Marketing)

ایجاد تنوع در فرهنگ‌ها و سلایق باعث می‌شود تا انتظارات مختلفی در مردم بوجود آید. بازاریابی سفارشی سعی در تامین نیاز افراد با توجه به خواسته‌های آنان دارد.

۹- بازاریابی مخفی(Undercover Marketing)

گاهی اوقات نیازی نیست که همه‌ی ویژگی‌های یک محصول را بیان کنیم. شگفت‌زده شدن مشتری از برخی ویژگی‌ها باعث می‌شود تا یک همهمه عمومی در جامعه پیش بیاید که این خود تاثیر بسزایی در جذب مشتریان خواهد داشت.

۱۰- بازاریابی فراگیر(Mass Marketing)

بسیاری از کسب و کارها نیاز به حجم زیادی از مشتریان دارند. در بازاریابی انبوه یا فراگیر سعی می‌شود تا به صورت عمومی افراد را به سمت خدمات یا محصولات بکشند و تلاش حداکثری برای جذب مشتری انجام دهند.

۱۱- بازاریابی فصلی(Seasonal Marketing)

برخی از رویدادها و اتفاقات فقط در بازه‌های زمانی خاصی اتفاق می‌افتند. مثلا مسافرت‌های نوروزی یا جشن ولنتاین را می‌توان جزء بازاریابی‌های فصلی دانست. داشتن یک مدل بازاریابی خاص برای این ایام می‌تواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود.

۱۲- بازاریابی روابط عمومی(PR Marketing)

داشتن بازاریابی قوی در کنار روابط عمومی موثر می‌تواند یک موقعیت ایده‌آل را برای هر تجارتی فراهم آورد. ارتباط با مشتریان و پشتیبانی از محصولات فروخته شده می‌تواند به عنوان یک استراتژی جدّی در بازاریابی محسوب شود.

۱۳- بازاریابی آنلاین(Online Marketing)

با توسعه تجهیزات هوشمند، لپ‌تاپ های قابل حمل و فراگیر شدن اسمارت‌ فون‌ها، جذب مخاطبان از طریق فضای آنلاین گسترش یافته است.

۱۴- بازاریابی ایمیلی(Email Marketing)

هر چند از زمان عرضه سرویس‌های ایمیلی چندین سال می‌گذرد امّا همچنان این نوع بازاریابی در بسیاری از تاثیرگذاری بالاتری برخوردار است.

۱۵- بازاریابی هیجانی(Evangelism Marketing)

بسیاری از مشاغل با ایجاد هیجانات مقطعی به فروش محصولات خود می‌پردازند. مشابه آن چیزی که در باشگاه‌های فوتبال و فروش پیراهن‌های ورزشی دو رقیب اتفاق می‌افتد.

۱۶- بازاریابی رویدادمحور(Event Marketing)

ایجاد یک رویداد یا شرکت در رویدادهای مختلف به عنوان یک راهکار در بازاریابی محسوب می‌شود.

۱۷- بازاریابی آفلاین(Offline Marketing)

هرچند امروزه بازاریابی آنلاین گسترده شده و جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده است امّا هنوز بکارگیری مدل‌های بازاریابی آفلاین می‌تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد.

۱۸- بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing)

اطلاع‌رسانی گسترده درباره خدمات یا محصولات یک برند به عامه افراد با کمک تبلیغات گسترده، مهمترین استراتژی در بازاریابی برونگرا می‌باشد.

۱۹- بازاریابی مستقیم(Direct Marketing)

ارتباط مستقیم با مشتریان در بسیاری از موارد می‌تواند راهگشا باشد و موجب افزایش فروش شود.

۲۰- بازاریابی ربایشی یا درونگرا(Inbound Marketing)

جذب مخاطب با کمک آگاهی دادن و بدون ارائه مستقیم محصول به مشتری، مهمترین استراتژی در بازاریابی درونگرا می‌باشد.

۲۱- بازاریابی خبرنامه‌ایی(Newsletter Marketing)

ارائه اخبار یک کسب و کار یا معرفی جدیدترین محصولات یک برند می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان جذاب باشد. خبرنامه می‌تواند با آگاه کردن مخاطبان آنها را به مشتریان بالقوه تبدیل کند.

۲۲- بازاریابی ارائه رایگان(Freebie Marketing)

در این شیوه بازاریابی محصولات یا خدمات رایگانی عرضه می‌شود ولی خدمات جانبی یا پشتیبانی محصولات در قبال دریافت هزینه ارائه می‌شود.

۲۳- بازاریابی مقاله‌(Article Marketing)

بسیاری از محققان و متخصصان برای خرید محصولات مورد نیاز، براساس اطلاعات فنی ارائه شده در مقالات عمل می‌نمایند. بنابراین می‌توان از مقالات علمی و فنی برای بازاریابی محصولات HighTech استفاده برد.

۲۴- بازاریابی محتوا(Content Marketing)

محتوا پادشاه است. به همین دلیل می‌توان با کمک تولید و ارائه انواع محتوا به صورت گسترده مشتریان را به سمت خود فرا خواند. بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی درونگرا و به عنوان ابزاری برای فروش مستقیم محسوب می‌شود.

۲۵- بازاریابی نمایشگاهی(TradeShow Marketing)

محصولات بسیاری وجود دارند که ماهیت فیزیکی دارند و باید عملکرد آن‌ها توسط مشتری دیده شود تا خریداری شوند. بازاریابی نمایشگاهی به عنوان ابزاری برای معرفی محصولات فیزیکی و برندینگ محسوب می‌شود.

آشنایی با اصول مهم در بازاریابی محتوا

۲۶- بازاریابی جستجو(Search Marketing)

در حال حاضر مردم سئوالات رایج خود را از دیگران نمی‌پرسند. آن‌ها موتورهای جستجو نظیر گوگل را به عنوان مرجعی معتبر قبول دارند. فدرت بازاریابی جستجو باعث شده تا مفهوم مهمی به نام سئو(SEO) بوجود بیاید و بسیاری از کسب و کارها با کمک تکنیک‌های سئوی ارگانیک، موقعیت ایده‌آلی را برای خود بوجود بیاورند.

۲۷- بازاریابی دنج(Niche Marketing)

در هر بازاری موقعیت‌های بکری وجود دارد که با کمترین امکاناتی و البته با داشتن کمی خلاقیت می‌توان به آن‌ها دست یافت. استفاده از خصوصیات خاص در یک محصول می‌تواند به شما کمک کند تا یک بازار انحصاری یا با رقابت کم را برای خود ایجاد کنید.

۲۸- بازاریابی قطره‌ای(Drip Marketing)

بازاریابی قطره‌ای یک شیوه ارتباطی است که در آن سعی می‌شود تا پیام‌ها به صورت محدود و قطره‌ چکانی به مخاطبان عرضه گردد. این بازاریابی باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطبان و درگیرشدن آن‌ها با موضوع بازاریابی می‌شود.

۲۹- بازاریابی جامعه‌ایی(Community Marketing)

درگیر کردن جامعه هدف در فعالیت‌ها، مباحث و نحوه عملکرد محصولات یک شرکت باعث خواهد شد تا نیازها و خواسته‌های آن‌ها به راحتی مطرح شود و از سوی دیگر حس اعتماد بیشتری در مشتریان بوجود آید.

۳۰- بازاریابی رسانه‌های اجتماعی(Social Media Marketing)

با ارائه رسانه‌های اجتماعی نظیر شبکه‌های اجتماعی، پیامرسان‌ها، اپ‌های موبایلی و..) فرصتی منحصربفرد برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط بوجود آمده است.

۳۱- بازاریابی رسانه متقابل(Cross Media Marketing)

در این نوع بازاریابی سعی می‌شود تا اطلاعات از طریق چندین رسانه به مشتری ارسال شود. مشتری در چنین شرایطی حس فراگیر بودن تبلیغات و شهرت برند را پیدا می‌کند.

۳۲- بازاریابی B2B

در بازاریابی کسب وکار یا بازاریابی B2B، مخاطب بازاریابی خود یک کسب و کار دیگر می‌باشد. در چنین بازاریابی بایستی به ویژگی‌های آن کسب و کار نیز توجه نمود.

۳۳- بازاریابی ترویجی(Promotional Marketing)

در این بازاریابی به دنبال تحریک مشتری برای خرید یا اقدام به یک عمل می‌باشیم. انواع مسابقات، کوپن‌ها، هدایا و تخفیفات مقطعی از جمله انواع شیوه‌های استفاده شده در این روش می‌باشد.

۳۴- بازاریابی کمین کردن(Ambush Marketing)

این بازاریابی مناسب کسب و کارهای کوچکی است که قدرت رقابتی بالایی ندارند. در این نوع از بازاریابی کسب و کارهای کوچک سعی می‌کنند با تاثیری که بر روی کسب و کارهای بزرگتر می‌گذارند بهتر دیده شوند و رشد مطلوبی پیدا کنند.

۳۵- بازاریابی B2C

هدف این نوع از بازاریابی، مصرف کننده نهایی می‌باشد. کمپین‌های بازاریابی B2C معمولا کوتاه مدت و با تخفیفات ویژه هستند.

۳۶- بازاریابی ابری(Cloud Marketing)

در این نوع از بازاریابی سعی می‌شود تمامی محصولات و خدمات به صورت آنلاین و با استفاده از فضای ابری به مشتریان ارائه شود. در این بازاریابی سعی می‌شود منابع به صورت ارزان قیمت و به صورت گسترده در اختیار مشتری قرار گیرد. مشتری می‌تواند از هرجایی و در هر زمانی به خرید اقدام کند.

۳۷- بازاریابی موبایل(Mobile Marketing)

در این نوع بازاریابی، رسانه اصلی گوشی‌های هوشمند و آپ‌های نصب‌شده بر روی آن‌ها می باشد. ارسال نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی از طریق نرم‌افزارهای موبایلی براساس اطلاعات زمانی ومکانی کاربر موقعیت جذابی را برای بسیاری از مشاغل فراهم می‌آورد.

۳۸- بازاریابی اتحاد محور(Alliance Marketing)

اتحاد دو یا چند کسب وکار برای کسب منافع مشترک در بازاریابی و تصاحب سهم بزرگتری از بازار را بازاریابی اتحاد گویند. از این نوع بازاریابی به بازاریابی همکاری یا Affinity Marketing هم نام برده می‌شود. به عنوان مثال یک برند وظیفه آموزش و آگاه‌سازی را برعهده می‌گیرد و برند دیگر وظیفه ارائه خدمات را برعهده می‌گیرد.

۳۹- بازاریابی معکوس(Reverse Marketing)

در بازاریابی معکوس، به جای آن‌که بازاریابان به سراغ مشتری بروند، مشتری به دنبال فروشندگان یک محصول یا خدمت می‌رود. شیوه اصلی در این کار تبلیغات گسترده تلویزیونی می‌باشد. بعد از این‌که تبلیغات صورت پذیرفت، بازاریابان منتظر می‌مانند تا مشتریان به سراغ آن‌ها بیایند.

۴۰- بازاریابی تلفنی(Tele Marketing)

هر چند که امروزه استفاده از تلفن برای بازاریابی زیاد منطقی بنظر نمی‌رسد، امّا همچنان می‌توان از این ابزار برای بازاریابی یا پیگیری تقاضاهای مشترین استفاده کرد. در بازاریابی تلفنی هدف اصلی معرفی محصولات جدید به مشتریان و اطمینان‌ دادن از خدمات پشتیبانی می‌باشد.

۴۱- بازاریابی نمونه رایگان

در این مدل بازاریابی سعی می‌شود یک نمونه ساده و رایگان از محصول در اختیار مشتری قرار گیرد تا مشتری بتواند با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرد. این روش با مدل بازاریابی Freebie Marketing متفاوت است.

۴۲- بازاریابی ایمیل مستقیم(Direct Mail Marketing)

ارتباط مستقیم با مشتری در بسیاری از موارد می‌تواند به مشتری حس خوبی را بدهد. ارسال ایمیل مستقیم و شخصی به دوستان یا مشتریان قدیمی و دعوت از آنان برای بازدید از خدمات و محصولات جدید می‌تواند دربسیاری از موارد راهگشا باشد.

۴۳- بازاریابی داده‌محور(Data Driven Marketing)

امروزه کسب و کارهای فنّاورو اینترنت-محور از مخاطبان خود داده‌های زیادی را جمع‌آوری می‌کنند. استفاده از داده‌های ذخیره شده در پایگاه داده‌ها می‌تواند باعث ایجاد موقعیت‌های جدیدی در بازار شود.

۴۴- بازاریابی شخصی سازی شده(Personalized Marketing)

در این نوع بازاریابی سعی می‌شود تا محصولی کاملا متمایز با سایر محصولات موجود در بازار عرضه گردد. در شخصی‌سازی سعی بر این است که برای هر مشتری ثیک محصول سفارشی تولید و عرضه گردد.

۴۵- بازاریابی فرهنگی(Cultural Marketing)

در این نوع بازاریابی سعی می‌شود با توجه به فرهنگ قالب در یک جامعه به عرضه محصولات یا خدمات پرداخته شود.

۴۶- بازاریابی انسانی(Humanistic Marketing)

در این نوع از بازاریابی سعی می‌شود با توجه به ویژگی‌ها و علاقمندی‌های عمومی در انسان تصمیماتی برای بازاریابی گرفته شود. این نوع از بازاریابی به دنبال برطرف‌کردن محرومیت‌های ذاتی انسان‌ها می‌باشد.

۴۷- بازاریابی چریکی(Geurrila Marketing)

در این نوع بازاریابی به روش‌های غیر متعارف در بازاریابی اشاره دارد که با بودجه کم، جمعیت زیادی از مخاطبان را در بر می‌گیرد و معمولا نتایج حیرت‌انگیزی را به همراه می‌آورد.

۴۸- بازاریابی هوش مصنوعی(Artificial Intelligence Marketing)

در این نوع از بازاریابی سعی می‌شود با استفاده از الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی، یادگیری ماشین و الگوریتم‌های تکاملی به مدل‌سازی رفتار احتمالی مشتریان در فرآیندهای بازاریابی پرداخته شود. هوشمندسازی بازاریابی هدف نهای این نوع از بازاریابی می‌باشد.

تغییر در بازاریابی رسانه های اجتماعی با اینترنت اشیا

۴۹- بازاریابی دوستدار برند(Brand Lover Marketing)

در این بازاریابی سعی می‌شود تا طرفداران یک برند به دوستداران واقعی تبدیل شوند به طوری که آن‌ها ترویج‌کننده آن برند شوند و حتی بخشی از فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات را به صورت رایگان برعهده گیرند.

۵۰- بازاریابی چابک(Agile Marketing)

در این شیوه از بازاریابی سعی می‌شود تا با استفاده از انواع متدلوژی‌های چابک، فرآیند بازاریابی به شکل متفاوتی اجرا گردد.

۵۱- بازاریابی رفتاری(Behavioral Marketing)

در این مدل بازاریابی که بر پایه شناخت رفتار مشتریان بنا گزارده شده است، سعی می‌شود تا سیاست‌های بازاریابی براساس علوم شناختی تدوین گردد. این نوع از بازاریابی مدعی است که بسیاری از رفتارهای انسانی در موقع خرید قابل پیش‌بینی می‌باشد. در بازاریابی عصبی یا Neuromarketing نیز به این می‌پردازد که مغز چگونه تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرد.