زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

امروزه بازاریابی رسانه‎های اجتماعی (Social Media Marketing)، یکی از موضوعات ترند در بین دیجیتال مارکترها می‎باشد. از دیگرسو، اینترنت اشیا (Internet of Things) قدرت و ویژگی‎های خود را در موضوعات مختلف نشان داده است و توانسته است حوزه‎های گوناگونی را در دنیای تجارت تحت تاثیر خود قرار دهد بازاریابی رسانه‎های اجتماعی نیزدیر یا زود با اینترنت اشیا مواجه خواهد شد و دچار تغییرات گسترده‎ای خواهد شد.

بازاریابی رسانه‎های اجتماعی

بازاریابی رسانه‎های اجتماعی

با رشد رسانه‎های اجتماعی مختلف به خصوص شبکه‎های اجتماعی، بازاریابان آنلاین فرصتی فوق‎العاده برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود در فضای آنلاین پیدا کرده‎اند. هر شخصی که به اینترنت متصل است و در یکی از پلتفرم‎های شبکه‎های اجتماعی نظیر توئیتر، فیس‎بوک، اینستاگرام و.. عضو باشد می‎تواند یک هدف مناسب برای دیجیتال مارکترها باشد. از طرفی دیگر، IoT به عنوان یک تکنولوژی لبه، دامنه عملیاتی گسترده‎ای را در اختیار دارد. اهمیت بازاریابی آنلاین نیز باعث شده تا متخصصان بازاریابی به دنبال بهبود عملکرد بازاریابی با استفاده از فناوری‎های نوینی هم‎چون اینترنت اشیا باشند.

معرفی شاخص‎های کلیدی عملکرد رسانه‎های اجتماعی و نحوه محاسبه آن‎ها

مزایای بازاریابی رسانه‎های اجتماعی

مزایای بازاریابی

رسانه‎های اجتماعی بستر مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت‎های و برندهای تجاری می‎باشند. رسانه‎های اجتماعی مشتریان بالقوه‎ای که در عرصه‎های مختلف جغرافیایی پراکنده هستند را به کسب و کارها متصل می‎کنند. امّا جدا از دسترسی گسترده به مخاطبان، رسانه‎های اجتماعی جاذبه‎های بیشتر دیگری هم برای بازاریابان دارند از جمله:

  • مقرون به صرفه‎بودن: دیجیتال مارکتینگ یکی از سریع‎ترین و کم ‎هزینه‎ترین مسیرها برای تبلیغ یک محصول و برندینگ موفق در بین مخاطبان هدف می‎باشد. شبکه‎های اجتماعی به راحتی می‎توانند ترافیک پول‎ساز برای هر سایتی را به ارمغان آورند.
  • پشتیبان سئو: امروزه کمتر سئوکاری است که از تاثیر سیگنال شبکه‎های اجتماعی بر روی سئو یک سایت چیزی نشنیده باشد. یکی از عناصر مهم بهینه‎سازی یک سایت برای موتورهای جستجو(SEO)، فعالیت مثبت و سازنده در رسانه‎های اجتماعی می‎باشد. اگر شرکتی در شبکه‎های اجتماعی فعال باشد و هم‎زمان سایت خود را بروز کند، شاهد رشد قابل توجهی در رتبه و جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو خواهد بود.

چگونه رسانه‎های اجتماعی را آنالیز کنیم؟

تنوع کاربران شبکه‎های اجتماعی، داده های بزرگ و اینترنت اشیا

ارتباط با مشتری و شناخت نیاز مشتریان با کمک IoT بسیار راحت خواهد بود. اینترنت اشیا حجم بزرگی از داده‎ها را از مشتریان هر کسب و کاری جمع‎آوری می‎کند. پردازش درست این اطلاعات می‎تواند مسیر بازاریابی شبکه‎های اجتماعی را به کلی تغییر دهد. دانشی که از اطلاعات مشتریان بدست می‎آید می‎تواند علائق مشتریان را به خوبی نشان دهد و یک کسب و کار را با سرعت قابل توجهی به درآمدزایی برساند. تجهیزات اینترنت اشیا امکان ارتباط با مشتری را بهبود می‎بخشند و با آنالیز داده‎ها و تحلیل سریع آن‎ها باعث بهبود فروش خواهند شد. اینترنت اشیا به طور کلی استراتژی بازاریابی رسانه‎های اجتماعی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

تغییرات ایجاد شده توسط اینترنت اشیا در بازاریابی‎‎های آنلاین

اینترنت اشیا اجتماعی

با ادغام اینترنت اشیا با دیجیتال مارکتینگ جهش‎های بسیاری را در روش‎های بازاریابی آنلاین شاهد خواهیم بود. اینترنت اشیا بستر را برای بازاریابی رسانه‎های اجتماعی بهبود خواهد داد و از طرفی دیگر خود نیز باعث گسترش و تنوع بازار برای مشتریان خواهد شد. در زیر لیستی از مزایا یک پلت‎فرم بازاریابی مبتنی بر اینترنت اشیا عنوان گردیده است:

  1. شخصی‎سازی: اینترنت اشیا کمک زیادی به رسانه‌‎های اجتماعی برای شخصی‎سازی آسان‎تر می‎نماید. شبکه‎های اجتماعی امروزی با توجه به علائق کاربران، پیشنهادی مختلفی را به آن‎ها می‎دهند. اینترنت اشیا شکل تبلیغات در رسانه‎های اجتماعی را دگرگون خواهد ساخت و تبلیغاتی کاملا تعاملی مبتنی بر شخصیت کاربران ارائه خواهد کرد.
  2. آنالیز و پیش‎بینی: اینترنت اشیا با کمک تکنولوژی‎های موازی همچون هوش‎مصنوعی، پردازش داده‎های حجیم، یادگیری ماشین، وب‎کاوی و مدل‎سازی بهترین تحلیل‎ها را از شرایط مشتریان به مدیران کسب و کارها ارائه خواهد کرد. ردیابی مشتریان و جمع‎آوری اطلاعات درباره آن‎ها، سلائق و اولویت‎های مشتریان را در اختیار تحلیل‎گران و برنامه‎ریزان قرار می‎دهد. کسب و کارها نیز از این اطلاعات برای ارائه پیشنهادات جدید به مشتریان در خریدهای بعدی استفاده می‎کنند.
  3. استراتژی‎های جدید در بازاریابی: اینترنت اشیا باعث بازتعریف استراتژی در بازاریابی شده است. استراتژی رسانه‎های اجتماعی امروزه به صورت کاملا شخصی و براساس پرسوناهای مختلف مشتریان تعریف می‎شود. در بازاریابی مدرن، مشتری و نیازهای وی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‎باشد.

تاثیرات منفی اینترنت اشیا بر رسانه‎های اجتماعی

همانطور که درباره مزایای اینترنت اشیا بر رسانه‎های اجتماعی صحبت کردیم باید به معایب و مشکلات ترکیب این دو تکنولوژی (اینترنت اشیا و رسانه‎های اجتماعی) هم اشاره کنیم. در ادامه به چند تاثیر منفی بزرگ این دو تکنولوژی بر زندگی انسان‎ها می‎ پردازیم:

  1. مسائل حریم خصوصی
  2. هک و دسترسی غیرمجاز
  3. تاثیر اینترنت اشیا بر سبک زندگی
  4. آماده نبودن زیرساخت‎های اینترنت اشیا برای تجارت
  5. تاثیرات منفی رسانه‎های اجتماعی بر شئون مختلف زندگی انسان‎ها

بازاریابی تنها صنعتی است که در سالیان اخیر بیشترین تغییرات را به خود دیده است. فناوری‎های جدید باعث شده‎اند تا بازاریابی روزبه‎روز شکل علمی‎تری را به خود بگیرد. برای عقب نماندن از سرعت رشد بازاریابی علمی، بایستی بازاریابان دانش خود را به صورت مستمر بروز کنند و با توجه به تکنولوژی‎های روز، شیوه‎های جدیدی برای جذب مخاطب ارائه کنند.

Hoaxy ابزاری برای یافتن اخبار جعلی در رسانه‎های اجتماعی