استارت آپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کاری تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر بوجود می‌آید. در حال حاضر کارآفرینی، خوداشتغالی و راه اندازی استارت آپ به ترند روز در بین جوانان ایرانی تبدیل شده است. بسیاری از مشاورین کسب و کارها اعلام می‌کنند که راه اندازی استارت آپ کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجارب زیادی دارد.

راه اندازی استارت آپ

در این پست می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید چندان نیازی به سرمایه زیاد، مدرک دانشگاهی یا حتی مهارت و تجربه کاری وجود ندارد. تنها چیزی که یک استارت آپ برای موفقیت خود به آن نیاز دارد، انگیزه بنیان‌گذاران برای عملی کردن یک ایده می‌باشد.

در ادامه ۱۲ نکته مهم برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

۱- خودارزیابی

خود ارزیابی از خود

شناخت درست انگیزه‌ها، علائق و توانایی‌های شما مهمترین گام در راه‌اندازی یک کسب و کار می‌باشد. شاید شما در حال حاضر یک مهارت خاصی را در اختیار نداشته باشید امّا اگر انگیزه و علاقه کافی در شما وجود داشته باشد می‌توانید آن مهارت را فرا گیرید.

۲- ایده تجاری

برای موفقیت بایستی یک ایده خوب در اختیار داشته باشید که از لحاظ تجاری نیز قابلیت پیاده‌سازی داشته باشد.

۱۰ ایده برتر در حوزه کسب وکار برای علاقمندان کارآفرینی اینترنتی

۳- تحقیقات بازار

تحقیقات بازار

شاید یک ایده در ابتدا بسیار جذاب بنظر برسد. امّا باید برای پیاده‌سازی یک ایده واقع‌بین بود و شرایط بازار را برای پذیرش آن ایده مورد بررسی قرار داد. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که کارآفرینان انجام می‌دهند، ساخت محصولی است که مشتریان تمایلی به استفاده و پرداخت هزینه بابت آن را ندارند.

مرحله بوت استرپ و نقش آن در فرآیند رشد استارت آپ ها

۴- توجه به بازخوردها

یک محصول یا خدمت شاید از لحاظ ارائه‌کننده کامل و بدون نقص باشد، امّا نظر مصرف‌کننده می‌تواند چیز دیگری باشد. به نظرات و بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کنید توجه کنید و سعی کنید در یک چرخه بی‌انتها همواره محصولات و خدمات خود را بهبود دهید.

۵- رسمی کردن کسب و کار

برندسازی و ثبت شرکت

قبل از شروع یک کسب و کار سعی کنید مراحل کسب مجوزهای قانونی را مدنظر قرار دهید. ثبت شرکت، نشان تجاری و برندسازی یکی از موضوعاتی است که باید مدنظر سهامداران باشد و اقدامات لازم صورت پذیرد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

۶- هر کسب و کار یک بیزینس پلن

برنامه‌ریزی شالوده و اساس هر کاری است. اگر می‌خواهید در کسب و کار خود موفق شوید، یک طرح اجرایی مکتوب و مدون تهیه کنید. برای تهیه بیزینس پلن کمک از مشاورین امین را فراموش نکنید.

موضوعات کلیدی برای رشد استارت آپ ها بعد از جذب سرمایه گذار

۷- بودجه ریزی کسب و کار

قبل از شروع کسب و کارتان بودجه مورد نیاز برای آغاز و ادامه آن را پیش‌بینی کنید و منابعی که می‌خواهید از طریق آن بودجه را تهیه کنید برای خود مشخص کنید.

۸- طراحی فازهای توسعه

کسب و کارهای موفق معمولا در اندازه و سایز کوچک شروع به کار می‌کنند و همواره طرح‌های توسعه‌ای برای گسترش کسب و کار خود دارند. شما هم برنامه‌ریزی لازم برای گسترش کسب وکارتان را داشته باشید.

۹- تیم‌سازی

کار تیمی و تیم سازی

کسب و کاری موفق خواهد شد که دارای یک تیم متحّد و همدل باشد. شما به تنهایی نخواهید توانست یک کسب و کار را توسعه و گسترش دهید و دیر یا زود به همکارانی کارآمد نیاز پیدا خواهید کرد. پس بهتر است از شروع کار خود به دنبال یافتن هم تیمی‌هایی وفادار، ماهر و توانمند برای پیشرفت کار خود باشید.

تیم سازی و تاثیر آن بر رشد کسب و کارها

۱۰- راه اندازی محل استقرار استارت آپ

دفتر کار برای استقرار استارت آپ

هر چند که استارت آپ‌ها و کسب و کارهای آنلاین مدعی هستند که برای شروع کارشان، نیاز چندانی به فضای فیزیکی ندارند. امّا باید توجه داشت که مکانی با حداقل امکانات برای استقرار تیم‌های فنی و تجهیزات برای هر استارتاپی ضرورت دارد.

۱۱- مدل درآمدی و شروع فروش

کسب و کارها برای موفقیت باید جریان درآمدی خود را بشناسند و براساس این مدل درآمدی، جریان نقدینگی را در استارت آپ خود راه‌اندازی کنند. داشتن یک جریان درآمدی و شروع فروش محصولات می‌تواند خون تازه‌ای را به رگ های یک بیزینس تزریق کند. حقیقت آن است که فروش و خلق پول هر کسب و کاری را زنده و امیدوار نگه خواهد داشت.

۱۲- توجه به فضای مجازی

فضای کسب و کار آنلاین

در حال حاضر فضای آنلاین به عنوان یک ابزار مناسب و ارزان قیمت برای رشد و توسعه بازار در استارت آپ های کوچک و متوسط محسوب می‌شود. شما می‌توانید با کمترین هزینه بیشترین مخاطب را از فضای مجازی به سوی کسب و کار خود جذب کنید. امروزه دیجیتال مارکتینگ بخشی از هر کسب و کار محسوب می شود.

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم کلیدی آن

گردآورنده : مسعود معاونی

۸ اسفند ۹۸، خراسان رضوی، مشهد