زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

استارتاپ یک فعالیتی است که براساس فناوری های جدید و با کمترین هزینه شکل می گیرد. بوت استرپ در هر استارتاپ مرحله ای است که بنیان گذاران یک استارتاپ باید بدون دریافت هیچ سرمایه ای رشد کسب و کار خود را شروع کنند.

بوت استرپ در استارت آپ ها

مرحله بوت استرپ در واقع سخت ترین روزهایی است که یک تیم استارتاپی باید بگذراند. چرا که هنوز درآمدی برای تیم ایجاد نشده است و از طرفی بیشترین هزینه ها نیز مربوط به چنین مرحله ای می شود.

معمولا در چنین مرحله‎ای استارت‎آپ‎ها به سراغ سرمایه گذار نمی‎روند. چرا که هنوز ابهامات بسیاری در مسیر رشد آنها وجود دارد.

استارت‎آپ چیست؟

معنای بوت استرپ در یک استارتاپ

بوت استرپ (Bootstrap) فاز خودگردانی یک استارتاپ می باشد که راه اندازان آن استارتاپ بدون هیچ کمکی از سرمایه گذاران بایستی روی پای خود بایستند. در این مرحله باید بنیان گذاران استارتاپ به دنبال جذب مشتری و معرفی فعالیت های خود باشند. همچنین آنها بایستی به دنبال جذب سرمایه گذاران جدّی برای پیشبرد اهداف آتی خود باشند.

در فاز بوت‎استرپ استارتاپ ها باید هزینه های خود را به حداقل برسانند. حفظ انگیزه تیم در این مرحله از نکات قابل توجهی است که می تواند حیات یا ممات یک استارتاپ را در آینده رقم بزند.

بوت استرپ فاز مذاکرات حساس است. مذاکراتی که بایستی با کمال حوصله و دقت صورت پذیرند. بهبود توانایی‎ها در جذب مشتری، سرمایه گذار و بازار فروش از اهمیت بالایی در این مرحله برخوردارند. استارت‎آپ‎ها نباید از جواب منفی دلسرد شوند. باید توجه داشت که خیلی از ایده های ناب در روزهای اوّل سخت و غیرقابل اجرا بنظر می رسند.

هک رشد و نقش آن در استارت‎آپ‎ها

نقش ایده پروری در رشد یک استارت‎آپ

سعی کنید ایده‎های خود را با فرصت‎های قابل اجرا جایگزین کنید. تغییر همیشه می تواند به عنوان یک گام اساسی برای حرکت به سوی رشد محسوب شود. این ترفند (تغییرات هدفمند) می تواند اعتماد به نفس را به یک استارتاپ بازگرداند.

در ادامه به ذکر نکاتی می‎پردازیم که یک استارت‎آپ برای موفقیت در مرحله بوت استرپ به آنها نیاز دارد.

نکات مهم در فاز بوت استرپ استارت‎اپ‎ها

نکات مهم در فاز راه اندازی استارت آپ

۱-مدیریت هزینه

همانطور که گفته شد، مدیریت هزینه یکی از نکات مهم در یک استارت‎آپ می‎باشد. استارت‎آپ‎ها باید یاد بگیرند که با کمترین امکانات بیشترین کارآیی‎ها را برای خود رقم بزنند.

استفاده از فضاهای اشتراکی، استفاده از توان و قابلیت‎های اعضای تیم، هزینه زیاد نکردن برای تجهیزات و… از اصولی است که هر استارتاپی باید در فاز راه‎اندازی به آن توجه داشته باشد.

۲-نه گفتن به مدل درآمدی تبلیغات

متاسفانه یک بیماری شایع به جان همه استارت‎آپ‎های ایرانی افتاده است و آنهم این است که همه به دنبال استفاده از مدل درآمدی تبلیغات هستند.

استارت‎آپ‎های بسیاری اعلام می‎کنند که تمامی خدمات خود را رایگان در اختیار افراد می‎گذارند. آنها برای تامین هزینه‎های خود تنها برروی تبلیغات تمرکز می‎کنند.

هرچند که این شیوه می‎تواند به عنوان یک مدل درآمدی جانبی در آینده استارتاپ مطرح شود (زمانیکه به مرحله رشد رسید) ، امّا هرگز برای شروع کار نمی‎تواند چندان شیوه مناسبی باشد!!!

نقش منتور و منتورینگ در توسعه استارتاپها

۳-استارتاپ بانک پول نیست!!!

بسیاری از افرادی که به دنبال راه‎اندازی استارت‎آپ هستند تصور می‎کنند یک استارتاپ به عنوان بانک مرکزی برای آنها عمل خواهد کرد که از روز اول برای آنها پول چاپ خواهد کرد!!!

این در حالی است که درآمدهای که از یک استارتاپ بست می‎آید باید هزینه خود آن شود تا به رشد کامل برسد. پس اگر قصد راه‎اندازی استارت‎آپ دارید، ابتدا یک منبع مطمئن برای تامین هزینه‎های جاری زندگی‎تان بیابید.

زمانی می‎توان به برداشت پول از یک استارت‎آپ اقدام کرد که آن کسب و کار دیگر یک استارتاپ نباشد و تبدیل به یک شرکت قوی شده باشد.

۴-عدم استخدام نیرو

شاید اعضای یک تیم استارتاپی خیلی از کارها را بلد نباشند و با فرآیندهای مرتبط با آن آشنایی نداشته باشند. امّا آنها هرگز در فاز بوت استرپ به سراغ استخدام نیرو نمی‎روند.

یکی از تفاوت‎های استارت‎آپ‎ها با شرکت‎های معمولی این است که آنها به توانایی‎های درون تیمی اتکّا می‎کنند. آنها اگر کاری را هم یاد نداشته باشند به دنبال یادگیری در حین کار می‎روند.

هرچند این یادگیری ممکن است هزینه‎های زیادی را از لحاظ مالی و زمانی برای تیم‎ها در پی داشته باشد، امّا شما و تیم‎تان را تبدیل به متخصصانی خودساخته خواهد نمود.

نقش استعداد فردی در موفقیت تیم های استارتاپی

این خودساختگی می‎تواند عاملی برای ظهور ایده‎های جدید و نو باشد. بعلاوه وابستگی شما به دیگران را به شدت کاهش می‎دهد.

۵-تولید با حداقل هزینه

اگر شما برای شروع کارتان نیاز به یک سایت یا آپ دارید، نیازی نیست به دنبال استخدام برنامه‎نویس یا یادگیری زبان‎های برنامه‎نویسی باشید.

یک استارتاپ بایستی MVP خود را با حداقل هزینه تولید کند. شما می‎توانید از محصولات آماده(مثلا وردپرس) استفاده کنید. این امکان برای استارتآپها وجود دارد تا در آینده‎ای نزدیک و بعد از موفق بودن MVP اولیه، به سراغ بهبود نسخه اولیه محصول خود بروند(چرخه ناب در استارت‎آپ‎ها)

استارتآپهای مطرح آمریکا در سال ۲۰۸

۶- نه به کمپین های گران تبلیغاتی

یک استارت‎آپ بایستی کمترین هزینه را داشته باشد. اجرای کمپین‎های پرهزینه تبلیغاتی، پاشنه آشیل یک کسب و کار نوپا خواهد بود.

سعی کنید برای تبلیغات از شبکه‎های اجتماعی و امکانات رایگان نظیر خبرنامه‎های ایمیلی برای معرفی خود و توسعه کسب‎وکارتان استفاده کنید.

امروزه داشت یک وبلاگ و تولیدمحتوا هزینه نسبتا کمی دارد. هرکسی می‎تواند از این ابزار تقریبا رایگان برای معرفی خود و برندینگ کسب و کارش بهره ببرد.

۷-KPI مخصوص به خود داشته باشید

برای رشد و موفق‎شدن بایستی معیارهایی داشته باشید که با کمک آنها حال و روز کسب‎وکارتان را بسنجید!!!

یک سری سنجه‎های عمومی وجود دارند که شما‎ می‎توانید از آنها استفاده کنید. امّا سعی کنید KPI های مخصوص به تجارت خود را بیابید، آنها را فرموله‎سازی کنید، از آنها استفاده کنید و به آنالیز اطلاعات براساس آنها بپردازید.

۸-تعهد اضافه ندهید

تعیین اهداف بلندمدت می‎تواند باعث رشد هر کسب و کاری شود. امّا هرگز تعهدات اضافه برای خود ایجاد نکنید. بسیاری از افراد تعهدات خارج از توان‎شان برای خود ایجاد می‎کنند.

این تعهدات اضافه می‎تواند موجب درگیری‎های ذهنی و کاری بسیاری برای شما شود و جلوی چابکی تیم شما را بگیرد.

و در نهایت …

در بوت استرپ نیاز به تمرکز(Focus) بالا بر روی موضوعات اصلی و کلیدی وجود دارد. این تمرکز می تواند برآیند انرژی نیروهای سازمان را به سوی هدف اصلی سوق دهد. و در پایان باید اشاره کنیم استارتاپی موفق خواهد بود که فاز بوت استرپ را به درستی و به صورت کامل طی کند. Bootstrap باعث پوست اندازی استارتاپ و فرم‎گیری درست و اصولی آن خواهد شد.

موضوعات کلیدی برای رشد استارت‎آپ ها بعد از جذب سرمایه