زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

افراد مختلف در موضوعات متلف دارای سطوح استعدادی گوناگونی هستند. برخی از مردم در یک یا چند موضوع معمولا توانمندتر هستند. این توانمندی تا حدودی به استعداد آنها بستگی دارد.

استعداد فردی و کارتیمی

یک موضوع مهم در فرآیند تیم سازی و استارت آپ ها این است که وجود افراد مستعد در یک تیم تا چه میزانی می تواند در موفقیت آن تیم موثر واقع شود؟

تک روی های فوتبالی

در تیم های ملی فوتبال معمولا دیده می شود که تیم هایی که پرستاره (بازیکنان مستعد) هستند معمولا کمتر نتیجه می گیرند و تیم هایی بیشتر موفق می شوند که یک دست تر هستند. دلیل این موضوع هم این است که چنین ستاره هایی معمولا علاقه خاصی به تکروی دارند. آنها حاضر نیستند استعداد خود را بطور کامل در اختیار تیم قرار دهند.

تک روی ها و شکست استارت آپ ها

فضای کسب و کار هم تقریبا با چنین شرایطی مواجه است. معمولا صاحبان ایده و افراد مستعدتر ، خود را نسبت به سایر افراد خاص تر می دانند. آنها انتظار دارند که در تیم ها در راس امور قرار گیرند و نظر آنها همیشه مورد تایید قرار گیرد. چنین دیدگاهی باعث می شود تا سایر افراد تیم به انزوا بروند.

تجربه استارت آپ های ایرانی نشان داده است، تیم هایی که هم سطح تر هستند و همه افراد به دنبال رشد در کنار یکدیگر هستند، موفقیت های بیشتری را بدست می آورند.

اگر قصد راه اندازی یک استارت آپ را دارید ، حتما این پست را بخوانید : تیم سازی و تاثیر آن بر کسب و کار

استعداد و موفقیت

همیشه استعداد بیشتر تضمین کننده عملکرد بهتر نیست. استعدادهای برتر در برخی از موارد موجب شکست های سنگین می شوند. شکست هایی که معمولا با خسارت های روحی و مالی همراه هستند.

اگر شما یک فرد مستعد در یک زمینه خاص هستید باید سعی کنید به توانایی مدیریت استعداد هایتان مجهز شوید. چنین مهارتی می تواند به شما و تیم تان در حرکت روبه جلو کمک کند.

نقش ارتباطات قوی در بکارگیری استعدادهای افراد

افزایش تعامل و شبکه سازی قوی در یک تیم می تواند باعث بهبود ارتباطات گردد. ارتباطات موثر می تواند موجب شناسایی و بهره وری بیشتر استعدادهای اعضای تیم شود.

رقابت درون تیمی

مدعیان پراستعدادی در تیم ها، همواره آغاز کننده های جنگ های بزرگ درون گروهی هستند. چنین افرادی تک روی را به عنوان شیوه کاری خود در نظر می گیرند. این تکروی ها پاشنه آشیل هر کسب و کاری خواهد بود.

رقابت های غیر سازنده در گروه های چابک باعث ایجاد تضادهای درون گروهی می شود. این رقابت نه تنها نمی تواند انگیزه ها را تقویت کند بلکه برروی برآیند کار تیمی به شدت تاثیر منفی می گذارد.

کمک علم روانکاوی برای مدیریت استعدادها

افراد مستعد از لحاظ عاطفی نیاز به توجه بیشتری دارند. عدم توجه و درک درست از نیازهای چنین افرادی به عنوان یک تله در کسب و کارها محسوب می شود.

مدیران ارشد سازمانی باید بتوانند از ظرفیت های چنین افرادی به خوبی و درجای خود استفاده کنند و همزمان جلوی تک روی و هدررفت منابع را هم بگیرند.

تعریف علمی و آکادمیک کار تیمی از دیگاه سایت متمم را در این لینک مطالعه کنید.

و در پایان …

امروزه استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا بیش از هرچیزی به هماهنگی در امور روزمره خود نیاز دارند. این هماهنگی ها تنها با کمک و همدلی تمامی اعضا در تیم های کوچک و چابک ایجاد می شود.

از آنجا که چنین تیم های کاری دارای ساختار سازمانی پیچیده ای نمی باشند، بایستی با فرآیندهای خود کنترلی به خوبی آشنا باشند. همواره تک روی و ریزش نیرو، از بزرگترین آفت ها در فعالیت های استارت آپی می باشند.