زمان مطالعه تقریبی: 7 دقیقه

کارآفرینی یک هنر است، هنری که ذاتی نیست ومی‌توان آن را اکتساب کرد. برای راه اندازی یک کسب وکار متفاوت، باید با اصول کارآفرینی به خوبی آشنا شویم. امروزه کسب و کارهایی موفق می‌شوند که مبتنی بر نوآوری باشند. امّا برای نوآوری در بیزینس نیاز است تا بتوانیم به ۶ سئوال زیر پاسخ بدهیم.

یک پست ضروری که بهتر است حتما آن را بخوانید:
آشنایی با مهارت ها و قوانین کسب و کار

۶ سئوال کلیدی در طراحی کسب‌وکارها

۶ سئوال کلیدی در کسب و کارها
  1. مشتریان ما چه کسانی هستند؟ شناخت بازار، انتخاب بازار هدف، محاسبه اندازه بازار و شناسایی مشتریان آینده
  2. چه کارهایی می‌توانیم برای مشتریان خود انجام دهیم؟ چرخه حیات محصول، تعیین کمیِت ارزش پیشنهادی و..
  3. مشتریان ما چگونه محصولات ما را خواهند یافت؟ تعیین فرآیندهای جذب مشتری، تعیین فرآیند فروش و شناخت نحوه اخذ تصمیم توسط مشتری
  4. چگونه از محصولات خود درآمد کسب کنیم؟ طراحی مدل کسب و کار، تعیین چارچوب‌های قیمت‌گذاری و..
  5. چگونه محصولات را طراحی و بسازیم؟ شناسایی فرضیات کلیدی و ساخت کمینه محصول(MVP)
  6. چگونه وضعیت کسب و کار خود را بسنجیم؟ محاسبه اندازه بازار، تعیین روند توسعه محصول و شناسایی سنجه‌های کلیدی کسب و کارمان

در ادامه به ۱۰ گام مهم برای راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا براساس کتاب بیل‌اولت خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

معرفی ۱۰ گام مهم برای شروع یک کسب و کار

۱۰ گام مهم در راه اندازی یک کسب و کار

۱- تقسیم‌بندی بازار

برای اینکه صاحب یک کسب و کار شویم باید دارای مشتری یا مشتریانی باشیم که حاضر باشند بابت محصولات یا خدمات ما پولی بپردازند. اگر ما نمی‌توانیم مشتری خود را بیابیم نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم بازار هدف خود را به درستی شناسایی کنیم. تمرکز بر نیازهای جدید یا بازارهای جدید می‌تواند ما را در طراحی محصولات یا خدمات کاربردی کمک نماید.

چگونه بازارهای جدید را شناسایی کنیم؟

برای شناخت مارکت‌های جدید می‌توانیم مراحل زیر را دنبال کنیم:

  • طوفان فکری: در نظر گرفتن همه بازارهای هدف حتی ایده‌های مضحّک
  • محدودسازی: باید بازارهایی که در مرحله قبل شناسایی شده‌اند را محدود کنیم.
  • تحقیقات بازار: با تحقیق از بازارهای شناسایی شده، بهترین بازارها را برای ارائه محصولات یا خدمات خود انتخاب کنیم.

داشتن بازار به معنای این است که ما می‌توانیم فرآیندهای بازاریابی خود را شروع کنیم. بسیاری از کسب و کارها نوپا به این علّت شکست می‌خورند که بازاری برای محصولات/خدمات خود نمی‌توانند پیدا کنند.

اگر شما می‌خواهید یک استارتاپ راه بیندازید حتما این پست را بخوانید:
۱۲ نکته ضروری در راه‌اندازی یک استارتاپ

۲- انتخاب بازارهای هدف

تمرکز(Focus) در کسب وکارهای نوپا اهمیت بسیاری دارد. ممکن است ما چند بازار را شناسایی کرده باشیم. امّا برای موفقیت باید فقط بر روی یک بازار تمرکز کرد. شروع فعالیت در یک بازار باعث خواهد شد تا موقعیت‌های جدیدی برای ما بوجود آید و بتوانیم به گذشت زمان فعالیّت خود را گسترش داده و به بازارهای دیگر نفوذ پیدا کنیم.

۳- شناخت مشتریان نهایی

مشتری یابی

حضور فعالانه در بازارها بسیار مهم است ولی مهمتر از آن شناسایی مشتریانی می‌باشد که به محصولات ما نیازمند هستند. معمولا در شرکت‌های نوپا، سرمایه چندانی برای بازاریابی و فعالیّت‌های تبلیغاتی وجود ندارد. به همین دلیل شناخت مشتری نهایی بسیار مهم است. شناسایی درست مشتریان باعث می‌شود تا توان تیم‌های بازاریابی هدر نرود و هدفمندتر بر روی مشتریان واقعی تمرکز کنند.

۴- محاسبه اندازه بازار و چرخه حیات

چرخه حیات یک محصول

بسیاری از استارت‌آپ ها در شناخت اندازه بازار خود دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها گمان می‌کنند که خدمات آن‌ها مورد نیاز همه‌ی بازارها یا افراد خواهد بود. در حالیکه بازار به مقدار محدودی از محصولات و خدمات آن‌ها نیازمند است. عدم جذب مشتری جدید یا بی‌علاقگی مشتریان سابق به کالاهای ایجاد شده باعث رکود در فعالیت کسب و کاری چنین بنگاه‌های جوانی خواهد شد. هر محصولی دارای یک چرخه حیات است. شناخت چرخه حیات محصولات می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا دچار بحران کمبود مشتری و بازار عرضه نشوند.

شاید خواندن این پست هم برای شما جذاب باشد:
۱۰ ایده برتر برای کارآفرینی اینترنتی

۵- ارزش پیشنهادی

بازارهای امروزی به شدت رقابت‌محور هستند. وقتی که محصول جدیدی ارائه می‌شود معمولا رقبا بیکار نخواهند نشست و به شبیه‌سازی خدمات یا محصولات پرطرفدار در بازار خواهند پرداخت. اینکه بتوانیم ارزش پیشنهادی را بوجود بیاوریم که به راحتی قابل کپی‌شدن نباشد بسیار مهم است. ارزش پیشنهادی می‌تواند موجب موفقیت یک کسب و کار در بازارهای رقابتی شود.

۶- شناخت مشتریان بعدی

مشتریان آینده ما چه کسانی هستند؟

وجود مشتری نیاز هر کسب و کار نوپایی می‌باشد. کسب و کارهاها حتی اگر در وضعیت رشد هم باشند باید به دنبال مشتریابی باشند. یافتن شیوه‌هایی برای جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتریان وفادار یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌ها در کسب و کارهای امروزی می‌باشد.

۷- تعیین ویژگی محوری کسب و کار

هر بیزینسی برای خودش دارای یک ویژگی انحصاری می‌باشد.در راه اندازی یک کسب وکار باید به این خصوصیات توجه کرد زیرا معمولا این ویژگی‌ها جزء مهمترین خصوصیات برند شما در آینده خواهند شد. برخی از ویژگی‌های کلیدی عبارتند از:

  • اثر شبکه‌ایی(توانایی جذب تعداد زیادی از مشتریان وفادار)
  • ارائه خدمات برتر به مشتریان(توانایی جذب رضایت حداکثری مشتریان)
  • کمترین هزینه یا قیمت برای خدمات یا محصولات
  • نوآوری در خدمات
  • بهبود تجربه مشتریان
  • ارائه خدمات سفارشی و منحصربفرد

اگر شما یک استارت‌آپ هستید، بهتر است با فرآیند پذیرش استارت‌آپ ها در شتابدهنده‌ها آشنا شوید.

۸- طراحی مدل کسب و کار

بسیاری از کسب و کارهای نوپا براساس فناوری‌های سطح بالا شکل می‌گیرند. آن‌ها خدمات یا محصولات بسیار عالی تولید می‌کنند امّا ایده مناسبی برای درآمدزایی از بیزینس خود ندارند. به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند قیمت‌گذاری مناسبی را برای فعالیت‌های خود تعیین کنند. مهمترین مدل‌های کسب و کاری عبارتند از:

  1. واسطه‌گری(Brokerage)
  2. بازارگاه(Market Place)
  3. ثبت نام یا دریافت حق عضویت(Subscription)
  4. سفارشی‌سازی(Customized Every Things)
  5. به محض نیاز(On-Demand)
  6. فروش مستقیم یا واسطه‌زدایی
  7. مدل دسترسی اندک یا فری‌میوم(Freemium)
  8. تبلیغات
  9. همکاری در فروش(Affiliate)
  10. تامین جمعی(Crowd Sourcing)
  11. تقسیم‌بندی یا فروش قسمت شده(Fractionalization)
  12. اعطای امتیاز(Franchise)
  13. مدل اجاره‌ای یا لیزینگ(Leasing)
  14. مدل ریش‌تراش(عرضه رایگان یک بخش مثل دسته تیغ و دریافت پول بابت تیغ)
  15. مدل پرداخت به اندازه مصرف(Pay-as-you-go)

بوم کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد؟

۹- طراحی فرآیند فروش

بسیاری از مشاغل علاوه بر داشتن محصول مناسب، تبلیغات و بازاریابی، خدمات پس از فروش و قیمت مناسب نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند. باید توجه داشته باشیم که بازاریابی و تبلیغات مقوله‌ای جدا از فروش می‌باشد. به همین دلیل باید برای فروش محصولات واحد مجزا و فرآیندهای مشخصی را در نظر بگیریم.

۱۰- طراحی حداقل محصول پذیرفتنی(MVP)

چرخه بهبود در حداقل محصول پذیرفتنی

درراه اندازی یک کسب وکار لازم است تا قبل از عرضه عمومی یک محصول یا خدمت به بازار یک نمونه اولیه از آن ایجاد شود. حداقل محصول پذیرفتنی(Minimum Viable Product) باید مدنظر طراحان محصول یا خدمت در یک کسب و کار باشد. MVP می‌تواند به خوبی شرایط بازار، اندازه آن و عکس‌العمل مشتریان احتمالی را نشان دهد.

معمولا استارت‌آپ های بسیاری وارد بازار می‌شوند در حالی‌که خودشان ذهنیّت مشخصی از محصولات(خدمات) خود ندارند. MVP به راحتی به استارت‌آپ های نوپا نشان می‌دهد که چگونه باید عمل کنند و جلوی هزینه‌های بی‌دلیل و شکست‌های احتمالی را بگیرند.