زمان مطالعه تقریبی: 9 دقیقه

با رشد کسب وکارها در فضای مجازی شاهد این هستیم که نیاز به مدیریت تیم‌های کاری به شدت افزایش پیدا کرده است. یکی از تیم‌هایی که نقش مهمی در کسب وکارهای اینترنتی دارد ساختار تیم تولید محتوا می‌باشد. محتوا می‌تواند در رشد سریع استارتاپ‌ها موثر واقع شود. با توجه به اینکه در تیم‌های تولیدمحتوا نقش‌های گوناگونی وجود دارد مدیریت تیم‌های محتوا کاری پیچیده و مشکل می‌باشد. به همین دلیل بنیان‌گذاران یک استارتاپ باید توجه ویژه‌ای را به این قبیل تیم‌ها داشته باشند.

یک محتوای مهم و پیش‌نیاز: آشنایی با اصول تیم‌سازی

چرخه تولید محتوا در یک تیم

یک محتوای خوب موجب برندینگ می‌شود و آن را مقتدر می‌کند و از سویی دیگر، مخاطبان را در انجام اقدام مدنظر یک برند توانا می‌سازد. به همین دلیل قبل از اینکه به بررسی اعضای یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای بپردازیم، بهتر است با فرآیندهای ایجاد یک محتوا آشنا شویم.

چرخه تولید محتوا

برای تولید محتوا باید تمامی مراحل زیر را به صورت مستمر پیگیری کنیم:

  1. تعیین استراتژی
  2. برنامه‌ریزی
  3. تولیدمحتوا
  4. بررسی محتوا و برطرف کردن ایرادات آن قبل از انتشار نهایی
  5. انتشار و ترویج محتوا
  6. اندازه‌گیری محتوا(سنجش محتوا با کمک سنجه‌ها کلیدی)
  7. بروزرسانی و بهبود محتواها

تمامی مراحل فوق در تولید محتوا بسیار مهم هستند، بنابراین یک تیم کاری باید مراحل فوق را با دقّت دنبال کند.

نقش‌های موجود در ساختار یک تیم تولید محتوا

ساختار یک تیم تولید محتوا

همانطور که گفته شد تولید محتوا برای کسب وکارهای امروزی، موضوعی مهم و حیاتی است. زیرا که محتوا می‌تواند به آسانی موجب رشد یک کسب و کار و تمایز آن با سایر رقبا شود. رقابت زیاد بین برندهای مختلف در یک حوزه کاری، نیاز به محتواهای منحصربفرد و با کیفیت را افزایش می‌دهد. همین موضوع کسب وکارها را علاقمند به ایجاد تیم‌های حرفه‌ای تولید محتوا کرده است. تیم‌هایی که از تخصص‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و هرفردی بخشی از کار را برعهده می‌گیرد.

محتواسازی موضوعی تقریبا جدید برای شرکت‌های ایرانی می‌باشد. به همین دلیل بسیاری از مدیران و صاحبان کسب وکارها با ساختار یک تیم تولید محتوا به خوبی آشنا نیستند. برخی از مدیران انتظاراتی غیرواقعی و خارج از اختیار تولیدکنندگان محتوا را از آن‌ها دارند. به همین دلیل نیاز به معرفی نقش‌های مختلف در یک تیم تولید محتوا به شدت احساس می‌شود.

یک محتوای کاربردی: چگونه یک محتوای با کیفیت تولید کنیم؟

مشاغل مختلف در یک تیم حرفه‌ای تولید محتوا

در ادامه به معرفی برخی از مشاغل مورد نیاز در یک تیم تولیدمحتوا می‌پردازیم:

۱- استراتژیست محتوا

استراتژی در هر کسب وکاری باید وجود داشته باشد. در محتواسازی نیز باید به استراتژی کسب و کار توجه داشت و سعی نمود با اجرای تکنیک‌ها و تاکتیک‌های صحیح به اهداف از پیش تعیین شده رسید.

۲- نویسنده محتوا

نویسنده

هر چند که تولید محتوا فقط نویسندگی نیست، امّا نوشتن شالوده واساس کار تولید محتوا می‌باشد. واقعیت این است که هر نوع محتوایی را هم که بخواهیم تولید کنیم نیاز به مهارت نویسندگی وجود دارد. بنابراین داشتن یک یا چند نویسنده خلّاق از ضروریات یک تیم تولید محتوا می‌باشد.

۳- ویراستار

یک نویسنده، تنها یک نویسنده است. در بسیاری از مواقع باید نوشته‌های نویسندگان ویرایش شود تا نگارشی یک دست و مناسب در محتواها داشته باشیم و متون ما قابلیت انتشار در رسانه‌های مختلف را پیدا کنند.

۴- کپی‌رایتر

در هر کمپین تبلیغاتی نیاز به نوشتن عباراتی داریم که جذابیّت بالایی داشته باشتند و بتوانند به خوبی یک محصول یا خدمت را به مخاطبین معرفی کنند. کپی‌رایتر یک نویسنده حرفه‌ای است که توانایی بالایی در بکارگیری کلمات و جملات برای اثرگذاری بر روی مخاطبان را دارد.

شاید این محتوا هم برای شما جذاب باشد: کپی رایتینگ چیست؟ چگونه یک کپی‌رایتر موفق شویم؟

۵- سناریونویس و ایده‌پرداز

هر محتوایی قبل از بوجود آمدن نیاز به ایده‌پردازی و تدوین سناریوهای مختلفی دارد. سناریو نویس با اصول روایت‌گری به خوبی آشنا است. او ایده‌های مختلف را پیدا می‌کند و براساس بستر انتشار محتوا، سفارشاتی را برای تولید محتواهای متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی به محتواسازان می‌دهد.

۶- کارشناس فروش وتحقیقات بازار

بازاریابی محتوا و محتواسازی با فروش تفاوت دارند. امّا باید توجه داشته باشیم که تولید محتوا به هدف آگاهی دادن به مشتری و جذب او برای خرید صورت می‌پذیرد. بنابراین بهتر است در هر تیم تولید محتوا از یک کارشناس فروش حرفه‌ای که به مهارت‌های تحقیق و توسعه مسلط است، استفاده کنیم تا بتوان نتایج بهتری از تولید محتوا گرفت.

یک چنین کارشناسی با کمک تحقیقاتی که انجام می‌دهد راهکارهایی عملیاتی را به تیم تولید محتوا ارائه می‌کند تا آن‌ها بتوانند سریع‌تر به نتایج مورد انتظار خود برسند.

تحقیقات بازار، راهکاری برای بهبود فضای کسب وکار

۷- طراح و گرافیست تصویری

تصاویر خلاقانه

تصاویر یکی از تاثیرگذارترین انواع محتوا می‌باشند. تصاویر را می‌توان در کنار متن یا در شبکه‌های اجتماعی به کار گرفت. یک گرافیست باید بتواند با تصویرسازی، مفاهیم پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبین انتقال دهد. باید بدانیم که طراحی مفهوم گسترده‌ای دارد، ولی در یک تیم تولید محتوا منظور از طراح می‌تواند یک کاربر فتوشاپ تا یک طراح فوق حرفه‌ای باشد.

۸- عکاس

عکس‌های طبیعی از محیط‌های واقعی می‌توانند تاثیر بسزایی بر روی جذب مخاطبان یک وبلاگ یا شبکه‌‌های اجتماعی داشته باشند. عکس‌های منحصربفرد و زیبا می‌توانند بر روی ماندگاری کاربران در سایت موثر باشند و سئو یک سایت را بهبود دهند. چنین تصاویری می‌توانند ترافیک قابل‌توجهی را از طریق جستجوی تصاویر در موتورهای جستجو به سمت سایت بیاورند.

۹- وبمستر

مدیریت صحیح سایت، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. یک وبمستر باید با اصول اولیّه کدنویسی ، طراحی، افزونه‌های مختلف، سیستم‌های مدیریت محتوا و تا حدودی سئو سایت آشنا باشد و بتواند به راحتی محتوای دریافتی از محتوانویس را در سایت بارگذاری کند.

اگر به تولید محتوا علاقمند هستید، حتما پست زیر برای شما کاربردی خواهد بود:
محتوای یتیم یا محتوای تنها چیست؟

۱۰- سردبیر یا کارشناس محتوای ارشد

در شرکت‌هایی که بزرگ هستند و از چندین واحد مجزا تشکیل می‌شوند، بهتر است برای هر دپارتمان یک سردبیر(سرپرست) مخصوص انتخاب شود تا وظیفه تولید محتوا تخصصی‌تر شود و محتواهای با کیفیت‌تری در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

۱۱- سئوکار

همکاری تیمی در تولید محتوا

در محتواهای متنی، تصویری یا حتی ویدئویی که برای یک وبلاگ، سایت یا فروشگاه اینترنتی تولید می‌شود باید به اصول سئو توجه داشت. محتوای متنی زمانی دارای ارزش است که در موتورهای جستجو(مخصوصا گوگل) به خوبی دیده شود. هر چند که یک محتوا برای استفاده مخاطبان یک سایت تهیه می‌شود امّا یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای، باید به سئو نیز توجه کافی داشته باشد.

۱۲- گوینده

یک تیم حرفه‌ای تولید محتوا باید بتواند انواع محتواها را برای مشتریان خود بسازد. پادکست و محتواهای صوتی از فرمت‌های محتوایی هستند که توانسته‌اند نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کنند. به همین دلیل وجود یک گوینده مسلط به فن بیان و سخنرانی در یک تیم تولید محتوا بسیار ضروری بنظر می‌رسد.

۱۳- هنرپیشه

ویدئومارکتینگ توانسته نرخ جذب بالایی را در شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و آپارات به خود اختصاص دهد. با کمک ویدئوهای جذاب می‌توان برندسازی کرد. همین موضوع باعث شده تا شاهد نقش هنرپیشه تبلیغاتی در تیم‌های تولید محتوا باشیم. هنرپیشه‌هایی که با کمک مهارت‌های خود و جلوه‌های بصری، سعی در انتقال پیامی به مخاطب دارند.

۱۴- انیمیشن‌ساز

ساخت کلیپ‌های کوتاه و انیمیت‌های جذاب، کاربران را به سوی یک پیج اینستاگرام یا وبلاگ خواهد کشاند. یک متخصص انمیشین با تسلط بر نرم‌افزارهایی نظیر افترافکت و ایلوستریتور می‌تواند کلیپ‌های کم‌هزینه‌ای را برای شبکه‌های اجتماعی و صفحات فرود در سایت‌ها طراحی کند.

۱۵- کارشناس شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تولید محتوا، برای هر پلتفرمی یکسان است. امّا واقعیت این است که در هر شبکه‌ اجتماعی یا حتی پیام‌رسانی باید به ساختار محتوا، فرمت محتوا، علائق مخاطبان، نحوه انتشار و ترویج محتوا توجه داشت.

یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کند با شناخت کامل از الگوریتم‌های استفاده شده در این شبکه‌ها، شناخت پرسونای مخاطبان و درک صحیح از سنجه‌های کلیدی شایسته‌ترین محتواها را در بهترین زمان‌ها و در مناسب‌ترین شبکه‌های اجتماعی منتشر کند.

چگونه عملکرد بازاریابی خود را بسنجیم؟

۱۶- متخصص کمپین‌های تبلیغاتی

بخش اعظمی از تولید محتوا برای ارائه در کمپین‌های تبلیغاتی صورت می‌پذیرد. بنابراین باید در هر تیم تولید محتوا یک متخصص کمپین‌های تبلیغاتی نیز وجود داشته باشد تا با توجه به شرایط هر کمپین به تولید محتوای تخصصی پرداخته شود.

۱۷- تحلیل‌گر اطلاعات

تحلیل گر اطلاعات تیم تولید محتوا

در چرخه تولید محتوا، یک بخش مهم کار بررسی سنجه‌های کلیدی می‌باشد. سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی آمار و اطلاعات خوبی را به تولیدکنندگان محتوا می‌دهند. محتواسازان باید بتوانند با تحلیل این داده‌های آماری، تصمیمات به موقع و درستی را درباره آینده بگیرند.

۱۸- مدیر تیم تولید محتوا

یک تیم تولید محتوا به علّت گستردگی که دارد نیاز به مدیریت دارد. مدیر چنین تیمی باید توانایی‌های خوبی در زمینه هماهنگی و کنترل نیروهای تحت امر خود داشته باشد و تا حدود زیادی با مهارت‌های عمومی تولید محتوا آشنا باشد.