زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

کسانی‌که به صورت حرفه‌ای وبلاگ‌نویسی می‌کنند با اصطلاح برچسب‌ها در سیستم‌های مدیریت محتوا به دفعات مواجه شده‌اند. استفاده درست از برچسب ها در وبلاگ نویسی می‌تواند باعث بهتر دیده‌شدن محتواهای یک وبلاگ شود.

امّا سئوال مهمی که ذهن وبلاگ‌نویسان را به خود درگیر می‌کند، این است که جایگاه برچسب ها در یک وبلاگ چیست و بایستی از چند برچسب در هر محتوایی استفاده کرد. در ادامه این پست کوتاه می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

دسته‌ها(Category) یا برچسب ها(Tags)؟

برچسب ها در وبلاگ نویسی

معمولا در CMS های مختلف با دو اصطلاح دسته‌ها و برچسب‌ها مواجه هستیم. در دسته‌بندی معمولا مرزبندی وحوزه های اصلی هر سایتی را مشخص می‌کند. معمولا از دسته‌ها در منوی اصلی سایت استفاده می‌کنیم. دسته‌بندی باعث می‌شود تا محتوای سایت ما دارای نظم باشد و هر محتوایی در یک گروه مختص به خود جا بگیرد. این نظم باعث می‌شود تا کاربران بتوانند به راحتی پست خود را بیابند.

امّا در کنار دسته‌بندی با اصطلاح برچسب نیز مواجه هستیم. معمولا هنگان تعیین استراتژی محتوایی برای یک وبلاگ نمی‌توانیم تمامی دسته‌ها یا موضوعات را شناسایی کنیم یا این‌که ممکن است برخی از دسته‌ها برای ما اهمیت با درجه بالایی نداشته باشند، در چنین مواقعی برچسب‌ها به کمک ما می‌آیند.

برچسب ها نیز در واقع نوعی از دسته‌بندی هستند که به مخاطبان و موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای موردنظر خود را سریعتر بیابند.

۱۲ گام طلایی در تولید محتوا برای وبلاگ‌ها

تفاوت اصلی برچسب‌ها با دسته‌ها

برچسب ها را باید همانند دسته‌ها در زمان تعیین استراتژی و حوزه‌های فعالیت وبلاگ تعیین کرد. یک بلاگر حرفه‌ای همواره یک لیست از برچسب‌های مهم را در اختیار دارد. هرچند که برچسب ها جزئی از محتواهای ضعیف(Poor Content) در وبلاگ ها محسوب می‌شوند، امّا می‌توانند باعث افزایش ماندگاری کاربر در سایت شوند و عملکردی مشابه لینک‌های داخلی از خود بروز دهند.

در جدول۱ تفاوت‌های دسته‌ها و برچسب ها به صورت موردی عنوان شده است:

جدول۱: بررسی تفاوت‌های برچسب‌ها با دسته‌ها در وبلاگ‌نویسی
  • در دسته‌ها از عناوین عمومی و کوتاه استفاده می‌کنیم، در حالی که در برچسب‌ها عناوین اختصاصی‌تر و بلندتر می‌شوند.
  • معمولا هر محتوا در یک دسته خاص قرار می‌گیرد، امّا لزومی ندارد در یک محتوا حتما از برچسب‌ها استفاده کنیم.
  • دسته‌ها ساختار سلسله مراتبی دارند و به یکدیگر وابسته هستند، امّا برچسب معمولا مستقل از یکدیگر هستند.
  • دسته‌ها را ایندکس می‌کنیم و سئو آن‌ها برای ما اهمیت دارد، در حالی‌که برچسب‌ها را می‌توان بصورت no index در نظر گرفت.
  • تعداد دسته‌ها در یک وبلاگ محدود است و نباید دسته‌های زیادی را ایجاد کنیم، اما در مورد برچسب‌ها محدودیت زیادی نداریم. همچنین هر محتوایی می‌تواند در دو دوسته یا سه دسته قرار گیرد، امّا هر محتوایی می‌تواند تا ۵ برچسب مستقل از یکدیگر داشته باشد.
  • از دسته بندی می‌توان برای فهرست‌ها و منوهای یک سایت استفاده کرد، این در حالی است که برچسب ها را می‌توان با ابزار ابربرچسب در فوتر یا سایدبار نمایش داد.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

تاثیر برچسب ها بر وبلاگ نویسی مدرن

هدف نهایی در استفاده از دسته‌ها و برچسب‌گذاری، مرتب سازی محتواها و دسترس‌پذیری بهتر محتواها برای کاربران یک وبلاگ می‌باشد. تجربه کاربری خوب در یک وبلاگ باعث رضایت مخاطبان خواهد شد، که این رضایت برای اینفلوئنسر یا مالک یک کسب و کار مزایای بسیاری را به همراه خواهد آورد.

جایگاه برچسب و دسته ها در یک وبلاگ

همواره باید در برچسب‌گذاری محتواها به دو مورد زیر توجه داشته باشیم:

  • استفاده بیش از حد از برچسب‌ها هرگز توصیه نمی‌شود.
  • عدم استفاده از برچسبگذاری در محتواها هم هرگز توصیه نمی‌شود.

باید توجه داشت که استفاده درست و به موقع از برچسب ها در وبلاگنویسی می‌تواند ارزش‌آفرین باشد. زیرا که برای هر برچسب یک صفحه جدید در وبلاگ ایجاد می‌شود. اگر این برچسب به درستی انتخاب و سئو شود، در گوگل ایندکس خواهد شد و می‌تواند برای بلاگنویس، ورودی موثری را به همراه داشته باشد.

اسلاید آموزشی مربوط به این پست را در ادامه مشاهده کنید و با کمک نشانگر بین اسلایدها حرکت کنید: