زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه
محتوای با کیفیت

موتورهای جستجو ازجمله گوگل به تولید محتوای با کیفیت اهمیت زیادی می‌دهند زیرا که هر چه محتوا غنی‌تر باشد احتمال برطرف‌شدن نیازهای کاربر بیشتر می‌شود و کاربری که نیاز خود را بتواند از طریق جستجو در یک موتور جستجوبرطرف کند مجدد نیز به سراغ آن موتور جستجو خواهد آمد.

این که برای یک سایت چه موضوعی را برای تولید محتوا انتخاب کنیم یکی از مهمترین چالش‌های وب‌نویسان می‌باشد. برای انتخاب موضوع قبل از هرچیزی به پرسونای مخاطب توجه کرد. این‌که یک محتوا برای چه کاربری و با چه ویژگی‌هایی نوشته می‌شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ویژگی‌های محتوای با کیفیت

محتوای با کیفیت ، محتوایی است که مخاطب را جذب خود نماید و او را در سایت نگه دارد و درنهایت برای مدیران آن سایت درآمدزایی داشته باشد. مهمترین معیار برای شناسایی محتوای با کیفیت رضایت کاربران و وایرال شدن یک محتوا می‌باشد(وایرال شدن به معنی ویروسی شدن و اشتراک‌گذاری وسیع یک محتوا توسط دیگران می‌باشد).

مراحل تولید محتوای با کیفیت

برای تولید یک محتوای خوب بایستی مراحل زیر را انجام دهیم:

۱- انتخاب موضوع و یافتن کلمه کلیدی

ویژگی های محتوای با کیفیت

برای وب‌نویسی و تولید محتوا متنی باید قبل از هر چیزی به موضوعی که می‌خواهید درباره آن محتواسازی کنید تسلط کافی داشته باشید. مطالعه و تحقیق می‌تواند یک ابزار مناسب برای توسعه دانش در یک زمینه خاص باشد. معمولا کسانی‌که اطلاعات کافی درباره یک موضوع دارند به سادگی می‌توانند موضوعات ترند روز را شناسایی کنند.

برای شناسایی موضوع می‌توان از موتورهای جستجوی مختلف، سایت‌های رقبا، الکسا و حتی فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کرد. انتخاب درست موضوعات و دسته‌بندی‌های محتوایی می‌تواند مسیر یک کسب و کار را متحول کند. برای همین منظور بایستی قبل از انتخاب موضوعات یک سایت، استراتژی محتوایی مناسبی را برگزید. بعد از انتخاب موضوع باید یک عنوان و کلمه کلیدی متناسب با آن را انتخاب کنید.

۲- ارائه محتوا

هر سایتی در شروع کار خود، بازدیدکننده چندانی نخواهد داشت. هم‌زمان با تولید محتوای با کیفیت بایستی به دنبال رسانه‌های مختلف برای عرضه محتوای خود به عموم مخاطبان‌تان باشید. وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پادکست‌ها، ابزارهای انتشار ویدئوها و.. بسترهایی هستند که می‌توان بری ارائه فراگیر یک محتوا از آن‌ها بهره برد.

۳- محتوای جدید

بروزرسانی مستمر یک سایت و ارائه محتواهای جدید بسیار مهم است. محتوای قدیمی به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. با بروزرسانی مستمر یک محتوا می‌توان کیفیت ان محتوا را بهبود داد و نیازهای جدید مخاطب را پوشش داد.

بروز کردن محتواهای قدیمی باعث می‌شود تا موتورهای جستجو به این محتواها توجه ویژه‌ای بنمایند و آن‌ها را در صفحه اول SERp قرار دهند. موضوع Fresh Content در حال حاضر از اهمیت بالایی در بهبود سئو یک سایت برخوردار است.

یک محتواساز حرفه‌ای به صورت مستمر به بررسی موتورهای جستجو می‌پردازد تا متوجه شود در حال حاضر چه کلماتی برای این موتورها از اهمیت بیشتری برخوردار گردیده است یا به عبارتی دیگر حجم جستجو کدام کلمات بیشتر است.

۱۲ گام طلایی برای تولید محتوای وبلاگی

۴- ارتباطات محتوایی

برای تولید محتوای با کیفیت بایستی تمامی محتواها یک ارتباط معنایی و موضوعی با یکدیگر داشته باشند. هر محتوایی که تولید می‌شود بایستی تکمیل‌کننده محتواهای قبلی و پیش‌نیازی برای محتواهای آینده باشد.

ویژگی فوق کمک زیادی به سئوکاران می‌نماید تا بتوانند به راحتی لینک‌سازی داخلی را انجام دهند. سعی کنید با کمک لینک‌ها، ارتباط منطقی بین محتواهای یک سایت را به موتورهای جستجو و خوانندگان نشان دهید. لینک‌سازی اصولی علاوه بر تاثیر مثبت بر روی سئو یک سایت باعث افزایش زمان ماندگاری کاربران یک سایت خواهد شد.

۵- عنوان‌بندی و بخش‌های مختلف یک محتوا

برای افزایش کیفیت محتوا بایستی به عناوین و زیر عنوان‌های موجود در یک محتواتوجه ویژه‌ای نمود، زیرا که تیترها بیش از هر قسمت دیگری در محتواها مورد توجه قرار می‌گیرند. به کارگیری کلمه کلیدی در عنوان محتوا، علاوه بر جذابیت باعث افزایش خوانایی و تاثیر مثبت بر روی سئو خواهد شد.

۶- تصویرسازی و ایجاد جذابیت بصری در محتوا

متن بخش عمده‌ای از یک محتوای وبلاگی را تشکیل می‌دهد. امّا تصاویر این قابلیت را دارند که با کمترین فضا، بیشترین پیام را به مخاطب انتقال دهند. در یک محتوای با کیفیت باید از تصاویر، نمودار و اینفوگرافیک‌ها برای برقراری ارتباط قوی با مخاطبان استفاده کرد.

تعیین Alt تگ برای تصاویر و رعایت اصول سئو در تصاویر از اهمیت بسیاری برخوردار است. بهتر است از تصاویری با کیفیت بالا و البته حجم کم استفاده کنیم.

چطور یک محتوا را به صفحه اول گوگل برسانیم؟

۷- لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک سازی و تاثیر آن در محتواسازی خوب

امروزه لینک‌سازی و بهبود دسترسی به قسمت‌های مخلف سایت از اهمیت بسیاری برخوردار گردیده است چرا که این موضوع به طور مستقیم با بحث بهبود تجربه کاربری مرتبط است. در سایت شما باید این امکان وجود داشته باشد که از هر جایی تنها با ۴ کلیک به صفحات دیگر سایت دسترسی پیدا کرد.

یکی از شیوه‌هایی که برای تقویت ارتباطات در یک سایت مورد توجه قرار می‌گیرد، لینک‌سازی داخلی است. شما می‌توانید صفحاتی که از لحاظ مفهومی و معنایی با یکدیگر ارتباط دارند را تنها با یک لینک به یکدیگر مرتبط کنید.

معرفی سایت‌های دیگری که با کسب و کار شما و موضوع سایت شما مرتبط هستند هم می‌توانند بر روی سئو سایت شما تاثیر بگذارند. لینک‌سازی خارجی یا ارجاع به منابع دیگر می‌تواند باعث بهتر دیده‌شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو دیگر شود.