زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

صفحه فرود (Landing Page) اولّین صفحه‌ای است که بازدیدکنندگان یک سایت از طریق آن به یک سایت دسترسی پیدا می‌کنند. هر پستی که در یک سایت تولید می‌شود، یک صفحه(Page) جدید را بوجود می‌آورد. از آن جا که این صفحه و محتوای مرتبط با آن در موتورهای جستجو ایندکس می‌شود و مخاطب از طریق آن می‌تواند وارد سایت شود، بنابراین هر صفحه‌ایی که در سایت ایجاد می‌شود یک لندینگ‌پیج خواهد بود.

صفحه فرود

صفحات فرود هیچ تفاوت مهمی با صفحات دیگر ندارند. تنها نکته مهم در این صفحات این است که کاربر از طریق آن صفحه به سایت ما رسیده است. اگر یک صفحه‌فرود طراحی مناسبی داشته باشد می‌تواند موجب ماندگاری بازدیدکنندگان شود.

آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی

صفحات فرود و تبلیغات آنلاین

لندینگ پیج‌ها در تبلیغات آنلاین اهمیت بسیاری می‌یابند. دیجیتال مارکترها سعی می‌کنند با طراحی یک صفحه منحصربفرد و جذاب، اطلاعات مناسبی را درباره یک محصول یا خدمت در اختیار بازدیدکننده بگذارند به طوری که مخاطب این صفحه، اقدام(Call to Action) مورد نظر دیجیتال‌مارکتر را انجام دهد.

صفحه فرود ایران سرور(نوروز۹۹)

صفحات فرود در موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. علاوه بر جذب مخاطب با کمک این صفحات می‌توان هزینه‌های تبلیغات در رسانه‌های مختلف، تعداد بازدیدکنندگان و فروش صورت پذیرفته را بدست آورد. از طریق صفحات فرود سرنخ‌هایی(Lead) برای فروش بدست می‌آید. با کنترل این سرنخ‌ها می‌توان ترافیک ورودی به قیف بازاریابی را مدیریت کرد.

اهداف یک صفحه فرود

همانطور که در بالا گفته شد یک لندینگ‌پیج می‌تواند بازخوردهایی ازسرنخ‌های بدست آمده درکمپین‌های تبلیغاتی را به مدیران فروش انتقال دهد. یک لندینگ‌پیج معمولا به سه هدف زیر ایجاد می‌شود:

  1. فروش مستقیم محصولات یا خدمات
  2. جذب مخاطب و دریافت اطلاعات از او(ایمیل، تلفن و..)
  3. اطلاع‌ رسانی و دادن آگاهی به قصد برندسازی

همانطور که در اهداف بالا مشخص است یک صفحه‌فرود حتما باید دارای یک call to action باشد. طراحی صفحات فرود از آن جهت اهمیت دارد که تمامی ترافیک ایجاد شده در یک کمپین تبلیغاتی به سمت آن می‌آید. اگر صفحات فرود به درستی عمل نکنند تمامی هزینه‌های کمپین تبلیغاتی به هدر خواهد رفت.

ویژگی‌های یک صفحه‌فرود خوب

لندینگ پیج کتابراه

در طراحی لندینگ‌پیج‌ها باید به اهداف کمپین تبلیغاتی توجه کنیم و براساس این اهداف صفحات فرود خود را طراحی کنیم. یک صفحه‌فرود خوب باید دارای ویژگی‌های عمومی زیر باشد:

  • بهتر است صفحه‌فرود شلوغ نباشد و اقدامی(CTA) که انتظار داریم کاربر در آن صفحه انجام دهد کاملا مشخص و واضح باشد.
  • یک لندینگ‌پیج باید با تبلیغات انجام شده در رسانه‌های مختلف مرتبط باشد و تکمیل‌کننده آن تبلیغات باشد.
  • ابتدا یک توضیح مختصر و دکمه اقدام قرار داده شود، سپس در ادامه می‌تواند توضیحات تکمیلی به همراه یک ویدئو قرار بگیرد.
  • ارائه تخفیفات یا نقل‌قول از مشتریان قبلی می‌تواند در افزایش نرخ تبدیل(Convert Rate) تاثیر بگذارد.
  • باید سعی شود لندینگ پیج‌ها حاوی یک راه‌حل برای برطرف‌کردن مشکلات کاربران یا پاسخ به نیازهای آنان باشند.
  • صفحات فرود جایی هستند که کپی‌رایترها باید هنر تبلیغ‌نویسی خود را به نمایش بگذارند. یک محتوای کوتاه ولی جذاب می‌تواند حداکثر تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد.

کپی رایتینگ چیست؟ چگونه یک کپی رایتر موفق شویم؟

ابزارهای طراحی صفحات فرود

برای طراحی صفحات فرود می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. اگر شما از وردپرس استفاده می‌کنید ساده‌ترین ابزاری که در اختیار شما قرار دارد ویرایشگر گوتنبرگ می‌باشد. در این ویرایشگر می‌توان از انواع مولفه‌ها برای طراحی یک صفحه فرود استفاده کرد.

استفاده از صفحه‌سازهایی نظیر المنتور و ویژوال کامپوزر در وردپرس نیز برای طراحی صفحه‌های فرود می‌تواند راهگشا باشد. همچنین سایت لندین به عنوان یک ابزار آنلاین برای طراحی صفحات فرود می‌باشد که می‌توان به صورت آنلاین به طراحی یک لندینگ‌پیج جذاب پرداخت.

دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها است که برای موفقیت در آن باید همواره به دنبال ارتقاء دانش خود باشیم. کمپین‌های تبلیغاتی در فضای دیجیتال به عنوان راهی برای افزایش فروش lمطرح هستند. صفحات‌فرود هم یک بخش جدایی‌ناپذیر از یک کمپین تبلیغاتی آنلاین می‌باشند که باید برای افزایش احتمال موفقیت یک کمپین به آن‌ها توجه ویژه‌ای نمود.