روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی

امروزه بازاریابی (Marketing) شکل متفاوتی به خود گرفته است. با توسعه فضای آنلاین برندهای مختلف می‌توانند به آسانی و از طریق رسانه‌های اجتماعی به معرفی خود و محصولاتشان بپردازند. شرکت‌های مختلف برای معرفی خود به مخاطبانشان از اجزاء و عوامل زیادی نظیر نام برند، لوگو، کاتالوگ، بنر و … استفاده می‌کنند که در تمامی این موارد رنگ‌ها تاثیر دارند. روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی موضوعی است که امروزه مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفته است.

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی
تاثیر رنگ ها بر روی مخاطب

برخی از رنگ‌ها نسبت به سایر رنگ‌ها قدرت بیشتری در جذب مخاطب دارند. رنگ‌ها می‌توانند یک تاثیر عاطفی برروی مخاطب بگذارند و احساسات او را درگیر کنند. شناخت پرسونای مخاطب در تعیین رنگ سازمانی برندهای مختلف تاثیر دارد. به عنوان مثال اگر اکثر مخاطبان یک برند خانم‌ها هستند رنگ آن برند باید متناسب با روحیات آن‌ها باشد. نکته جالب این که بعضی رنگ‌ها زنانه و برخی دیگر مردانه هستند. در ادامه به بررسی انواع رنگ‌ها می‌پردازیم:

۱- رنگ قرمز

این رنگ باعث افزایش فشار خون و شدت گرفتن متابولیسم طبیعی بدن می‌شود(تپش قلب). این ویژگی امکان مشاهده بالایی را برای مخاطب فراهم می‌آورد. قرمز نماد انرژی است و برای دکمه‌هایی که منجر به “اقدام خرید” می‌شوند، بسیار مناسب است. این رنگ برای محصولات غذایی مناسب است. همچنین از این رنگ به منظور بیان عشق و احساسات نیز استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان آن را رنگی بیشتر زنانه دانست.

رنگ ها در برندهای مختلف

۲- رنگ زرد

این رنگ نماد شادی، جنب و جوش وخوش‌طبعی می‌باشد. این رنگ حس روشنایی را در آدمی زنده می‌کند و توانایی بسیاری در جلب توجه مشتریان دارد. ترکیب این رنگ با سیاه، جلوه‌های خاصی را ایجاد می‌کند.

۳- رنگ نارنجی

رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را با خود به همراه دارد. این رنگ به معنای جدیّت، جذابیّت، انگیزش و تصمیم‌گیری است. این رنگ باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد. نارنجی تمایز رنگی خوبی را ایجاد می‌کند و به خوبی دیده می‌شود بنابراین جایگاه مهمی در تبلیغات بنری دارد.

تاثیر برندسازی بر حضور قدرتمند در بین رقبا

۴- رنگ سبز

این رنگ، بدون تردید رنگ طبیعت است. سبز نشان رشد، تازگی، امید، توازن و هماهنگی است. این رنگ برای انسان حس آرامش را به همراه دارد. سبز نمادی از پول، بانکداری و بورس است. همچنین این رنگ برای صلح نیز استفاده می‌شود.

۵- رنگ آبی

این رنگ احساس ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری و هوشیاری رامنتقل می‌کند. این رنگ متابولیسم بدن را آرام می‌کند. این رنگ برای بسته‌بندی محصولاتی که با سلامت و ایمنی انسان‌ها رابطه دارند مناسب می‌باشد. این رنگ، رنگی مردانه است و مخالف رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد می‌باشد. استفاده از این رنگ در محصولات پیشرفته (High Tech) نشان از دقت بالای این محصولات دارد.

ویژگی های رنگ های مختلف

۶- رنگ ارغوانی

این رنگ ثبات رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را با یکدیگر دارا می‌باشد. این رنگ نمادی از سلطنت، قدرت، اصالت، لوکس بودن، خلاقیت و افسانه‌ای بودن می‌باشد. این رنگ برای برندهایی مرتبط با زنان و کودکان مناسب است. رنگ ارغوانی روشن برای موضوعات رمانتیک ایده‌آل می‌باشد.

۷- رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای با زمین، جنگل و زندگی سالم مرتبط است. این رنگ نشان‌دهنده ابراز تمایل به تملک و رفاه مادّی است. قهوه‌ای رنگی مردانه است و احساس برتری جایگاه اجتماعی را در مخاطب القاء می‌کند. این رنگ را می‌توان برای تمامی کالاهای مردانه استفاده کرد.

۸- رنگ سفید

سفید به معنای روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرّد، کمال، پاکیزگی و ایمان است. این رنگ برای سازمان‌های خیریه، بیمارستان‌ها، محصولات رژیمی و لبنّی بسیار مناسب است. سفید نماد موفقیت، امنیت و سادگی می‌باشد.

۹- رنگ سیاه

سیاه نشانه‌ای از قدرت، تشریفات، رسمی‌بودن، اعتبار و سلطه می‌باشد. معمولا برندهای قدیمی و فنّاور از این رنگ در طراحی لوگوهای خود استفاده می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *