امروزه بازاریابی رسانههای اجتماعی (Social Media Marketing)، یکی از موضوعات ترند در بین دیجیتال مارکترها میباشد. از دیگرسو، اینترنت اشیا (Internet of Things) قدرت و ویژگیهای خود را در موضوعات مختلف نشان داده است و توانسته است حوزههای گوناگونی را در دنیای تجارت تحت تاثیر خود قرار دهد بازاریابی رسانههای اجتماعی نیزدیر یا زود با اینترنت اشیا مواجه خواهد شد و دچار تغییرات گستردهای خواهد شد.
بازاریابی رسانههای اجتماعی
با رشد رسانههای اجتماعی مختلف به خصوص شبکههای اجتماعی، بازاریابان آنلاین فرصتی فوقالعاده برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود در فضای آنلاین پیدا کردهاند. هر شخصی که به اینترنت متصل است و در یکی از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و.. عضو باشد میتواند یک هدف مناسب برای دیجیتال مارکترها باشد. از طرفی دیگر، IoT به عنوان یک تکنولوژی لبه، دامنه عملیاتی گستردهای را در اختیار دارد. اهمیت بازاریابی آنلاین نیز باعث شده تا متخصصان بازاریابی به دنبال بهبود عملکرد بازاریابی با استفاده از فناوریهای نوینی همچون اینترنت اشیا باشند.
معرفی شاخصهای کلیدی عملکرد رسانههای اجتماعی و نحوه محاسبه آنها
مزایای بازاریابی رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی بستر مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکتهای و برندهای تجاری میباشند. رسانههای اجتماعی مشتریان بالقوهای که در عرصههای مختلف جغرافیایی پراکنده هستند را به کسب و کارها متصل میکنند. امّا جدا از دسترسی گسترده به مخاطبان، رسانههای اجتماعی جاذبههای بیشتر دیگری هم برای بازاریابان دارند از جمله:
- مقرون به صرفهبودن: دیجیتال مارکتینگ یکی از سریعترین و کم هزینهترین مسیرها برای تبلیغ یک محصول و برندینگ موفق در بین مخاطبان هدف میباشد. شبکههای اجتماعی به راحتی میتوانند ترافیک پولساز برای هر سایتی را به ارمغان آورند.
- پشتیبان سئو: امروزه کمتر سئوکاری است که از تاثیر سیگنال شبکههای اجتماعی بر روی سئو یک سایت چیزی نشنیده باشد. یکی از عناصر مهم بهینهسازی یک سایت برای موتورهای جستجو(SEO)، فعالیت مثبت و سازنده در رسانههای اجتماعی میباشد. اگر شرکتی در شبکههای اجتماعی فعال باشد و همزمان سایت خود را بروز کند، شاهد رشد قابل توجهی در رتبه و جایگاه سایت خود در موتورهای جستجو خواهد بود.
چگونه رسانههای اجتماعی را آنالیز کنیم؟
تنوع کاربران شبکههای اجتماعی، داده های بزرگ و اینترنت اشیا
ارتباط با مشتری و شناخت نیاز مشتریان با کمک IoT بسیار راحت خواهد بود. اینترنت اشیا حجم بزرگی از دادهها را از مشتریان هر کسب و کاری جمعآوری میکند. پردازش درست این اطلاعات میتواند مسیر بازاریابی شبکههای اجتماعی را به کلی تغییر دهد. دانشی که از اطلاعات مشتریان بدست میآید میتواند علائق مشتریان را به خوبی نشان دهد و یک کسب و کار را با سرعت قابل توجهی به درآمدزایی برساند. تجهیزات اینترنت اشیا امکان ارتباط با مشتری را بهبود میبخشند و با آنالیز دادهها و تحلیل سریع آنها باعث بهبود فروش خواهند شد. اینترنت اشیا به طور کلی استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی را دستخوش تغییر خواهد کرد.
تغییرات ایجاد شده توسط اینترنت اشیا در بازاریابیهای آنلاین
با ادغام اینترنت اشیا با دیجیتال مارکتینگ جهشهای بسیاری را در روشهای بازاریابی آنلاین شاهد خواهیم بود. اینترنت اشیا بستر را برای بازاریابی رسانههای اجتماعی بهبود خواهد داد و از طرفی دیگر خود نیز باعث گسترش و تنوع بازار برای مشتریان خواهد شد. در زیر لیستی از مزایا یک پلتفرم بازاریابی مبتنی بر اینترنت اشیا عنوان گردیده است:
- شخصیسازی: اینترنت اشیا کمک زیادی به رسانههای اجتماعی برای شخصیسازی آسانتر مینماید. شبکههای اجتماعی امروزی با توجه به علائق کاربران، پیشنهادی مختلفی را به آنها میدهند. اینترنت اشیا شکل تبلیغات در رسانههای اجتماعی را دگرگون خواهد ساخت و تبلیغاتی کاملا تعاملی مبتنی بر شخصیت کاربران ارائه خواهد کرد.
- آنالیز و پیشبینی: اینترنت اشیا با کمک تکنولوژیهای موازی همچون هوشمصنوعی، پردازش دادههای حجیم، یادگیری ماشین، وبکاوی و مدلسازی بهترین تحلیلها را از شرایط مشتریان به مدیران کسب و کارها ارائه خواهد کرد. ردیابی مشتریان و جمعآوری اطلاعات درباره آنها، سلائق و اولویتهای مشتریان را در اختیار تحلیلگران و برنامهریزان قرار میدهد. کسب و کارها نیز از این اطلاعات برای ارائه پیشنهادات جدید به مشتریان در خریدهای بعدی استفاده میکنند.
- استراتژیهای جدید در بازاریابی: اینترنت اشیا باعث بازتعریف استراتژی در بازاریابی شده است. استراتژی رسانههای اجتماعی امروزه به صورت کاملا شخصی و براساس پرسوناهای مختلف مشتریان تعریف میشود. در بازاریابی مدرن، مشتری و نیازهای وی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد.
تاثیرات منفی اینترنت اشیا بر رسانههای اجتماعی
همانطور که درباره مزایای اینترنت اشیا بر رسانههای اجتماعی صحبت کردیم باید به معایب و مشکلات ترکیب این دو تکنولوژی (اینترنت اشیا و رسانههای اجتماعی) هم اشاره کنیم. در ادامه به چند تاثیر منفی بزرگ این دو تکنولوژی بر زندگی انسانها می پردازیم:
- مسائل حریم خصوصی
- هک و دسترسی غیرمجاز
- تاثیر اینترنت اشیا بر سبک زندگی
- آماده نبودن زیرساختهای اینترنت اشیا برای تجارت
- تاثیرات منفی رسانههای اجتماعی بر شئون مختلف زندگی انسانها
بازاریابی تنها صنعتی است که در سالیان اخیر بیشترین تغییرات را به خود دیده است. فناوریهای جدید باعث شدهاند تا بازاریابی روزبهروز شکل علمیتری را به خود بگیرد. برای عقب نماندن از سرعت رشد بازاریابی علمی، بایستی بازاریابان دانش خود را به صورت مستمر بروز کنند و با توجه به تکنولوژیهای روز، شیوههای جدیدی برای جذب مخاطب ارائه کنند.