زمان مطالعه تقریبی: 10 دقیقه

تاثیر برندسازی

برندسازی و برند شدن اصطلاح رایج این روزهای بازارهای تجاری می باشد . اکثر کسب و کارها با سوالات گسترده ای نظیر ” آیا کسب و کار شما برای رشد بیشتر آماده است ؟” و  “آیا شما دارای یک تجارت کوچک و سنتی می باشید که قصد توسعه و گسترش آن را دارید؟” و  “آیا شما به دنبال یافتن مشتریانی جدید برای خود می باشید؟” و “آیاحفظ مشتریان قدیمی تان از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است ؟” اگر جواب برخی از سوالات فوق مثبت است ، شما باید حتما به تاثیر برندسازی  و حضور قدرتمند در بین رقبا فکر کنید و راهکارهای مناسبی را برای آن ارائه دهید .

تمایل به رشد پایدار تنها چیزی است که می توان آن را در همه سازمان ها (بزرگ ، متوسط و کوچک) مشاهده کرد . امروزه افراد بسیاری با واژه هک رشد به خوبی آشنا هستند . در هک رشد یک راهکار جامع و سازگار برای رشد یک سازمان ارائه می شود . یکی از پیش نیازهای مهم در هک رشد برندسازی و شناسایی رقبا می باشد . در این پست ما راهکارهای را برای این موضوع ارائه می دهیم .

چرا شما به برندسازی نیاز دارید ؟

زمانی که شما شرکت خود را راه اندازی کردید دارای یک ایده روشن از آن چه که می خواستید انجام دهید ، بودید . شما به خوبی می دانستید که چگونه باید ایده خود را به نتیجه برسانید . حتی اگر شما به درستی شیوه به نتیجه رساندن ایده خود را هم در اختیار نداشتید  ، به طور حتم می دانستید که شرکت شما باید چه کارهایی را انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد .

داشتن چنین دیدگاه شفاف و مشخصی در روزهای اول هر کسب و کاری بسیار آسان و ساده می باشد . امّا با گذشت زمان پیچیدگی های کسب و کار شما افزایش خواهد یافت . شما از دریافت پیشنهادات کاری متنوع و جذاب ، هیجان زده می شوید و فرصت های جدیدی در مقابل کسب و کار شما قرار می گیرند . این فرصت های جدید ، رقبای ناشناخته ای را در مقابل شما قرار می دهند که ممکن است از شما قوی تر و باتجربه تر باشند .

شما به عنوان یک شرکت جوان هرگز تجربه مواجه شدن با مشکلات پیچیده را ندارید و تنها امید شما استفاده از استعداد تیم های کاریتان می باشد و شما به دنبال خلاقیت و نوآوری برای مقابله با رقبا و جذب صددرصدی رضایت مشتریانتان می باشید . در این مرحله از کسب و کار شما متوجه اهمیت برند و برندسازی می شوید . چرا که داشتن یک برند خوشنام می تواند اعتماد و اطمینانی مضاعفی را به یک مشتری انتقال دهد .

حتی اگر شما یک سازمانی هستید  که می توانید به راحتی مشتریان خود را شناسایی کنید و نیازهای آن ها را بیابید ، بازهم باید توانایی های خود را در برندسازی توسعه دهید و در این زمینه واقع بینانه عمل نمایید (این مرحله مهمترین گام در رشد و توسعه یک سازمان می باشد)

مزایای برندسازی

یک برند تجاری قوی به شما این امکان را می دهد تا با شفافیت و اطمینان از موقعیت تجاری تان به انجام وظایف خود بپردازید و کسب وکار خود را به صورت کاملا متفاوتی ار رقبایتان انجام دهید . این واقعیت می تواند معنا و مفهوم متفاوتی را برای یک مشتری ایجاد نماید . همچنین :

  • یک برندینگ مطلوب امکان رقابت پذیری را برای کسب و کار شما فراهم می نمایند .
  • برندسازی شما را مجبور خواهد کرد تا بهترین محصولات را برای مشتریان خود ارائه دهید تا بتوانند بهترین جایگاه ها را بیابید . برندسازی ، توان شما را بر روی ایده آل هایتان متمرکز خواهد کرد .
  • شما برای ارسال پیام های تجاری تان ، معرفی برند و نمایش محتواهای مرتبط با برندتان به یک پلت فرم مخصوص نیاز خواهید داشت . این پلت فرم باعث رشد برند شما خواهد شد و پس از مدتی این پلت فرم بخشی از برند شما را تشکیل خواهد داد .
  • برند به شما در تصمیم سازی های تجاری تان کمک خواهد کرد و یک سند راهبردی را در اختیار شما خواهد گذاشت (شما به راحتی متوجه می شوید که آیا پیشنهاد های کاری جدید مرتبط با حوزه کاری شما می باشد یا خیر !!!) .
  • با در اختیار داشتن یک برند معتبر شما خواهید توانست تواناترین (بهترین ها) افراد را به استخدام خود در آورید چرا که همه برند شما را قابل ستایش خواهند دانست .

فرآیند برندسازی

“برای برندسازی با مشتری خود شروع کنید ” .

اگر شما به دنبال یک نام تجاری (برند) برای خود هستید باید برند خود را به گونه ای بسازید که مشتریان آن را دوست داشته باشند . بنابراین برای شروع فرآیند برندسازی حتما با فکرکردن درباره مشتریانتان شروع کنید :

  • مشتریانی را که دوست دارید یا آنها را بیشتر می پسندید را شناسایی کنید .
  • نیازهای واقعی مشتریان خود را شناسایی کنید ؟ احساسات ، ایده آل ها ، نگرانی ها و حتی علاقمندی های آن ها را زیر نظر بگیرید ؟
  • به دنبال این باشید که مشتریان شما در کارشان به دنبال چه چیزی هستند ؟
  • چه چیزی مشتری شما را از انجام یک کار ناامید می کند ؟
  • بهترین کاری که شرکت شما (برند شما) می تواند برای یک مشتری انجام دهد چیست ؟

پاسخ به سوالات فوق به شما کمک می کند تا جایگاه و شخصیت مشتری خود را به خوبی بشناسید و بتوانید بهتر بر روی مشتری خود تمرکز کنید و تنها بر روی یک وجهه مشتری خود باقی نمانید ( یک مشتری دارای وجوه مختلفی می باشد برای موفقیت در فرآیند برندینگ باید چندوجهی مشتری را در نظر بگیرید تا مشتری به شما اعتماد کند(شکل۲) ) .

اهمیت درک بازار در برندسازی

بسیار خوب است و برخی مواقع هوشمندانه است که رقابت کردن را فراموش کنید .این یک موضوع بسیار مهم است و می تواند در نگاه درازمدت شما به بازار تاثیر بگذارد . شما بایستی به سختی مراقب رقبایتان باشید و آن ها را به طور کامل زیر نظر بگیرید (لطفا هرگز به خاطر برند خودتان هم که شده ،به کپی از رقبایتان نپردازید) چرا که بسیاری از راه حل های مشکلات شما را رقبایتان قبلا حل نموده اند و با محصولاتشان آن را به سادگی به شما ارائه می دهند و شما می توانید با کمترین هزینه و داشتن کمی خلاقیت آن راه حل ها را بهبود دهید .

همیشه به دنبال این باشید که :

  • چگونه رقبای شما ادعا می کنند که توانایی انجام متفاوت یک کار را دارند و محصولات متفاوتی را که ارائه می دهند چه ویژگی های خاصی دارند!!!
  • هر رقیبی  مشتریان خاص خود را دارد ، همیشه رصد کنید که چه چیزی باعث علاقمندی مشتریان به یک رقیب خاص می شود ؟؟؟
  • بررسی کنید که چه تخصصی در برند شما وجود دارد که سایر رقبا قادر به ارائه آن نمی باشند ؟ آیا آن تخصص می تواند نقطه تمایز برند شما از سایر رقبا شود ؟

همیشه در بازار همان چیزی که هستید را ادعا کنید ، چرا که مشتری و بازار به شدت بیرحم هستند و اگر شما نتوانید قابلیت های ادعایی را ارائه کنید به شدت توسط بازار (مشتری) به زمین کوبیده خواهید شد . برندی که شکسته شود و از بازار طرد شود به راحتی نمی تواند اعتبار خود را احیاء کند .

تیم سازی ابزار رشد آسانسوری یک برند

ایجاد موقعیت و استفاده درست از آن در بسیاری از مدل های خلاق یک فعالیت گروهی می باشد . شما باید با دقت و وسواس خاص اعضای تیم خود را انتخاب کنید . یک تیم قوی و هماهنگ می تواند برای یک برند رشدی انفجاری را به همراه داشته باشد ، همانطور که یک تیم ضعیف می تواند برند را در چشم برهم زدنی نابود سازد .

سعی کنید افرادی را در سیستم خود قرار دهید که توانایی درک کاملی از مشتری شما را داشته باشند . شما باید کسانی را جذب تیم خود کنید که به محصولاتی که برند شما تولید می کند اعتقاد کاملی داشته باشند و با تعصب خاصی به دنبال بهبود آنها باشند .

 بعد از شناسایی اعضای تیم کاری تان آن ها را به کارگاه های آموزشی متمرکز دعوت کنید . از قبل موضوعاتی را برای این کارگاه ها اعلام کنید تا اعضای تیم بتوانند بر روی آن موضوعات تمرکز نمایند و آمادگی ذهنی لازم را داشته باشند تا بتوانند تصمیم گیری های سخت و پیچیده را به خوبی انجام دهند .

بعد از کارگاه های آموزشی ، ملاقات های کاری واقعی را قرار دهید . در این ملاقات های کاری از روش های مختلفی نظیر طوفان مغزی استفاده کنید . طوفان مغزی در کنار خلاقیت می تواند چالش های بزرگی که برای هر برندی پیش خواهد آمد را حل نماید . اهداف اصلی برند را برای تیم های کاری تبیین نمایید . هم چنین ابزارهای که در اختیار هر تیمی برای رسیدن به اهداف می باشد را هم مشخص نمایید . فعالیت های گروهی کوچک را با یکدیگر ترکیب کنید و آن ها را به فعالیت ها بزرگتر تبدیل کنید تا به مدیریت ساده تری نیاز داشته باشید و عملکردهای تیمی بهبود یابد .

وجود راهکارهای متنوع و قوی در تیم های کاری ، باعث ایجاد خلاقیت بیشتر و ایده های جدیدتر خواهد گردید که این موضوع می تواند در جلب نظر مشتری موثر و کارگشا باشد .

مشتری به عنوان  آغاز کننده و پایان دهنده  داستان یک برند

بدانید و آگاه باشید همانطور که شما داستان برند خود را با مشتری هایتان آغاز کردید ، باید پایان داستان برندتان را هم با کمک مشتری هایتان خلق کنید . شما باید همواره وضعیت برند خود را مورد شدیدترین تحلیل ها قرار دهید تا حال برند خود را در یابید . حال یک برند تا زمانی که بتواند نیازهای مشتریان خود را به صورت کامل تامین نماید ، می تواند خوب باشد .

بازخوردهای مشتریان یک برند به عنوان مهمترین منبع برای آگاهی از سرنوشت یک برند محسوب می شود . این بازخوردها باید به صورت مستمر در اختیار تیم های کاری قرار گیرد تا در طوفان های مغزی ، راهکارهای برای مشکلات ارائه گردد و بدین شکل تنفس و حیات برند تضمین گردد .

نکات پایانی

تیم های کاری هماهنگ ، ایده های خلاقانه ، آموزش مستمر و یک برند جذاب برای هر کسی می تواند بسیار هیجان انگیز و مطلوب باشد . تبدیل ایده های نو به محصولات مدرن از سوی تیم های کاری اوج حس قدرت را برای یک برند موفق به ارمغان خواهد آورد . امّا در این مرحله هم یک برند باید مراقب برخی از شرایط خاص باشد . مثلا :

  • تا چه میزان جایگاه یک برند منحصربفرد است ؟
  • آیا می توان این موقعیت منحصر بفرد را همچنان حفظ کرد و آیا آن موقعیت همچنان تکرار پذیر است ؟
  • آیا شرایط فعلی برند می تواند در آینده هم مشتری را قانع کند ؟
  • تا چه میزان می توان روی نقاط قوت برند تمرکز کرد ؟
  • آیا می توانید براساس شرایط فعلی آینده برند را تضمین کرد ؟
  • آیا شرایط کاری در طول زمان یکسان باقی خواهد ماند ؟

شما همیشه باید بدانید که برند شما دقیقا چه کاری را انجام می دهد ؟ آن چه انجام می دهید چه ویژگی های خاصی دارد ؟ و چه چیزی باعث تمایز شما از دیگران خواهد شد ؟ برای پاسخ به این سوالات همواره یک لیست از راهکارهای جذاب را داشته باشید تا بتوانید در مسیر رشد برند تان از آن ها به خوبی استفاده کنید .

تهیه و گردآوری : مسعود معاونی