زمان مطالعه تقریبی: 5 دقیقه

از زمان شایع شدن ویروس کرونا در ایران چیزی نزدیک به ۹ ماه می‌گذرد. در این مدّت کرونا بر روی سبک زندگی بسیاری از ایرانی‌ها تاثیر گذاشته است. رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شده تا کسب و کارها تحت تاثیر ویروس کرونا یا همان کوید۱۹ قرار بگیرند.

کرونا کسب و کار

کرونا به مشاغل بسیاری آسیب وارد کرده امّا برخی موقعیت‌های جدیدی هم برای کسب و کارهای نوپا بوجود آورده است که در این پست قصد داریم به آنها بپردازیم.

تغییرات کرونا بر روی کسب و کارها

استارت‌آپ ها در ایران یاد گرفته‌اند که هرگز به دولت و مراکز قدرت امید نداشته باشند و رشد خود را با اتکا به توان فنی و ظرفیت‌هایی که دارند به پیش ببرند. کسب و کارهای نوپا ایرانی همواره به دنبال حل مسائل پیچیده در بحران‌هایی که مردم با آن مواجه شدند، بوده‌اند تا کیفیت زندگی در جامعه ایران را بهبود دهند.

آموخته‌های کرونا به کسب وکارهای ایرانی

کرونا هرچند باعث ضربه شدید به کسب و کارهای ایرانی گردید امّا آموخته‌های بسیاری نیز برای آن‌ها داشت از جمله اینکه:

  1. همانطور که اتحاد و همدلی می‌تواند کرونا ویروس را ضعیف کند می‌تواند یک کسب و کار را رشد دهد.
  2. همانطور که توجه به توصیه‌نامه های بهداشتی در شرایط کرونا ضروری است، کسب و کارها هم باید از توصیه‌های مشاورین و منتورهای با تجربه بهره ببرند.
  3. توجه به شیوه‌هایی که سایر کشورها برای مبارزه با کرونا در نظر می‌گیرند می‌تواند ایده‌های جدیدی به مسئولین بهداشتی کشور بدهد. در کسب و کار هم باید شیوه کار و عملکرد رقبا و همکاران تجاری مورد توجه قرار گیرد.
  4. فاصله‌گذاری اجتماعی تاثیرگذارترین شیوه برای مقابله با کرونا است. در کسب و کار نیز باید از سیستم‌های مخرب و تفکرات منفی فاصله گرفت و سعی کرد با انتخاب یک مدل جامع رشد سریعی برای کسب و کاررقم زد.
  5. برای جلوگیری از شیوع کرونا باید به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند آموزش‌های لازم را داد و به آن‌ها تذکر داد. در کسب و کارها نیز باید آموزش به کارکنان را بصورت جدّی مدنظر قرار داد تا عملکرد کل مجموعه ارتقاء پیدا کند.
  6. در بحران‌های مختلف از جمله شیوع کرونا باید به اخبار منتشر شده از منابع رسمی توجه کرد. کسب و کارها هم نیاز دارند به اخبار و اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنند و براساس این اطلاعات اقدامات خود را طرح‌ریز کنند.
  7. استراحت و ماندن در خانه ضرورتی اجتناب ناپذیر در شرایط کرونا می‌باشد. در چنین شرایطی استارت‌آپ ها هم باید فرآیندهای خود را براساس دورکاری و استفاده از فناوری‌های نوین برنامه‌ریزی کنند. اینترنت، وب و نرم‌افزارهای موبایلی در شرایط کرونا امکان رشد خوبی خواهند یافت. بنابراین مدیران استارتاپی باید بیش از بیش به مکانیزه و آنلاین نمودن فعالیت‌های خود توجه کنند.

۸ ایده طلایی کسب و کاری در شرایط کرونا

۱- تولید محصولات دست‌ساز

صنایع‌دستی و محصولاتی که می‌توان آن‌ها را در خانه تولید کرد در شرایط کرونایی رونق خوبی پیدا کرده‌اند. بافتنی، سوزن‌بافی، مجسمه‌سازی، تولید ماسک خانگی، قالیبافی، طراحی تابلو نقاشی، پرورش گیاهان زینتی، ساخت زیورآلات، تولید پاکت و جعبه‌های کادویی دست‌ساز و.. در شرایط کرونا می‌تواند جایگزین مشاغلی شوند تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند. برای تبلیغ و فروش اینگونه از محصولات می‌توان از وب‌سایت ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

۲- غذا و شیرینی خانگی

کرونا باعث شده تا تمایل مردم برای رفتن به رستوران‌ها و خرید شیرینی کمتر شود. این موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان محصولات غذایی خانگی بتوانند با جلب اطمینان مخاطبان خود و تولید محصولات سالم بهداشتی، بازار خوبی را برای خود فراهم آورند.

۳- چاپ سیلک

این روزها چاپ بر روی تیشرت، ماگ، پیکسل و.. مشتریان خاص خود را پیدا کرده است. چنین مشاغلی را می‌توان با هزینه بسیار کم و حتی بصورت خانگی راه‌اندازی کرد.

۴- طراحی سایت، وبلاگ یا فروشگاه اینترنتی

اگر مغازه یا شرکت شما به علّت بحران کرونا تعطیل گردیده است این موقعیت مناسبی است تا به راه‌اندازی کسب و کار آنلاین خود فکر کنید. راه‌اندازی یک سایت یا پیج در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند میزان فروش کسب و کارها را بهبود دهد و تاب‌پذیری شما را در شرایط کرونا بهبود دهد.

۵- مشاوره آنلاین

هر کدام از ما در یک زمینه خاصی دارای توانایی و تجربه هستیم. تجارب ما می‌تواند برای دیگران الهام‌بخش باشد و کمک بزرگی به آن‌ها بنماید. در شرایط کرونا می‌توانیم تجارب خودمان را بصورت آنلاین در اختیار دیگران قرار دهیم و در ازای این مشاوره هزینه دریافت کنیم.

۶- تولیدمحتوا، موشن گرافیک و پادکست

تولید محتوای آموزشی، تبلیغاتی و پادکست می‌تواند به برندینگ و درآمدزایی کسب و کارها در شرایط کرونا کمک کند. اگر توانایی نوشتن یا ویراستاری دارید می‌توانید بصورت دورکاری محتواهای کاربردی تولید کنید و به درآمدزایی برسید.

۷- برگزاری وبینار و کلاس آنلاین

ماهیت آموزش در شرایط کرونا به شدت دچار تغییر شده است. اگر در زمینه خاصی مهارت دارید می‌توانید با برگزاری و بینار و کلاس آنلاین علاوه بر پرسونال برندینگ به کسب درآمد نیز فکر کنید.

۸- کسب درآمد از طریق دیجیتال مارکتینگ

ممکن شما کسب و کار خاصی نداشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید با کسب آموزش در شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ به کمک کسب و کارهای دیگر بروید و در ازای خدماتی که به آن‌ها می‌هید برای خود درآمدزایی کنید.