فریلنسر(freelancer) به کسی اطلاق میشود که بدون قرارداد طولانی مدّت، خدمات خود را در اختیار مشتریان و یا کارفرماها قرار میدهد. فرآیند کاری که یک فریلنسر با آن مواجه است را فریلنسینگ مینامند. فریلنسرها برای موفق شدن در کار خود، باید اصول مختلفی را رعایت کنند که در این پست قصد درایم به معرفی این قواعد بپردازیم.
زمینههای کاری فریلنسرها
قبل از هر چیزی بهتر است به این موضوع بپردازیم که یک فریلنسر میتواند چه کارهایی را انجام دهد. فریلنسرهای امروزی در زمینههای گوناگونی میتوانند فعالیت کنند. دلیل این موضوع جذابیّتهای دنیای مجازی، ظهور وب و شبکههای اجتماعی میباشد. سهولت در ارتباطات الکترونیک، قابلیت ایجاد فعالیتهای فریلنسینگ موفق را افزایش داده است.
مهمترین حوزههایی که فریلنسرها میتوانند در آن به فعالیت بپردازند شامل:
- کپی رایتینگ
- عکاسی
- مشاوره شغلی
- فناوری اطلاعات
- روزنامهنگاری
- بازاریابی
- طراحی گرافیک
- نویسندگی و تولید محتوا
- و..
مزایای یک زندگی به سبک فریلنسینگ
- ساعت کاری منعطف و قابل تغییر
- محل کار غیر ثابت
- امکان گزینش پروژهها
- وجود استقلال کاری
- یادگیری مداوم
- تنوع زیاد پروژهها
- آزادی در انتخاب پوشش کاری
معایب زندگی به سبک فریلنسینگ
- ناامنی اقتصادی و درآمد متغییر
- تنهایی و انزوا
- نامشخص بودن مرز بین کار و استراحت
- داشتن مسئولیتهای مختلف
- نداشتن مزایای مشاغل کارمندی
یک مقاله مرتبط دیگر: اهمیت فریلنسرها در کسب و کارهای امروزی
آیا شما یک فریلنسر موفق خواهید شد؟
بهتر است قبل از آنکه شغل فعلی خود را رها کنید و به دنبال فریلنسری باشید یکبار دیگر استعدادها و تواناییهای خود را بسنجید. شناخت کامل از خود باعث میشود تا در قبول پروژهها با مشکل مواجه نشویم و تعهداتی خارج از توان خود به دیگران ندهیم.
فریلنسرهای موفق اغلب کار خود را با ارزیابی مهارتها و خصوصیات شخصی خود شروع میکنند. آنها با ضعفهایی که دارند به خوبی آشنا هستند و همواره سعی میکنند این نقاط ضعف را بهبود دهند.
۴ مهارت مهم در فریلنسینگ موفق
برای اینکه بتوانیم فریلنسینگ موفق و قابل قبولی داشته باشیم باید به ۴ دسته مهارتی زیر تسلط داشته باشیم:
- مهارت فنی: برای فریلنسرها مهم است که در یک زمینه خاص دارای مهارت فنی باشند. این مهارت باعث تمایز آنها از دیگر فریلنسرها یا کارمندان خواهد شد.
- مهارتهای کسب و کاری: فریلنسینگ موفق، بدون ارتباط با مفاهیم کسب و کاری نمیتواند باشد. اگر قصد موفقیت در کسب و کاری را دارید باید با مفاهیم مالی، تحقیقات بازاریابی، مدیریت زمان، ارائه خدمات به مشتریان و .. آشنا باشید.
- مهارت سازماندهی: فریلنسرها معمولا به تنهایی کار میکنند، امّا این بدان معنا نیست که یک فریلنسر نیازی به مهارت سازماندهی ندارد. سازماندهی درست کارها توسط یک فریلنسر، بهرهوری او را به شدّت افزایش میدهد.
- مهارتهای نرم: فریلنسری با مهارتهای نرمی نظیر ارتباطات موثر و شبکهسازی رابطه مستقیم دارد. برای فریلنسینگ موفق باید انزوا و خجالت را کنار گذاشت و با تقویت ارتباطات اجتماعی شانس دریافت پروژهها را افزایش داد.
یک مقاله مرتبط دیکر برای شما: کارمندی یا کارآفرینی؟
ویژگیهای شخصیتی برای فریلنسینگ موفق
افرادی میتوانند به عنوان یک فریلنسر موفق مطرح شوند که دارای شخصیتی خلّاق و مستقل باشند. چنین افرادی تمایل چندانی به کارمندی ندارند و به دنبال سبک زندگی منحصربفردی میباشند. مهمترین ویژگیهایی که در یک فریلنسر میتوان مشاهده کرد عبارتند از:
- جاه طلبی
- استعداد بالا در حل مشکلات
- شجاعت
- به دنبال رشد بودن
- روابط اجتماعی مناسب
- متعهد به اخلاق حرفهای
- کمالگرایی
- نگرش حرفهای به موضوعات و چالشهای کاری
- اعتماد به نفس بالا
- مدیریت زمان
- آشنا به بودجهبندی و مدیریت مالی
- آشنا به اصول اولیه بازاریابی و فروش
- علاقمند به شبکهسازی و ارتباطات
- توانمندی در ایجاد تعادل بین کار و زندگی
برای موفقیت در حرفه فریلنسری نیازی نیست تا تمامی ویژگیهای بالا را داشته باشید. یک فریلنسر سعی میکند تا روز به روز پیشرفت کند و خود را با محدودیتها و شرایط روز وفق دهد. بنابراین ممکن است در شروع کار تنها چند ویژگی بالا در یک آزادکار وجود داشته باشد امّا به مرور زمان این ویژگیها تقویت و رشد خواهد یافت.
مسیر رشد فریلنسری
فریلنسرها هم باید برای رشد و توسعه فردی خود مسیری برای خود طراحی کنند. این مسیر با توجه به مهارتها و انتظارات فریلنسر میتواند ابعاد گوناگونی را در برگیرد. امّا اجزای زیر را میتوان در تمامی مسیرهای رشد فرلنسینگ موفق جای داد:
- تحقیق و شناسایی فرصتها، موانع و محدودیتها
- تصمیمگیری و شروع فعالیّت با حداقل امکانات
- برنامهریزی و تعیین چشمانداز
- یادگیری مهارتهای مورد نیاز و بهبود عملکرد
- بررسی عملکرد و دریافت بازخورد از مشتریان و کارفرمایان
- تمرین بیشتر و تلاش برای افزایش بهرهوری
باید توجه داشت که فریلنسری پدیدهای جدید در بازار کار ایران میباشد که در کنار کارمندی و کارآفرینی مطرح شده است و در مدّت زمان کم توانسته جایگاه خوبی پیدا کند. متاسفانه قراردادهای فریلنسینگ از پشتوانه قانونی محکمی برخوردار نیستند و مراجع قانونی چنین قراردادهایی را زیاد جدّی نمیگیرند.
برای فریلنسینگ موفق باید به نکان زیادی توجه داشت و با آموختن قوانین و مهارتهای کسب و کاری جلوی هر گونه سواستفاده را گرفت.