زمان مطالعه تقریبی: 4 دقیقه

قبل از این درباره ارتباطات موثر و نقش آن در مسیر رشد فردی و شغلی صحبت کرده بودیم. در این پست قصد داریم تا به تکنیک ۷C در ارتباطات بپردازیم و هفت C مهم در ارتباطات را با هم بررسی کنیم.

چرا ارتباطات مهم است؟

برای موفقیت در کسب و کار یا زندگی شخصی باید بر روی ارتباط موثر با دیگران تمرکز کرد. ارتباطات اثربخش می‌تواند موقعیت‌های جدیدی را برای یک بیزینس بوجود بیاورند. با برقراری ارتباط می‌توان اطلاعاتی را از دیگران دریافت کرد یا پیامی را به آن‌ها انتقال داد.

اهمیت ارتباطات در رشد کسب و کاری

ارتباطات موثر می‌تواند در برندسازی شخصی و رشد یک کسب و کار تاثیرگذار باشد زیرا که شهرت و اعتماد با کمک ارتباط بوجود می‌آیند. هر میزان ارتباطی قوی‌تر باشد اعتماد و اطمینان بین دو طرف ارتباط به یکدیگر افزایش خواهد یافت.

تکنیک ۷C ابزاری برای برقراری ارتباطات اثربخش

این تکنیک سعی دارد با رعایت ۷ اصلی که با حرف C شروع می‌شوند ارتباطات را به شکل قابل توجهی متحول نماید. در ادامه به بررسی این ۷ اصل می‌پردازیم.

اجزای تکنیک ۷C

۱- واضح(Clear)

در هنگام ارتباط با دیگران پیام خود را به صورت واضح یا شفاف به مخاطبان انتقال دهید. وجود ابهام یا پنهان‌کاری اعتماد دیگران را به شما مورد خدشه قرار خواهد داد و نفوذ‌پذیری کلام یا نوشتارتان را کاهش می‌دهد.

۲- مختصر(Concise)

کوتاه صحبت‌کردن می‌تواند تاثیر بسیاری را بر روی دیگران بگذارد. همه ما تجربه شرکت در سخنرانی‌های طولانی را داشته‌ایم، در بسیاری از این سخنرانی‌ها چه حسی پیدا می‌کنیم؟ ارتباط باید در کوتاه‌ترین زمان شکل بگیرد و پیام با مختصرترین کلمات به طرف مقابل انتقال یابد.

البتّه ذکر این نکته ضروری است که طرف مقابل ما در یک ارتباط باید پیش زمینه‌های لازم را نسبت به ما داشته باشد تا بتواند ارتباط خوبی برقرار کند.

۳- واقعی(Concert)

برقراری ارتباط با دیگران به منظور انتقال یک پیام و جذب مخاطبان به سوی یک هدف خاص انجام می‌پذیرد. بنابراین پیام‌های مورد استفاده در ارتباطات اثربخش باید واقعی و با ذکر جزئیات باشد. دادن اطلاعات غلط یا اغراق‌آمیز در مورد یک موضوع، بهترین راه برای به شکست کشاندن یک ارتباط می‌باشد.

۴- درست(Correct)

درست و صحیح استفاده کردن از کلمات در پیام‌های ارتباطی اهمیت بسیار زیادی دارد. تلفظ اشتباه لغات در محاوره‌ها یا تایپ اشتباه لغات می‌تواند خط بطلانی بر یک ارتباط باشد.

۵- مراعات(Consideration)

پا در کفش مخاطب کردن

توجه به شرایط مخاطب یکی از نکات مهم در ارتباطات است. توجه به دیدگاه‌های مخاطب، احساسات و ذهنیت او بسیار مهم است. پراکنده سخن گفتن یا از شاخه‌ای به شاخه دیگر پریدن موجب سردرگمی مخاطب می‌شود. چنین مخاطبی هرگز نمی‌تواند تمرکز خود را بر روی پیام شما بگذارد.

ارتباطات موثر(Effective Communication) به معنای پا در کفش مخاطب کردن است، بنابراین بایستی براساس سلایق و شرایط مخاطب رفتار کرد.

۶- کامل(Complete)

یک ارتباط باید کامل باشد یعنی دارای مقدمه، بدنه اصلی و پایان باشد. معمولا پایان یک ارتباط با رد و بدل شدن کارت‌ویزیت برای ارتباطات بعدی همراه است. ارتباطی که در آن طرفین نتوانند راهی برای ارتباطات بعدی خود پیدا کنند، ارتباطی عقیم و بی‌هدف است.

بنابراین همواره کارت ویزیت یا کاتالوگی از محصولات یا خدمات خود همراه داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم آن را به مخاطب خود دهید تا ارتباط ایجادشده برای شما نتیجه و منفعت داشته باشد.

۷- مودبانه(Courteous)

ارزش یک ارتباط به ماهیت دوستانه بودن آن می‌باشد. در ارتباطات توهین یا شوخی بی‌مورد نباید وجود داشته باشد. حتی نظرات مکتوبی که در سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما ثبت می‌شود و انتقادی در آن از شما شده است را به شکل مودبانه‌ای پاسخ دهید. رعایت ادب و احترام در هر شرایطی می‌تواند زمینه‌ساز ارتباطات موثرتری گردد.