افراد بسیاری به دنبال بهبود رتبه الکسا خود هستند. این متریک برای بسیاری از افراد و کسب و کارها مهم است. رتبه الکسا به عنوان یک معیار عمومی که نشاندهنده وضعیت یک سایت است مورد توجه سرمایهگذاران، تبلیغدهندگان و ارزیابان کسب و کارها میباشد. بهبود رتبه الکسای یک سایت، نشاندهنده جریان رشد و پویایی در آن میباشد.
رتبه الکسا را میتوان مهمترین معیار برای سنجش عملکرد یک سایت (یا عملکرد سایت رقیب) دانست. تمرکز بر روی بهبود رتبه الکسا میتواند ایدههای مناسبی را به شما بدهد. رنک الکسا یک عامل مهم در تعیین میزان قدرت یک سایت میباشد.
برای بهبود رتبه الکسا بایستی یک گام به عقب برداریم و ساختار رنک الکسا را مورد توجه قرار دهیم.
ماهیت رتبه الکسا
رتبه الکسا نشان دهنده میزان محبوبیت سایت شما به نسبت سایر سایتهای دیگر میباشد. رتبه Alexa به این سئوال اساسی پاسخ میدهد که به نسبت همه سایتهای دیگر، سایت من چه جایگاهی دارد. از آنجا که رنک الکسا یک پارامتر نسبی است، رتبه سایت همزمان به ترافیک آن سایت و تغییرات ترافیک در سایر سایتها وابسته است.
آشنایی با رتبه الکسا: وب سایت الکسا به ما چه چیزی میگوید؟
جمعآوری اطلاعات توسط الکسا
سایت الکسا وابسته به آمازون است. این سایت دارای یک پنل داده بزرگ ترافیکی از میلیونها بازدیدکننده وبسایتها در سطح جهان میباشد. براساس این دادههای کلان، الکسا به صورت مستمر تعداد بازدیدکنندگان را برای تمامی سایتهای اینترنتی برآورد میکند.
فراموش نکنیم فرآیند محاسبه ترافیک، کار پیچیدهای است که در آن اصلاح پیشفرضها، شناسایی و حذف ترافیک جعلی یا هرزنامهها و کارهای دیگری صورت میپذیرد. الکسا از بهترین متخصصان حوزه علم داده (Data Scientist) بهره میبرد. این متخصصان دادههای دارای نویز و تاثیرات غیرانسانی(رباتها) را حذف میکنند. بنابراین دادههای الکسا را میتوان از تمییزترین دادهها دانست که میتوانند برای تصمیمگیری های تجاری و تبلیغات مورد استفاده قرار گیرند.
چگونگی محاسبه رتبه الکسا
الکسا هر روزه، متوسط بازدیدکنندگان هر سایت و تعداد صفحات نمایش داده شده در دوره سه ماهه گذشته را برآورد میکند. سایتی که بالاترین بازدید و نمایش را در سه ماه گذشته داشته باشد رتبه اول را در اختیار میگیرد و بقیه سایتها در رتبههای بعدی قرار میگیرند. اگر از سایتی هیچ کسی در سه ماه گذشته بازدید نکرده باشد یا کم بازدید کرده باشد، رتبهای به آن سایت تعلق نمیگیرد.
تاثیر تعداد بازدیدکنندگان بر بهبود رتبه الکسا
همانطور که در نمودار زیر مشاهده میشود، کوچکترین تغییرات در تعداد بازدیدکنندگان یک وبسایت، رتبه الکسای آن را به شدت بهبود میدهد. به همین دلیل است که در ابتدا یک سایت خیلی سریع رتبهاش کاهش پیدا میکند، امّا در رتبه های زیر ۱۰۰۰ جهانی کاهش رتبه کمی پیچیده و مشکل میشود.
تاکتیکهایی برای بهبود رتبه الکسا
در این قسمت به معرفی چندین تاکتیک مهم در بهبود رتبه الکسا می پردازیم.
۱- تولید محتوای جذاب و منحصربفرد
سایتی که بطور مرتب بروزرسانی میشود و به دنبال ارزشآفرینی واقعی برای مخاطبان است از لحاظ الکسا وضعیت بهتری به نسبت سایر رقبا خواهد داشت. محتواهای کپی، تکراری یا فاقد ارزش باعث ایجاد ریزش در مخاطبان میشوند.
وقتی خوانندگان منابع ارزشمند و آموزندهای پیدا میکنند، با آن محتوا تعامل بهتری پیدا میکنند و آن محتوا را به اشتراک میگذارند و بازدیدکنندگان جدیدی را به سمت محتوا فرا میخوانند. محتواهای با کیفیت توسط موتورهای جستجو(گوگل) ارزشگذاری بهتریمیشوند و این موضوع باعث افزایش بازدیدکننده از یک سایت میشود.
چطور یک محتوای با کیفیت برای یک بازاریابی هدفمند تولید کنیم؟
۲- افزایش لینک از سایتها و محتواهای مرتبط
لینکهای ورودی به یک سایت میتوانند در بهتر دیده شدن محتواهای شما تاثیر داشته باشند. لینکها به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتواهای مرتبط را راحتتر بیابند. لینکها باعث افزایش اعتماد و کیفیت رتبه سایت شما خواهند گردید.
در واقع لینکهای ورودی معتبر، اعتبار خود را به سایت مقصد منتقل میکنند. افزایش لینک ورودی تنها با تولید محتوای جذاب بوجود خواهد آمد. استفاده از روشهای غیر مجاز در لینکسازی تاثیر منفی بر روی رتبه الکسای یک سایت خواهد گذاشت.
لینکسازی داخلی در یک سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لینکهای داخلی برروی بهبود ناوبری سایت شما و انتقال بازدیدکنندگان به بخشهای مختلف یک سایت تاثیر دارند. در لینکسازی داخلی نیز باید بر کیفیت محتوا و ایجاد ارتباط مفهومی بین لینکها توجه داشت.
لینکسازی داخلی و خارجی به موتورهای جستجو کمکمی کنند تا محتوای شما را درک کنند و ارزشمندترین محتوا را به بازدیدکنندگان انتقال دهند. داشتن استراتژی مناسب در لینکسازی میتواند تاثیر بسیاری برروی افزایش اعتماد کاربران به یک سایت داشته باشد.
نقش لینک سازی در بهبود سئوی یک سایت
۳- یافتن کلمات کلیدی با ترافیک بالا
کلمات کلیدی مناسب میتوانند ترافیک بلایی را به سمت سایت شما روانه کنند. تحقیق برروی کلیدواژهها بخش مهمی از فرآیند تولید محتوا را تشکیل میدهد. شما باید بدانید که مخاطبان شما چه چیزهایی را جستجو میکنند و چگونه شما را خواهند یافت.
چگونه کلمات کلیدی طلایی خود را بیابیم؟
۴- درک استراتژی بازاریابی رقبا
شناخت فعالیتهای رقبا و حوزههای رقابت با آنها میتواند برروی استراتژی کلان یک سازمان تاثیر بگذارد. سعی کنید معیارهای مهم در زمینه فعالیتتان را بیابید. این معیارها در پیشبرد استراتژیها موثر خواهند بود و به شما کمک میکنند تصمیمات آگاهانه در کسب و کارتان بگیرید.
جایگاه استراتژی در بازاریابی محتوا
۵- پیادهسازی بهترین شیوههای سئو در وبسایتها
سئو یک موضوع مهم در موتورهای جستجو بوده و میباشد. بنابراین جا دارد تا شما مدتی از زمان خود را صرف بهینهسازی سایتتان کنید. سعی کنید علاوه بر رعایت اصول سئو، به ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای کاربرانتان هم بپردازید.
سئو یک سایت : کلاه سفید یا کلاه سیاه
منابع بیشماری وجود دارد که میتوان از آنها برای بهبود سایت بهره برد، امّا الکسا یک ابزار رایگان(برای بعضی از آمارها)، سریع و بدون محدودیت میباشد که میتواند مورد استفاده کسب و کارهای مختلف قرار گیرد.