در سالیان اخیر اصطلاح استارتاپ را در جامعه زیاد شنیدهایم، کسب و کارهای کوچک و چابکی که برپایه خلاقیت و بر بستر اینترنت شکل میگیرند را استارتاپ مینامند. این گونه کسب و کارها از آنجایی که در فضای مجازی شکل میگیرند معمولا هزینههای کسب وکارهای سنتی را ندارند. در کارآفرینی اینترنتی برای ماندگاری در بازارهای رقابتی نیاز به خلاقیت زیادی وجود دارد. بسیاری از استارتاپها از جمله دیجی کالا ، تپسی ، ریحون ، تیزلند ، شنبه ، تخفیفان و … امروزه از مرحله رشد عبور کردهاند و ما آنها را به عنوان یک کسب و کار قوی میشناسیم.
کارآفرینی اینترنتی چیست؟
در کارآفرینی اینترنتی با نوآوری و ابتکار و با استفاده از فناوریهای سطح بالایی که در بستر اینترنت پیادهسازی میشوند، به حل مشکلاتی که افراد جامعه درگیر آن هستند پرداخته میشود. حل این چالشها علاوه بر پاسخگویی به نیاز مشتریان، اهداف در آمدزایی و ایجاد شغل را برای صاحبان ایده تامین میکند.
کسب وکارهای اینترنتی به کمک وبسایت یا اپلیکیشنهای موبایلی شکل میگیرند. اگر به کارآفرینی اینترنتی و راهاندازی یک کسب و کار علاقمندید ولی نمیدانید از کجا شروع کنید یا نگران بودجه اولیه آن هستید، باید بگوییم که کسب و کارهای اینترنتی گزینهی خوبی برای شروع هستند. ما در این پست به معرفی گزینههایی برای راهاندازی یک استارتاپ نوپا میپردازیم. موارد معرفی شده در این پست تنها به عنوان نمونههایی هستند که برای یافتن ایده مورد استفاده قرار میگیرند.
یک محتوای کاربردی دیگر برای شما: ۱۰ گام مهم برای راهاندازی یک کسب وکار
مزایای کارآفرینی اینترنتی
راهاندازی یک کسب وکار اینترنتی مزایای بیشماری را میتواند داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:
- نیاز به سرمایه اولیّه کم
- یادگیری آسان مهارتهای مورد نیاز(همراه با توسعه کار)
- دسترسی آسان به بازارهای هدف
- امکان زیر نظر گرفتن رقبا و بررسی عملکرد آنها
- برقراری ارتباط موثر با مشتریان و دریافت بازخورد از آنها
- آنالیزوضعیت کسب وکار با کمک سنجههای کلیدی
- امکان ایجاد مزیتهای رقابتی به نسبت مشاغل سنتی
- راهاندازی کسب وکاری در مقیاس کشوری/جهانی و به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز کاری
- عدم نیاز به دفترکار یا تجهیزات خاص در شروع کار
- امکان نمونهسازی و تست محصول قبل از تولید وعرضه گسترده محصولات یا خدمات
- امکان اجرای نوآوری و بروز خلاقیّت در کار
- انعطاف پذیری بالا و امکان ایجاد تغییرات سریع
هزینههای راهاندازی کسب وکارهای اینترنتی به نسبت کم و دامنهی کسب و کارهایی که میتوانید راهاندازی کنید وسیع است. در ادامه ۱۰ ایده برای راهاندازی یک استارتاپ مبتنی بر اینترنت را برای علاقمندان معرفی می کنیم.
آیا قصد راهانداز یک کسب و کار را دارید؟ با تحقیقات بازاریابی تا چه میزان آشنا هستید؟
تحقیقات بازاریابی ، راهکاری برای بهبود فضای کسب و کار
۱- سایت آموزشی
با رشد اینترنت و گوشیهای هوشمند امکان آموزش دیدن از راه دور برای اکثر مردم فراهم شده است. برای شروع یک کسب وکار اینترنتی میتوان با توجه به تخصص ومهارتی که دارید به تولید محتوای آموزشی بپردازید. شما میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی یا وبسایت خود به فروش این آموزشها به مخاطبانتان بپردازید.
در سالیان اخیر پلتفرمهای مختلفی برای اشتراکگذاری و فروش فایلهای آموزشی بوجود آمدهاند. از مهمترین این پلتفرمها میتوان به فرادرس، فرانش، داناپ، مکتبخونه و.. اشاره کرد. همچنین میتوان از پلتفرمهایی برای برگزاری وبینارهای آنلاین استفاده کرد. ایسمینار به عنوان یک نمونه موفق از پلتفرمهای برگزاری وبینار میباشد.
۲- تولید محتوا و وبلاگنویسی
حرکت کسب وکارها به سمت فضای آنلاین باعث شده است تا آنها نیاز به محتواهای با کیفیت و منحصربفرد برای دیدهشدن بهتر و حضور فعال در بازارهای رقابتی را داشته باشند. معمولا این کسب وکارها فرصت چندانی برای تولیدمحتوا ندارند بنابراین آنها علاقمند هستند که فرآیند تولید محتوای خود برای وبلاگ، شبکههای اجتماعی یا حتی کمپینهای تبلیغاتی را به فریلنسرها یا شرکتهای فعال در این زمینه واگذار کنند.
حضور در فضای آنلاین میتواند موقعیتهای متنوعی را در اختیار یک محتواساز قرار دهد. یکی از این فرصتهای طلایی همکاری با شرکتهای دیگر میباشد. همکاری در فروش به عنوان یک ایده جذاب برای کسانی میباشد که توانایی وبلاگنویسی را دارند. همکاری در فروش معمولا سود بیشتری از تبلیغات را نصیب وبلاگها میکند.
شما توانایی نوشتن دارید و قصد دارید وبلاگنویسی کنید پس خواندن محتوای زیر شاید برای شما مناسب باشد: ۱۲ گام طلایی در تولیدمحتوا برای وبلاگها
۳- عکاسی و تولید ویدئوهای سرگرمکننده در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای اشتراک ویدئو
با ظهور و بروز بیماری کرونا(کوید۱۹) در جهان و ایران شاهد این هستیم که معضلات اقتصادی بسیاری در جوامع ظهور و بروز پیدا کرده است. در چنین فضای که مردم دچار مشکلات روحی بسیاری شدهاند، مردم ازدیدن عکسهای جذاب و تولید ویدئوهای سرگرمکننده استقبال زیادی میکنند. شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام میتوانند به عنوان یک بستر مناسب برای انتشار این کلیپها محسوب شود و با جذب فالوئر و تبلیغات برای شما درآمدزایی صورت پذیرد.
۴- تولید یا فروش محصولات به صورت آنلاین
ممکن است شما در فضای فیزیکی به تولید یا عرضه یک محصول خاص بپردازید. این امکان برای شما وجود خواهد داشت که علاوه بر فروشگاه فیزیکی، فروشگاه مجازی خود را نیز راهاندازی کنید و محصولات موجود در فروشگاه اصلی خود را به صورت اینترنتی هم بفروشید. هزینه پایین راهاندازی فروشگاه اینترنتی باعث میشود تا شاهد افزایش چشمگیر درآمد خود در این حوزه باشید.
۵- کسب درآمد ازطراحی سایت برای دیگران
همانطور که در مورد۴ گفتیم کسب وکارهای بسیاری به این واقعیت رسیدهاند که بخشی از فعالیتهای تجاری خود را به فضای آنلاین انتقال بدهند. طراحی سایت امروزه کاری مشکل و پیچیده نیست. وجود سیستمهای مدیریت محتوا نظیر جوملا و وردپرس وافزونههای مرتبط با آنها امکان ایجاد سایت یا فروشگاه اینترنتی را به شدت آسان کردهاند. امّا با همه این ابزارها، هنوز افرادی هستند که تمایل دارند امور فنّی طراحی سایت خود را به متخصصین بسپارند.
شما میتوانید با گذراندن دورههای کوتاه مدّت آموزشی و کارآموزی به تجربه کافی در این زمینه دست پیدا کنید و برای مشتریان خود به طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی بپردازید.
۶- سئو و دیجیتال مارکتینگ
یک سایت یا فروشگاه اینترنتی زمانی برای مالکان خود ایجاد ارزش میکنند که برای موتورهای جستجو بهینهسازی شده باشند و ترافیک هدفمند مناسبی را بدست بیاورند. آشنایی با اصول سئو ودیجیتال مارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا علاوه بر راهاندازی کسب وکارشخصی بتوانید برای دیگران نیز پروژههایی را قبول کنید.
سئو چیست؟ چه فاکتورهایی بر روی سئو تاثیرگذار هستند؟
یک دیجیتالمارکتر با شناخت خوبی که از بازار بدست میآورد میتواند به کسب وکارها کمک کند تا با اجرای کمپینهای تبلیغاتی، سوشال مارکتینگ یا حتی طراحی یک محصول سهم بیشتری را از بازار بدست بیاورند.
۷- طراحی اپلیکیشنهای موبایلی
امروزه در دست هرکسی میتوان یک گوشی هوشمند مشاهده کرد. تمامی این گوشیها نیاز به نرمافزارهای کاربردی گوناگونی دارند. اگر شما بتوانید دانش برنامهنویسی اندروید یا ios را فرا بگیرید میتوانید به طراحی اپهای موبایلی برای خودتان یا شرکتهای دیگر بپردازید. در برخی مواقع میتوان با اجرای ایدههای ساده به درآمدزایی بالایی دست پیدا کرد.
نرمافزارهای موبایلی به نسبت سایت یا فروشگاههای اینترنتی، موضوعی جدیدی محسوب میشود. با تکمیل اطلاعات و فراگیری مهارت در این حوزه میتوان زمینهساز ایجاد درآمدهای خوبی برای خود یا دیگران شویم.
۸- بازیسازی
بازیهای موبایلی هم مثل نرمافزارها از بازار خوبی برخوردار هستند. با آموزش دیدن در زمینه تولید بازی میتوان به ساخت بازیهای موبایلی پرداخت و سهم قابل توجهی را از بازار گسترده این محصولات داشت. گسترش تبلیغات درون بازیهای موبایلی، امکان این ا فراهم آورده است تا فریلنسرها شانس خود را برای تولید بازی افزایش دهند و از درآمد بالایی از تبلیغات برخوردار شوند.
۹- تحلیل اطلاعات
کسب وکارهای مجازی حجم زیادی از مشتریان را دارند، این حجم زیاد از مشتریان ، اطلاعات زیادی را در اختیار صاحبان کسب و کارها میگذارد. اگر شما بتوانید در زمینه دادهکاوی(Data Mining) تخصص پیدا کنید میتوانید به عنوان کارشناس آنالیز اطلاعات در شرکتهای بسیاری استخدام شوید یا اینکه با استفاده از دادههای رایگانی که شرکتهای مختلف منتشر میکنند و تحلیل آن دادهها به شناسایی موقعیتهای بکر در بازار بپردازید و برای خود یا دیگران کارآفرینی اینترنتی جدیدی را بسازید.
۱۰- توجه به تکنولوژیهای سطح بالا
تکنولوژیهای سطح بالایی همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ذخیرهسازی ابری، واقعیت مجازی و افزوده، فینتک و بلاکچین، شهر هوشمند، دادهکاوی، وبکاوی، سلامت اکترونیک، گردشگری هوشمند و.. میتوانند موقعیتهای جدیدی را پیشروی شما بگذارند. شما میتوانید با رصد این تکنولوژیها و یادگیری مهارتهای لازم به فرصتهای ایدهآلی برای کارآفرینی اینترنت دست پیدا کنید.
توجه داشته باشیم که در کارآفرینی همیشه خلاقیت و نوآوری موجب ایجاد ابتکار میشود. پس همیشه باید در کنار کسب مهارتهای فنی به دنبال تقویت خلاقیت خود باشیم و سعی کنیم با داشتن تفکر انتقادی در انجام امور مختلف نوآوری داشته باشیم.
توضیح: این محتوا در تاریخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ برای اولین بار نوشته شده است و در تاریخ ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰ مجدد بروزرسانی گردیده است. برای دریافت نسخه قدیمی این محتوا میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.