زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

در تولید محتوا باید به ایجاد حس خوب در کاربر توجه داشت. اگر مخاطب بتواند با محتوا ارتباط برقرار کند احتمال این که فرآیند بازاریابی محتوا به درستی پیش برود به شدت افزایش می‌یابد. در تولید محتوا برپایه مدل ۵E ما با ۵ E مهم سر و کار داریم. این ۵ عبارتی که با E شروع می‌شوند عبارتند از: تهیج، ورود، تعامل، خروج و توسعه. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردزیم.

آشنایی با اصول مهم در بازاریابی محتوا

بررسی ۵ عنصر کلیدی برای تولید محتوا برپایه مدل ۵E

تولید محتوا برپایه مدل ۵E
  1. تهیج (Excitement): با دادن اطلاعات به مخاطبان سعی می‌شود تا انگیزه و هیجان لازم برای مطالعه و درگیرشدن با یک محتوا در آنان ایجاد شود.
  2. ورود (Entry): بعد از ایجاد انگیزه بایستی شرایط لازم برای ورود و دسترس آسان مخاطب به محتوا ایجاد شود. پلتفرم واسطه‌ایی که مخاطب از آن برای دسترسی به یک محتوا استفاده‌ می‌کند اهیت بسیاری دارد و باید در طراحی UI آن دقت شود.
  3. تعامل (ٍEngagement): باید شرایطی فراهم شود تا امکان تعامل بین محتواساز(یا برند مرتبط با آن) با مخاطبان بوجود بیاید. در بازاریابی محتوا، تعامل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  4. خروج (Exit): هر محتوایی شروعی دارد و پایانی. پایان محتوا باید تجربه خوبی را برای کاربران ایجاد کند. محتواها باید پایانی شفاف داشته باشند و پیام محتوایی خود را به راحتی به مخاطب انتقال دهند.
  5. توسعه‌پذیری (Extension): یک محتوای خوب باید قابلیت توسعه داشته باشد. بروزرسانی و تکمیل محتوا موضوعی است که می‌تواند هم بر روی سئو تاثیر داشته باشد و هم موجب جلب توجه بیشتر مخاطب شود.

نحوه تحقق مدل ۵E با کمک محتوا

داشتن خلاقیت در محتوانویسی اهمیت بسیاری دارد. خلاقیت یک منبع نامتناهی و الهام‌بخش است که یک محتواساز می‌تواند با کمک آن محتواها خود را در چارچوب‌های مختلفی قرار دهد و به مخاطب عرضه کند. اولین قدم برای این که مخاطب در یک محتوا غوطه‌ور شود این است که یک مفهوم مهم و حیاتی را به او معرفی کنیم(محتوای سطح بالا یا High Content). مخاطب در محیط وب به دنبال یادگیری موضوعات جدید یا یافتن پاسخ سئوالات خود است.

چهار مولفه مهم در اندازه‌گیری و آنالیز بازاریابی محتوا

ویژگی‌های محتواهای سطح بالا

محتوایی را سطح بالا(High Content) می‌نامیم که ارزش مهمی را به مخاطب انتقال دهد. یک محتوای سطح بالا باید:

  • مخاطب را درگیر، هیجانی وکنجکاو کند.
  • کاربران را راهنمایی و هدایت کند.
  • کاربران را در بهبود و ارتقاء سطح کیفی به همکاری وا دارد(با درج نظرات و یا تعامل با نویسنده یا برند)
  • کاربران را آماده تغییر رفتار کند.
  • امکان برقراری ارتباط با مخاطبان را فراهم کند.

مدل ۵E یک سیستم مرحله‌ایی را ارائه می‌دهد. محتوانویس می‌تواند در حالی که مخاطب درگیر یک مرحله است به طراحی و آماده‌سازی مراحل بعدی بپردازد. این مدل می‌تواند یک نقشه سفر با کمک محتواهای سطح بالا برای یک برند یا محصول طراحی نماید.