زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

رشد و توسعه کسب و کارها در فضای مجازی باعث شده است تا نیاز به تولید محتواهای منحصربفرد و با کیفیت همواره وجود داشته باشد. نظم و برنامه داشتن در تولید محتوا از موضوعات مهمی است که باید مدنظر کارشناسان تولید محتوا باشد. وجود تقویم محتوایی در هر کسب و کاری می‌تواند به محتواسازان کمک کند تا بتوانند استراتژی‌های کسب وکاری را به بهترین شکل پیاده‌سازی کنند.

تقویم محتوایی

در سالیان اخیر ابزارهای مختلفی برای برنامه‌ریزی در انتشار محتوا و مدیریت تیم‌های کاری بوجود آمده‌اند. این ابزارها که معمولا تحت وب هستند کار مدیریت انتشار محتواها را تا حدود زیادی آسان کرده‌اند. در ادامه به بررسی نقش تقویم محتوایی در رشد کسب وکارها و ابزارهای مدیریتی مطرح در این زمینه می‌پردازیم.

یک محتوای کاربردی برای مطالعه: جایگاه استراتژی در بازاریابی محتوا

جایگاه تقویم محتوایی در فرآیند محتواسازی

نظم داشتن در هر کاری موجب رشد سریعتر می‌شود. در تولید محتوا نیز نظم و انظباط کاری اهمیت دارد، زیرا که موتورهای جستجو به سایت‌هایی که بصورت منظم محتوا تولید می‌کنند توجه بیشتری می‌کنند و از سویی دیگر، کاربران به چنین سایت‌هایی اعتماد بیشتری خواهند داشت.

بسیاری از مدیران و حتی تولیدکنندگان محتوا، مهم‌ترین کار را در فرآیندهای محتواسازی نوشتن و تولید انواع محتوا می‌دانند. این در حالی است که مهمترین کار داشتن یک استراتژی قوی در محتواسازی می‌باشد. یک استراتژی خوب در تولید محتوا تنها با کمک یک تقویم محتوایی دقیق ومدوّن ایجاد می‌شود.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا(Content Calendar) یا تقویم سردبیری(Editorial Content) یک جدول برنامه‌ریزی روزانه برای تولیدکنندگان محتوا می‌باشد. این جدول می‌تواند در ستون‌های مختلف دارای مقادیر زیر باشد:

نمونه یک تقویم محتوایی
  • موضوع محتوا
  • هدف از محتوا
  • نوع و فرمت محتوا
  • نویسنده محتوا
  • دسته محتوایی
  • پرسونای مخاطبان(مخاطبان هدف)
  • پلتفرم انتشار محتوا
  • تاریخ انتشار محتوا
  • کانال‌های ترویج محتوا
  • کال تو اکشن یا اقدام مدنظر از مخاطبان محتوا
  • تاریخ بروزرسانی محتوا
  • و..

مزایای یک تقویم محتوا

یک تقویم محتوایی خوب موجب می‌شود:

  1. امکان پیاده‌سازی درست استراتژی محتوایی بوجود آید.
  2. مدیریت صحیح منابع تولید محتوا و ترویج بموقع محتواها در بسترهای مختلف
  3. صرفه‌جویی در زمان و انرژی تیم تولید محتوا
  4. امکان پرورش ایده‌ها و کنترل فرآیند تولید محتواهای جدید
  5. نظم‌بخشی به فرآیندهای تولید محتوا
  6. جلوگیری از موازی‌کاری و تولید محتواهای تکراری با ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم
  7. ایجاد یک ارتباط معنادار و قوی بین محتواهای مختلف
  8. شناخت نقاط ضعف در تولید محتوا

اگر شما قصد دارید وارد دنیای محتواسازی شوید پس بهتر است با ساختار تیم‌های تولید محتوا آشنا شوید.

معرفی ابزارهای مدیریت تیم تولید محتوا و اجرای تقویم محتوایی

ارزان‌ترین و بهترین ابزار برای ایجاد یک تقویم محتوایی نرم افزار اکسل می‌باشد. البتّه ابزارهای آنلاین مختلفی نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد یک تقویم محتوایی، مدیریت و هماهنگی تیم‌های تولید محتوا استفاده کرد. در ادامه به معرفی برخی از این موارد می‌پردازیم:

۱- ترلو(Trello)

ترلو یک ابزار تحت وب برای مدیریت و پیش‌برد پروژه‌های شخصی یا سازمانی می‌باشد. در این نرم‌افزار امکان تعریف بوردهای مختلفی وجود دارد. در هر بورد می‌توان کارت‌های مختلفی را تعریف کرد، که داخل این کارت‌ها می‌توان یادداشت‌ها، فایل‌ها وتوضیحاتی را قرار داد.

۲- تسکولو(Taskulu)

تسکولو را می‌توان نسخه فارسی شده ترلو دانست. این ابزار با ایجاد ارتباطی دو طرفه بین تمامی اعضای یک تیم کمک می‌کند تا کسب وکارها بتوانند فرآیندها و فعالیت‌های خود را به بهترین شکل به پیش ببرند.

۳- میزیتو(Mizito)

میزیتو یک ابزار آنلاین برای مدیریت از راه‌دور تیم‌های کاری با رویکرد شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. با کمک این سایت می‌توان صورت‌جلسات آنلاین تهیه کرد و فعالیت‌هایی نظیر فروش، پیشرفت امور، ثبت گزارشات، مشاهده وظایف اعضای تیم، فرصت‌های مالی و.. را کنترل کرد.

۴- آسانا(Asana)

آسانا یکی از مطرح‌ترین نرم‌افزارها در دنیای مدیریت کسب وکار می‌باشد. آسانا برای پروژه‌هایی نظیر محتوانویسی مناسب است. با کمک این ابزار می‌توان شروع یک پروژه و مسئول انجام هر کاری را تعیین کرد. از مهمترین ویژگی‌های آسانا این است که می‌توان به کمک آن برای کارها سلسله مراتب تعیین کرد. این قابلیت موجب می‌شود تا در پروژه‌هایی نظیر تولید محتوا هرکسی بداند که چه زمانی کار او شروع می‌شود و چه زمانی باید نتیجه کار خود را به فرد دیگری تحویل دهد.

۵- تودوایست(todoist)

با کمک تودوایست می‌توان کارهای روزانه را لیست کرد و از آن برای برنامه‌ریزی دقیق استفاده کرد. سازماندهی و نظم در فعالیت‌های روزانه می‌تواند به هر فردی کمک کند تا احتما موفقیت خود را افزایش دهد.

۶- واندرلیست(Wunderlist)

واندرلیست ابزاری است که از آن می‌توان برای مدیریت زمان و مدیریت پروژه استفاده کرد. در این نرم‌افزار امکان یادداشت‌گذاری برای کارهای مختلف یا سایر اعضای تیم وجود دارد. همچنین می‌توان برای هر فعالیتی یک یادآور تنظیم کرد.

۷- ایرتیبل(Airtable)

در ایرتیبل با استفاده از متد کانبان در مدیریت(شیوه‌ای برای انجام به موقع امور)، سعی در سازمان‌دهی امور روزمره دارد.

۸- مایند مستر(Mind Meister)

در نقشه ذهنی سعی می‌شود تا با مجموعه‌ای از دیاگرام‌ها وضعیت فعالیت‌ها و اجرای ایده‌ها در یک سازمان نمایش داده شود. ابزار مایند مستر سعی دارد تا با نمایش این فرآیندها به افزایش خلاقیت افراد کمک کند و امکان پیاده‌سازی آن چیزی که در ذهن می‌گذرد را فراهم بیاورد.

۹- پاکت(Pocket)

حضور در فضای آنلاین نیاز ما را به مطالعه صفحات مختلف وب افزایش می‌دهد. پاکت یک اپلیکیشن موبایلی است که می‌توان با کمک آن صفحات وب را ذخیره کرد تا بعدا به صورت آفلاین به مطالعه آن صفحات پرداخت. از این نرم‌افزار می‌توان برای اشتراک‌گذاری صفحات وب بین اعضای تیم استفاده کرد.

۱۰- سردبیر(Sardabir)

مدیریت یک تیم تولید محتوا همواره کاری سخت و مشکل می‌باشد. سردبیر ابزاری برای مدیریت فرآیندهای تولید محتوا می‌باشد. این سرویس امکان دورکاری با طعم همکاری را فراهم می‌آورد. داشتن تقویم تولید محتوا، تعیین سطح دسترسی برای اعضا، امکان تنظیم فعالیت گروهی ومدیریت فایل‌ها از مهمترین ویژگی‌های این ابزار می‌باشد.