زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

در دنیای کارآفرینی موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. هر کسب و کاری برای رسیدن به اهداف خود باید از مجموعه‌ایی از متخصصان بهره ببرد. در یک استارت‌آپ استودیو سرمایه‌گذارانی حضور دارند که سعی می‌کنند با تمرکز بر یک حوزه تجاری به ایجاد استارت‌آپ هایی بپردازند که نیازهای مجموعه آن‌ها را برطرف کند.

استارت‌آپ استودیو چیست؟

استارت‌آپ استودیو

استارتاپ استودیو یا استارت‌آپ فکتوری یک بنگاه سرمایه‌گذاری بزرگ می‌باشد که هدف آن ایجاد شرکت‌های نوآور مبتنی بر سرمایه‌های انسانی می‌باشد. استارت‌آپ استودیوها سعی می‌کنند با شناخت نیازهای بازار به خلق کسب و کارهایی بپردازند که بتوانند پروژه‌هایی را در مقیاس بزرگ اجرا کنند. چنین مراکزی سعی می‌کنند با پرورش نیروهای انسانی و تامین مالی شانس موفقیت استارتاپ‌های مورد حمایت خود را افزایش دهند.

یک محتوای کاربردی: آشنایی با واژه‌های مهم استارتاپی

چرخه فعالیت استارت‌آپ استودیو

یک استارت‌آپ استودیو(Startup Studio) به صورت پیوسته ایده‌های خلاقانه را رصد می‌کند و با ایجاد تیم کاری، تدوین استراتژی و تدوین مالی استارت‌آپ های مختلفی را بوجود می‌آورد و امکان رشد را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در زیر چرخه فعالیت در یک استارتاپ استودیو را مشاهده می‌کنید.

چرخه عمر استارت‌آپ استودیو

استارتآپ استودیوها شتابدهنده‌هایی هستند که سعی می‌کنند بوسیله ایجاد مستمر کسب وکارهای خلاقانه نیازهای جامعه و مخاطبان را تامین کنند. ایجاد پیاپی استارت‌آپ های جدید در چنین شتابدهنده‌هایی باعث می‌شود تا به آن‌ها کارخانه استارت‌آپ (Startup Factory) نیز گفته شود.

آشنایی با فرآیند پذیرش استارتاپ‌ها در شتابدهنده‌ها

تفاوت استارتاپ استودیو با شتابدهنده‌ها

شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند یک سرمایه‌گذاری بذری در یک استارت‌آپ انجام دهند و آن کسب وکار را به مرحله‌ای برسانند که سرمایه‌گذارن حاضر شوند بودجه مورد نیاز برای ادامه کارشان را فراهم کنند. امّا استارتاپ استودیو بر خلاف شتابدهنده‌ها خدمات کاملی را برای استارت‌آپ های مورد حمایت خود فراهم می‌کند.

بر خلاف شتابدهنده‌ها که خود استارت‌آپ ها باید ایده خود را برای تایید و اجرا به آن‌ها ارائه دهند در یک کارخانه استارت‌آپی به اندازه کافی ایده وجود دارد و تنها نیاز به تیم‌ها و افرادی می‌باشد که به اجرای این ایده‌ها بپردازند.

استارت‌آپ استودیو سعی می‌کند با شتابدهی ساردینی مجموعه‌ای از کسب وکارها را بوجود آورد تا آن‌ها بتوانند خدمات مورد نیاز یکدیگر را تامین کنند. شتابدهی ساردینی مدلی است که براساس ماهی‌های ساردین ایجاد گردیده است. اینگونه از ماهی‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر با بزرگترین دشمنان خود مقابله کنند. کاری که کسب و کارهایی که در درون یک استارتاپ‌استودیو هستند می‌توانند با رقبایشان انجام دهند.

اهداف یک استارت‌آپ فکتوری

  • بهبود کیفیت و عملکرد
  • کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید
  • تمرکز بر یک حوزه خاص و تامین تمامی نیازمندی‌ها با کمک استارت‌آپ های وابسته
  • استفاده از ظرفیت تمامی کارآفرینان خلاق
  • تامین زیرساخت لازم برای کسب و کارها و اشتغال‌آفرینی
  • فراهم آوردن امکان اجرا و توسعه ایده‌ها
  • رشد سریع و همه جانبه
  • جلب اعتماد افراد و سازمان‌ها در خصوص کمیّت و کیفیت خدمات
  • امکان مقیاس‌پذیری واجرا طرح‌ها در سطح کشوری وجهانی

اگر قصد راه انداختن یک کسب و کار را دارید حتما این محتوا را بخوانید:
۱۲ نکته مهم در راه‌اندازی یک استارت‌آپ