استارتاپ یک فعالیتی است که براساس فناوری های جدید و با کمترین هزینه شکل می گیرد. بوت استرپ در هر استارتاپ مرحله ای است که بنیان گذاران یک استارتاپ باید بدون دریافت هیچ سرمایه ای رشد کسب و کار خود را شروع کنند.
مرحله بوت استرپ در واقع سخت ترین روزهایی است که یک تیم استارتاپی باید بگذراند. چرا که هنوز درآمدی برای تیم ایجاد نشده است و از طرفی بیشترین هزینه ها نیز مربوط به چنین مرحله ای می شود.
معمولا در چنین مرحلهای استارتآپها به سراغ سرمایه گذار نمیروند. چرا که هنوز ابهامات بسیاری در مسیر رشد آنها وجود دارد.
معنای بوت استرپ در یک استارتاپ
بوت استرپ (Bootstrap) فاز خودگردانی یک استارتاپ می باشد که راه اندازان آن استارتاپ بدون هیچ کمکی از سرمایه گذاران بایستی روی پای خود بایستند. در این مرحله باید بنیان گذاران استارتاپ به دنبال جذب مشتری و معرفی فعالیت های خود باشند. همچنین آنها بایستی به دنبال جذب سرمایه گذاران جدّی برای پیشبرد اهداف آتی خود باشند.
در فاز بوتاسترپ استارتاپ ها باید هزینه های خود را به حداقل برسانند. حفظ انگیزه تیم در این مرحله از نکات قابل توجهی است که می تواند حیات یا ممات یک استارتاپ را در آینده رقم بزند.
بوت استرپ فاز مذاکرات حساس است. مذاکراتی که بایستی با کمال حوصله و دقت صورت پذیرند. بهبود تواناییها در جذب مشتری، سرمایه گذار و بازار فروش از اهمیت بالایی در این مرحله برخوردارند. استارتآپها نباید از جواب منفی دلسرد شوند. باید توجه داشت که خیلی از ایده های ناب در روزهای اوّل سخت و غیرقابل اجرا بنظر می رسند.
هک رشد و نقش آن در استارتآپها
نقش ایده پروری در رشد یک استارتآپ
سعی کنید ایدههای خود را با فرصتهای قابل اجرا جایگزین کنید. تغییر همیشه می تواند به عنوان یک گام اساسی برای حرکت به سوی رشد محسوب شود. این ترفند (تغییرات هدفمند) می تواند اعتماد به نفس را به یک استارتاپ بازگرداند.
در ادامه به ذکر نکاتی میپردازیم که یک استارتآپ برای موفقیت در مرحله بوت استرپ به آنها نیاز دارد.
نکات مهم در فاز بوت استرپ استارتاپها
۱-مدیریت هزینه
همانطور که گفته شد، مدیریت هزینه یکی از نکات مهم در یک استارتآپ میباشد. استارتآپها باید یاد بگیرند که با کمترین امکانات بیشترین کارآییها را برای خود رقم بزنند.
استفاده از فضاهای اشتراکی، استفاده از توان و قابلیتهای اعضای تیم، هزینه زیاد نکردن برای تجهیزات و… از اصولی است که هر استارتاپی باید در فاز راهاندازی به آن توجه داشته باشد.
۲-نه گفتن به مدل درآمدی تبلیغات
متاسفانه یک بیماری شایع به جان همه استارتآپهای ایرانی افتاده است و آنهم این است که همه به دنبال استفاده از مدل درآمدی تبلیغات هستند.
استارتآپهای بسیاری اعلام میکنند که تمامی خدمات خود را رایگان در اختیار افراد میگذارند. آنها برای تامین هزینههای خود تنها برروی تبلیغات تمرکز میکنند.
هرچند که این شیوه میتواند به عنوان یک مدل درآمدی جانبی در آینده استارتاپ مطرح شود (زمانیکه به مرحله رشد رسید) ، امّا هرگز برای شروع کار نمیتواند چندان شیوه مناسبی باشد!!!
نقش منتور و منتورینگ در توسعه استارتاپها
۳-استارتاپ بانک پول نیست!!!
بسیاری از افرادی که به دنبال راهاندازی استارتآپ هستند تصور میکنند یک استارتاپ به عنوان بانک مرکزی برای آنها عمل خواهد کرد که از روز اول برای آنها پول چاپ خواهد کرد!!!
این در حالی است که درآمدهای که از یک استارتاپ بست میآید باید هزینه خود آن شود تا به رشد کامل برسد. پس اگر قصد راهاندازی استارتآپ دارید، ابتدا یک منبع مطمئن برای تامین هزینههای جاری زندگیتان بیابید.
زمانی میتوان به برداشت پول از یک استارتآپ اقدام کرد که آن کسب و کار دیگر یک استارتاپ نباشد و تبدیل به یک شرکت قوی شده باشد.
۴-عدم استخدام نیرو
شاید اعضای یک تیم استارتاپی خیلی از کارها را بلد نباشند و با فرآیندهای مرتبط با آن آشنایی نداشته باشند. امّا آنها هرگز در فاز بوت استرپ به سراغ استخدام نیرو نمیروند.
یکی از تفاوتهای استارتآپها با شرکتهای معمولی این است که آنها به تواناییهای درون تیمی اتکّا میکنند. آنها اگر کاری را هم یاد نداشته باشند به دنبال یادگیری در حین کار میروند.
هرچند این یادگیری ممکن است هزینههای زیادی را از لحاظ مالی و زمانی برای تیمها در پی داشته باشد، امّا شما و تیمتان را تبدیل به متخصصانی خودساخته خواهد نمود.
نقش استعداد فردی در موفقیت تیم های استارتاپی
این خودساختگی میتواند عاملی برای ظهور ایدههای جدید و نو باشد. بعلاوه وابستگی شما به دیگران را به شدت کاهش میدهد.
۵-تولید با حداقل هزینه
اگر شما برای شروع کارتان نیاز به یک سایت یا آپ دارید، نیازی نیست به دنبال استخدام برنامهنویس یا یادگیری زبانهای برنامهنویسی باشید.
یک استارتاپ بایستی MVP خود را با حداقل هزینه تولید کند. شما میتوانید از محصولات آماده(مثلا وردپرس) استفاده کنید. این امکان برای استارتآپها وجود دارد تا در آیندهای نزدیک و بعد از موفق بودن MVP اولیه، به سراغ بهبود نسخه اولیه محصول خود بروند(چرخه ناب در استارتآپها)
استارتآپهای مطرح آمریکا در سال ۲۰۸
۶- نه به کمپین های گران تبلیغاتی
یک استارتآپ بایستی کمترین هزینه را داشته باشد. اجرای کمپینهای پرهزینه تبلیغاتی، پاشنه آشیل یک کسب و کار نوپا خواهد بود.
سعی کنید برای تبلیغات از شبکههای اجتماعی و امکانات رایگان نظیر خبرنامههای ایمیلی برای معرفی خود و توسعه کسبوکارتان استفاده کنید.
امروزه داشت یک وبلاگ و تولیدمحتوا هزینه نسبتا کمی دارد. هرکسی میتواند از این ابزار تقریبا رایگان برای معرفی خود و برندینگ کسب و کارش بهره ببرد.
۷-KPI مخصوص به خود داشته باشید
برای رشد و موفقشدن بایستی معیارهایی داشته باشید که با کمک آنها حال و روز کسبوکارتان را بسنجید!!!
یک سری سنجههای عمومی وجود دارند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید. امّا سعی کنید KPI های مخصوص به تجارت خود را بیابید، آنها را فرمولهسازی کنید، از آنها استفاده کنید و به آنالیز اطلاعات براساس آنها بپردازید.
۸-تعهد اضافه ندهید
تعیین اهداف بلندمدت میتواند باعث رشد هر کسب و کاری شود. امّا هرگز تعهدات اضافه برای خود ایجاد نکنید. بسیاری از افراد تعهدات خارج از توانشان برای خود ایجاد میکنند.
این تعهدات اضافه میتواند موجب درگیریهای ذهنی و کاری بسیاری برای شما شود و جلوی چابکی تیم شما را بگیرد.
و در نهایت …
در بوت استرپ نیاز به تمرکز(Focus) بالا بر روی موضوعات اصلی و کلیدی وجود دارد. این تمرکز می تواند برآیند انرژی نیروهای سازمان را به سوی هدف اصلی سوق دهد. و در پایان باید اشاره کنیم استارتاپی موفق خواهد بود که فاز بوت استرپ را به درستی و به صورت کامل طی کند. Bootstrap باعث پوست اندازی استارتاپ و فرمگیری درست و اصولی آن خواهد شد.