زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

امروزه واژه کوچ (Coach) و کوچینگ (Coaching) زیاد شنیده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی معلمانی که به خانه‌ها می‌رفتند تا دانشجویان را آموزش دهند کوچ نامیده می‌شدند. کوچ‌ها وظیفه داشتند که افراد را برای مواجه با امتحانات یا مسابقات سراسری آماده کنند.

کوچینگ و جایگاه آن در رشد کسب و کارها

کوچ‌ها در ابتدا در حوزه‌های آموزشی و ورزشی فعالیت می‌کردند. امّا به مرور زمان کوچینگ به مباحث مختلفی از جمله امور مالی، موفقیت و کسب و کار راه پیدا کرد.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک فرایند در توسعه‌ی فردی، کسب وکار، سازمانی، ارتباطات و.. می‌باشد. یک کوچ با داشتن توانایی و مهارت‌های خاص، فضایی ایمن و قابل اعتماد را برای افراد حاضر در یک کسب و کار فراهم می‌آورد تا آنها بتوانند به راحتی از تمام ظرفیت‌های کسب و کارشان و توانایی‌های شخصی خود استفاده کنند.

کوچینگ چگونه عمل می‌کند؟

یک کوچ حرفه‌ای هرگز به دیگران مشاوره نمی‌دهد. در کوچینگ شنیدن فعال یک ویژگی مهم محسوب می‌شود. در Coaching مراحل زیر اتفاق می‌افتد:

فرآیند اجرایی کوچ
  • شنیدن مسائل فرد توسط کوچ
  • پرسیدن سئوالاتی توسط کوچ از فرد یا تیم
  • مطرح شدن چالش‌هایی توسط فرد یا تیم
  • ایجاد تغییر و تحول برای حل چالش‌ها
  • ارائه بازتاب

در کوچینگ بعد از شنیدن اظهارات یک فرد یا تیم سعی می‌شود تا سئوالاتی کلیدی از آن‌ها پرسیده شود. کوچ‌ها سعی می‌کنند با پرسیدن سئوالات کلیدی، ابعاد مختلف یک موضوع را به فرد یادآوری کنند تا خود فرد چالش‌های موجود در کارش را شناسایی کند و یک راهکار برای حل آن‌ها ارائه دهد.

راهکارهای بدست آمده توسط خود فرد می‌تواند زمینه‌ساز تغییر و تحولات بعدی باشد. کوچ‌ها معتقدند یک فرد خود بهتر از هرشخص دیگری می‌تواند راه‌حل منحصربفردی را برای مشکلاتش بیابد.

منتور، مشاور، مربی یا تسهیلگر؟ آشنایی با این ۴ مفهوم کلیدی

کوچ‌ها چگونه کار خود را پیش می‌برند؟

انسان‌ها به صورت ذاتی فراموش کار هستند. آن‌ها انواع راهکارها را در ذهن خود دارند، فقط غباری از فراموشی روی آن‌ها را گرفته است. کوچینگ به یک شخص کمک می‌کند تا این غبار از ذهن آنان رخت بربندد. کوچینگ روندی است که باعث بهبود عملکرد افراد می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا تکه‌هایی مختلف از پازل زندگی‌شان را به بهترین شکل در کنار یکدیگر بچینند.

کوچ‌ها سعی می‌کنند به جای اینکه ماهی را در دهان مخاطبان خود بگذارند به آن‌ها به طور غیرمستقیم ماهیگیری را یاد بدهند. در کوچینگ به افراد آموزشی داده نمی‌شود بلکه سعی می‌شود تا در طی جلسات مختلف یک فرد به درجه‌ایی از خودآگاهی برسد که بتواند راه‌حل‌های مبتکرانه‌ای را برای مشکلات خود بیابد.

یک کوچ به عنوان تسهیل‌گری است که هرگز نصیحت نمی‌کند و راه‌حلی را نشان نمی‌دهد بلکه سعی می‌کند تا با نشان دادن قدرت درونی هر انسانی او را به سمت موفقیت سوق دهد.

چه کسانی به کوچینگ نیاز دارند؟

معمولا وقتی که صحبت از مشاوره گرفتن یا خدمات Coaching می‌شود[همانطور که گفتیم مشاوره با کوچینگ متفاوت است] تصور می‌شود که افراد موفق نیازی به این خدمات ندارند. امّا واقعیت این است که ما هر چقدر هم که موفق باشیم، نیاز به یک کوچ برای پیشبرد اهدافمان داریم.

معمولا انسان‌ها در زندگی خود دچار قضاوت شخصی می‌شوند. این قضاوت‌ها باعث می‌شود تا ما نتوانیم یک ارزیابی دقیق از خود و توانایی‌هایمان داشته باشیم. یک کوچ مانند آیینه‌ای شفاف، بسیاری از مسائلی که از ذهن ما دور مانده است را به ما نشان می‌دهد.

مزایای Coaching

  1. امکان مشاهده، شنیدن و هم فکری بهتر با دیگران و استخراج لایه‌های پنهان در ذهن
  2. کشف نیازها، انگیزه‌ها و خواسته‌های هر فرد
  3. بهبود عملکرد افراد و بروز توانمندی‌های افراد
  4. قرار دادن افراد در فضای یادگیری و بروز خلاقیت‌ها
  5. توسعه فردی و رشد شخصی
  6. افزایش سلامت و شادابی در افراد و تیم‌های کاری
  7. بهبود ارتباطات، تعاملات و همکاری‌های چند جانبه
  8. تسریع در اجرای ایده‌های نوآورانه
  9. خودارزیابی و اصلاح فرآیندهای کاری
  10. ایجاد یک نقشه راه مدوّن با توجه به اهداف تعیین شده

انواع مدل‌های کوچینگ

کوچینگ کسب و کار

امروزه Coaching برحسب حوزه کاری دارای انواع مدل‌های مختلف می‌باشد که در ادامه به چند نوع مطرح آن اشاره می‌کنیم:

  • کوچینگ کسب و کار: امروزه برای کار در شرکت‌های بزرگ بایستی توانایی‌های زیادی داشت. امّا استفاده از یک کوچ در زمینه کسب و کار می‌تواند موجب بروز خلاقیت‌های بسیاری شود.
  • کوچینگ اجرایی: هر فرآیندی نیاز به اجرا دارد. افراد بسیاری در اجرا دچار ضعف هستند. یک کوچ اجرایی سعی می‌کند تا به افراد در اجرای درست برنامه‌ها کمک کند.
  • کوچینگ بهروه‌وری: امروزه بهبود عملکرد در بسیاری از مشاغل مطرح است. یک کوچ سعی می‌کند کارآیی و بهره‌وری را در موضوعات مختلف بهبود دهد.
  • کوچینگ مهارت: نیاز به متخصصین ماهر باعث شده تا کوچینگ مهارت نیز ایجاد شد. این قبیل از کوچ‌ها در یک زمینه خاص دارای مهارت هستند و سعی می‌کنند تا با استفاده از مهارت‌شان فرد را به درستی به سمت اهدافش هدایت کنند.
  • کوچینگ فردی: هر کسی در زندگی شخصی هم نیاز به کوچ دارد. چنین کوچ‌هایی به فضای زندگی فردی و شخصی افراد نیز ورود پیدا می‌کنند.
  • کوچینگ سازمانی و گروهی: سازمان‌های بزرگ نیز برای دستیابی به اهدافشان نیاز به دریافت کمک از کوچ‌ها دارند. کوچ سازمانی با شناخت سازمان و ساختار تیم‌ها سعی می‌کند با هدایت اعضای سازمان، بهترین نتایج را برای یک مجموعه به ارمغان بیاورند.

آموزش کوچینگ در مشهد

فراکوچ؛ مرکز آموزش کوچینگ ایران با بهره گیری از دکتر یاسر متحدین که یکی مموفق‌ترین کوچ‌ها در حوزه کسب و کار می باشد، در شهر مشهد به آموزش کوچینگ به مخاطبان می‌پردازد. همچنین این مرکز به برگزاری جلسات کوچینگ فردی و سازمانی نیز می‌پردازد.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که هدف یک کوچ کمک به رشد یک فرد است. در Coaching نباید اصلا به اشتباهات فرد اشاره شود بلکه باید انگیزه لازم برای تغییر بوجود بیاید. یک کوچ باید بتواند زمینه خودشکوفایی را برای افراد بوجود بیاورد و امکان تحقق رویاهای آن‌ها را محقق سازد.

آخرین پست‌های انتشار یافته: