کاربرد تکنیک تایید اجتماعی در بازاریابی

در بسیاری از مواقع خریدهای ما بر مبنای توصیه‌هایی که از دوستان یا اطرافیان دریافت می‌کنیم، صورت می‌گیرد. در خریدهای اینترنتی به توصیه‌های سایر خریداران یک محصول توجه می‌کنیم یا اینکه با توجه به مشتریان سرشناس یک برند، تصمیم به خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت می‌گیریم. در تمامی این موارد ما براساس یک تئوری مهم به نام تایید اجتماعی عمل می‌کنیم.

تایید اجتماعی

تایید اجتماعی(Social Proof) یک موضوع مهم در بازاریابی و فروش می‌باشد. انسان‌ها به طور ذاتی موجوداتی اجتماعی هستند به همین دلیل در تصمیم‌گیری‌ها به نظرات، عقاید و رفتارهای سایر افراد توجه ویژه‌ای دارند. اینکه چندین اینفلوئنسر یا کارشناس خبره، محصول یا خدمتی را تایید کنند به سایر افراد اطمینان خاطر می‌دهد تا با خیالی آسوده از آن استفاده کنند.

نقش تکنیک تایید اجتماعی بر افزایش فروش

انسان‌ها معمولا درباره آینده و نتایج کارهای خود دچار ترس و نگرانی می‌شوند به همین دلیل سعی می‌کنند تا با استفاده از تجربیّات دیگران بهترین اقدامات را انجام دهند. در هنگام خرید یک محصول نیز مشتریان به انتخاب خود اطمینان کافی ندارند و به همین دلیل به دنبال دریافت تایید اجتماعی از افرادی هستند که به آن‌ها اطمینان خاطر بدهند.

تایید اجتماعی تاثیر زیادی بر روی نرخ تبدیل می‌گذارد زیرا که سوشال‌پروف معمولا در مراحل انتهایی قیف بازاریابی اتفاق می‌افتد.

آیا تاکنون چیزی درباره قانون ۷ در بازاریابی شنیده‌اید؟ قانون ۷ در بازاریابی

از چه افرادی برای تایید اجتماعی گرفتن درباره محصولات یا خدمات خود استفاده کنیم؟

برای تایید اجتماعی باید از افراد تاثیرگذار استفاده کرد. افرادی که:

  • جزء چهره‌های شناخته شده در حوزه کاری خود باشند(اینفلوئنسر مارکتینگ)
  • کارشناسان ومتخصصان در یک حوزه خاص باشند.
  • از مشتریان سابق و وفادار ما باشند.
  • مدیران ارشد از محصولات خود آن برند استفاده کنند(مثلا مدیران سایپا سوار پراید شوند و نشان دهند که به محصول خود اعتماد دارند).
  • استفاده از هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های محبوب مردمی در تبلیغات و برندینگ
  • ایجاد تقاضای گسترده برای محصولات(تا مردم برای خرید یک محصول صف بکشند)
  • به نمایش گذاشتن گواهینامه‌های و لوح تقدیر دریافتی(مانند دریافت علامت استاندارد یا ایزو)
  • معرفی و شدن توسط سایر برندهای معتبرهمکار
  • نمایش آمار و اعداد واقعی از میزان فروش و رضایت مشتریان
  • بازاریابی دهان به دهان(کیفیت خوب خدمات هر برندی مهمترین تایید اجتماعی می‌باشد).

بازاریابی آمیخته چیست؟ با Pهای بازاریابی بیشتر آشنا شوید

اهمیت سوشال‌پروف در بازاریابی آنلاین

در خریدهای سنتی و حضوری امکان مقایسه دو کالا با یکدیگر وجود دارد این در حالی است که در خریدهای آنلاین امکان لمس و مشاهده مستقیم کالا نیست به همین دلیل افراد در خریدهای آنلاین نیاز دارند به سراغ تایید اجتماعی و بررسی نظرات سایر کاربران بروند.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها به صورت آنلاین تاییداجتماعی درباره یک موضوع، کالا یا خدمت را مورد بررسی قرار داد. برخی از این شیوه‌ها:

  1. نظرات و کامنت‌های مخاطبان در پلتفرم‌های مختلف
  2. میزان لایک و تعامل در شبکه‌های اجتماعی
  3. تجربیات مشتریان
  4. تایید افراد مشهور
  5. رشد ارگانیک فالورها در شبکه‌های اجتماعی
  6. تعداد کاربران یا مشتریان فعال
  7. تعداد نصب اپلیکیشن
  8. سئو ارگانیک یک برند
  9. اشتراک‌گذاری اجتماعی
  10. داشتان داستان برند(روایت‌گرایی)

در پایان باید اشاره کنیم که تایید اجتماعی یک پدیده روانشناختی است که در موقعیت‌های مبهم که افراد قادر به تصمیم‌گیری نمی‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه به عنوان یکی از مهمترین شیوه‌های در متقاعدسازی و اقناع مخاطبان محسوب می‌شود. باید توجه داشت که سوشال‌پروف همیشه نتیجه بخش نیست و در برخی از مواقع شاهد تاییداجتماعی منفی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *