زمان مطالعه تقریبی: 6 دقیقه

ایجاد شبکه‌ایی از همکاران یا دوستان می‌تواند در رشد فردی یا بیزینسی ما نقش موثری داشته باشد. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و همیشه به دنبال این هستند تا اجتماعاتی را با دیگر هم‌نوعان خود بوجود آورند. از دیگرسو کسب و کارهای امروزی نیز مهارت‌محور هستند و برای موفقیت در کارها نیاز است تا شبکه‌ایی از افراد توانا را در کنار خود داشته باشیم. همین موضوع اهمیت شبکه سازی در کسب و کارها را به خوبی نمایش می‌دهد.

شبکه سازی (Business Networking) چیست؟

آشنایی با اصول شبکه سازی

ما برای این که بتوانیم با دیگران تعامل بهتری داشته باشیم و بتوانیم اطلاعات مختلفی را از آن‌ها بگیریم یا به آن‌ها انتقال دهیم، نیاز به شبکه‌ایی از روابط انسانی داریم. هدف از این شبکه سازی، استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های افراد یا سازمان‌‌های مختلف در راستای اهداف شخصی یا سازمانی ما می‌باشد.

چگونگی عملکرد یک شبکه بر روی کسب و کار ما

یک شبکه، ارتباطی دو یا چند طرفه را بوجود می‌آورد که تمامی افراد حاضر در آن به اشکال مختلفی از آن منتفع خواهند شد. به عنوان مثال فرض کنید که قصد داریم یک فروشگاه اینترنتی در زمینه جواهرات قیمتی راه‌اندازی کنیم. فرض کنید که ما از قبل شبکه‌ای ازبرنامه‌نویسان و طراحان سایت را تشکیل داده‌ باشیم. بنابراین با کمترین دغدغه و با اطمینان خاطر می‌توانیم پروژه طراحی فروشگاه اینترنتی خود را به تعدادی از آنان بسپاریم.

شبکه برنامه‌نویسانی که ما تشکیل داده بودیم هم برای ما منفعت دارد(واگذاری کار طراحی فروشگاه اینترنتی با هزینه‌ای نسبتا مناسب و اطمینان بالا از کیفیت طراحی) و هم برای برنامه‌نویسان ایده‌آل خواهد بود(دریافت یک پروژه جدید با اطمینان کامل از دریافت دستمزد).

ارزش‌آفرینی بیزینس نتورکینگ

شبکه‌سازی در واقع یک فعالیت تجاری-اجتماعی می‌باشد که در طی آن افراد با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و از نیازهای دیگران اطلاع می‌یابند. البته باید توجه داشت که ممکن است شبکه‌ایی که ایجاد می‌شود در حال حاضر به کار ما نیاید، امّا قطعا در آینده این ارتباطات می‌تواند یک نقطه اتکّا برای ما باشد.

آشنایی با مزایای شبکه‌سازی

ایجاد شبکه‌های کاری می‌تواند به رشد سریع‌تر یک کسب و کار کمک کند. مهمترین مزایایی که از شبکه‌سازی می‌توانیم بدست آوریم عبارتند از:

  1. کاهش هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات
  2. آسان‌تر شدن برندینگ و معرفی محصولات جدید
  3. استفاده از توانایی ومهارت‌های اعضای شبکه
  4. کسب دانش و یادگیری بهتر موضوعات جدید با اشتراک‌گذاری منابع یا تجربیات توسط اعضای شبکه
  5. امکان حل مسائل پیچیده و تشریک مساعی
  6. اعتمادسازی وتوسعه پرسونال برندینگ در شبکه
  7. حل مشکلات صنفی و یافتن راهکارهایی برای حمایت‌های حقوقی از تمامی اعضا
  8. و..

معرفی آسانسوری یا فست نتورکینگ

هر انسانی باید توانایی معرفی یا اصطلاحا پرزنت خود به دیگران را داشته باشد. ممکن است شما در یک جمع حاضر شوید، باید بتوانید در یک تایم کوتاه(مثلا ۱ یا ۲ دقیقه) خودتان و توانایی‌هایتان را به دیگران ارائه کنید. در معرفی آسانسوری یا Fast Networking باید از کلیدواژه‌های مهم و تاثیرگذار استفاده کرد تا بتوان شبکه‌ی هدف را سریع‌تر جمع‌آوری کرد.

فست نتورکینگ می‌تواند باعث ارتقاء پرسونال برندینگ شود. در هنگام حضور در همایش‌ها و سمینارها، کارت ویزیت و شماره خود را به دیگران بدهید تا آن‌ها بتوانند در صورت نیاز به شما دسترسی پیدا کنند.

استراتژی گسترش شبکه

شبکه‌سازی موضوعی مهم و حیاتی در کسب و کارهای امروزی محسوب می‌شود. امّا باید توجه داشت که در شبکه سازی هم باید استراتژی داشت و با یک برنامه‌ریزی اصولی اقدام به گسترش شبکه کرد. جذب افراد به شبکه بسیار مهم است امّا حفظ و نگهداری این افراد درشبکه امری حیاتی محسوب می‌شود.

باید با اجرای برنامه‌های مختلف، افراد حاضر در شبکه را همیشه فعال(Active) نگه داریم و سعی کنیم آن‌ها را در موضوعات و مسائل مختلف مشارکت دهیم تا بتوانیم از توان و مهارت‌های آنان برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کنیم.

معمولا کسانی‌ که در شبکه‌سازی دارای تبحّر کافی هستند سعی می‌کنند با برگزاری دورهمی‌های هفتگی یا ماهیانه، افراد را دور هم جمع کنند و با درگیرکردن اعضا با یکدیگر نرخ تعامل و کیفیت روابط بین آن‌ها را افزایش دهند.

شبکه سازی یا شبکه‌های اجتماعی

در گذشته ارتباطات معمولا در محیط‌های فیزیکی شکل می‌گرفت. افراد با شناختی که از هم داشتند با یکدیگر همکاری می‌کردند. امّا با توسعه فضای مجازی، نوع جدیدی از تعاملات بین افراد شکل گرفت.

نقش شبکه های اجتماعی بر روی نتورکینگ

هم‌اکنون ارتباطات بر بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند. لینکدین به عنوان بستری برای کاریابی و ارتقاء شغلی محسوب می‌شود. اینستاگرام ابزاری برای نشان دادن سبک زندگی و برندینگ شخصی(یا سازمانی) می باشد. توئیتر هم مکانی برای بیان نظرات سیاسی یا اقتصادی می‌باشد.

شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند به خوبی بسترهایی را برای ایجاد شبکه‌های انسانی بوجود آورند. نقطه‌ی اشتراک شبکه سازی و شبکه‌های اجتماعی این است که در هردو می‌توانیم حمایت اجتماعی(Social Support) را بدست آوریم. حمایت اجتماعی یک ابزار کاربردی در توسعه روابط فردی، اجتماعی و حتی کسب و کاری می‌باشد.

لطفا هرچه سریعتر شبکه خود را بسازید!!!

نتورکینگ باعث کاهش برخوردهای درون سازمانی (یا درون تیمی) می‌شود و یک مزیت رقابتی مهم برای کسب و کارهای در حال رشد ایجاد می‌کند. با کمک شبکه‌سازی و ارتباطات موثر می‌توان مسیر موفقیت قردی یا سازمانی را سریع‌تر طی کرد.

مبالغه نیست اگر نتورکینگ را نوعی کاتالیزور کسب و کاری بدانیم که مسیرهای سخت و طولانی را برای ما کوتاه و دلنشین‌تر خواهد کرد.