در روزنامهنگاری مصاحبه به ملاقاتی گفته میشود که در آن نظر یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی درباره موضوعی پرسیده میشود. هدف از مصاحبه ارائه اطلاعات کامل درباره یک یا چند موضوعی میباشد. یک مصاحبه خبری را میتوان به سه صورت انتشار داد:
- گفتگو
- یک پست خبری
- گزارش یا مقاله
اگر در یک وبلاگ یا سایت خبری به انتشار یک مصاحبه میپردازیم باید توانایی برقراری یک ارتباط سه جانبه بین مصاحبهشونده، مصاحبهگر(که احتمالا مدیر یا مالک وبلاگ است) و خوانندگان برقرار کنیم.
مصاحبه چیست؟
مصاحبه یک سبک ارتباطی بین مصاحبهکننده و مصاحبه شونده میباشد که هدف از این ارتباط دریافت اطلاعات و نقطه نظرات درباره یک موضوع خاص از مصاحبه شونده میباشد. یک مصاحبه خبری برای کسب اهداف زیر صورت میپذیرد:
- دریافت اطلاعات درباره یک رویداد و اطلاعرسانی به مخاطبان
- آگاهی از نظرات افراد مختلف درباره یک موضوع خاص
- آموزش و یادآوری به مخاطبان
- سرگرمی وایجاد لحظات مفرح برای خوانندگان
- نمایش تواناییهای مصاحبهشونده در یک زمینه مشخص
- نشان دادن اهداف و مواضع شخص مصاحبهشونده یا سازمان او
- برندینگ و معرفی یک سازمان
- مصاحبه تبلیغاتی یا رپورتاژآگهی
یک محتوای مرتبط دیگر: جایگاه خبرنویسی در سایتها و وبلاگها
جایگاه مصاحبه خبری در تولیدمحتوا
مصاحبه خبری به هدف دریافت اطلاعات دقیق درباره یک موضوع خاص برگزار میشود. چنین مصاحبههایی میتواند برای مخاطبان جذاب باشد. زیرا چنین محتواهایی یک محتوای منحصربفرد و دست اوّل محسوب میشوند که از لحاظ موتورهای جستجو دارای ارزش بسیاری هستند.
علاوه بر این در چنین محتواهایی، مصاحبه شونده که معمولا یک فرد شاخص در حوزه فعالیتی خود میباشد، نقش یک اینفلوئنسر را برعهده میگیرد و با انتشار محتوا در کانالهای رسانهای خود کمک زیادی به وایرال شدن محتوا مینماید. چنین محتواهایی اگر به درستی ترویج شوند میتوانند ترافیک قابل توجهی را به سمت سایت مقصد بیاورند.
آشنایی با اصول اینفلوئنسرمارکتینگ: چگونه یک اینفلوئنسر موفق شویم؟
مراحل انجام یک مصاحبه خبری
برای انجام یک مصاحبه خبری باید سناریوی قویی را تدوین کرد و بعد به سراغ مصاحبه شونده رفت. به همین دلیل توجه به مراحل زیر برای تهیه یک مصاحبه خوب ضروری است.
۱- انتخاب سوژه مصاحبه خبری
یک سوژه باید جذاب باشد و از تازگی برخوردار باشد. سوژه انتخابی باید امکان بسط و مانور داشته باشد.
۲- پرورش سوژه و تحقیق درباره آن
قبل از اینکه به سراغ مصاحبهشونده برویم و سوژه را با او در میان بگذاریم باید تحقیقات کاملی را بر روی سوژه انجام دهیم و تسلط کافی بر روی موضوع مصاحبه پیدا کنیم.
۳- انتخاب مصاحبهشونده/مصاحبهشوندگان
کیفیت یک مصاحبه خبری بستگی به مصاحبهشوندگان دارد. باید سعی کرد فردی را برای مصاحبه انتخاب کنیم که بیشترین ارتباط را با سوژه داشته باشد. حتما لزومی ندارد که مصاحبهشونده فردی مشهور و شناخته شدهای باشد. برخی از اوقات افراد عادی میتوانند پاسخهای بهتری را نسبت به یک کارشناس به سئوالات بدهند.
اگر قصد راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی را دارید حتما باید با
شیوههای اقناع در تبلیغات
آشنا شوید.
۴- تحقیق درباره مصاحبهشونده
بهتر است درباره پیشینه مصاحبهشونده، مهارتهای او و زمینههای فکریش تحقیق کنیم. این تحقیق به مصاحبه کننده کمک میکند تا بتواند مدیریت خوبی بر روی جریان مصاحبه داشته باشد.
۵- طراحی سئوالات مصاحبه
بهتر است سئوالات مصاحبه را از قبل تهیه کنیم و با یک سناریو مناسب آنها را تنظیم و ترتیببندی کنیم. اگر در حین مصاحبه سئوال جدیدی به ذهن ما رسید میتوانیم با توجه به شرایط و زمان مصاحبه آن سئوال را هم بپرسیم.
۶- انتخاب مصاحبهگر
اشتباهی که مدیران یک وبلاگ یا سایت خبری دارند این است که تصور میکنند در یک مصاحبه باید خودشان نقش مصاحبهگر را برعهده بگیرند. در برخی از اوقات بهتر است هزینه بیشتری کرد و از یک مصاحبهگر تخصصی دعوت بعمل آورد.
ویژگیهای یک مصاحبهگر مناسب
- داشتن ذوق و استعداد نویسندگی
- کنجکاوی، تیزبینی و نکتهسنجی
- داشتن ذهن فعال و پرسشگر
- داشتن صبر و حوصله
- توانایی ایجاد ارتباط موثر با اقشار مختلف
- داشتن عشق و علاقه به کارهای خبری
- منظمبودن و وقت شناسی(حاضر شدن بموقع در محل مصاحبه)
۷- انجام مصاحبه
یک مصاحبهگر باید قلم، کاغذ، ضبط صوت و میکروفون مناسب، گوشی هوشمند، دوربین، شارژر و پاوربانک را با خود به همراه داشته باشد. برقراری ارتباط صمیمی در ابتدای مصاحبه یک ضرورت است. توانایی برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی کمک زیادی به پیشرفت جریان مصاحبه میکند.
مصاحبهکننده باید بتواند کنترل فضای مصاحبه را در اختیار خود بگیرد و سعی کند اطلاعات درست و دقیقی را از مصاحبهشونده دریافت کند.
۸- سبک تنظیم مصاحبه
بعد از اینکه یک مصاحبه انجام شد باید مصاحبه را براساس یکی از سبکهای زیر تنظیم کنیم:
- به شکل خبر
- به شکل گزارش
- به صورت سئوال و جواب
بعد از تعیین سبک مصاحبه، مصاحبه را ویرایش و منتشر میکنیم. مصاحبه باید روان و خوانا باشد و تا حد امکان دارای پیچیدگیهای زبانی و محاورهای نباشد. بهتر است متن نهایی را قبل از انتشار، در اختیار مصاحبهشونده قرار دهیم تا اشکالات آن برطرف شود.