زمان مطالعه تقریبی: 3 دقیقه

یک سوال اساسی که ذهن افراد بسیاری را به خود معطوف کرده است ، این است که آیا موفقیت از شانس حاصل می شود و یا از مهارت (Luck or Skill) ؟ شانس یا مهارت در کسب و کار موضوعی است که امروزه ذهن بسیاری از بنیان گذاران استارتاپ های نوپا را درگیر خود کرده است . در ادامه سعی می کنیم به طور مبسوط به این موضوع بپردازیم .

شانس یا مهارت در کسب وکار

وارن بافت معتقد است که وی یک فرد خوش اقبال بوده است . جف بزوس موفقیت آمازون را یک هماهنگی کامل بین بهترین شانس ها می داند و این داستان این گونه ادامه پیدا می کند که بیل گیتس ادعا می کند او بسیار خوش شانس بوده است که دارای استعدادهای خاصی بوده است .

واقعیت این است که شانس می تواند برای هر کسب و کاری یک نقطه امیدوار کننده باشد اما هرگز نباید فراموش کرد که ” موفقیت هرگز تصادف نیست” .

ثروت ، شبکه های ارتباطی ، دانش ، تجربه ، مهارت و عوامل دیگر تنها ابزارهایی هستند که شما می توانید از آن ها برای حرکت به سوی موفقیت استفاده کنید . آن چه مسلم است مخاطب این پست به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال است که نقش هرکدام از عوامل شانس و مهارت در کسب و کارها به چه میزانی می باشد ؟

متأسفانه نمی توان یک جواب عادلانه و درست به این سوال داد چرا که ما مجبوریم برای پاسخگویی به آن میلیون ها ترابایت از داده های شرکت های بزرگ را استخراج کنیم و بزرگترین موتورهای داده کاوی را به استخدام خود درآوریم تا بتوانیم جوابی علمی و مستدل به این سوال بدهیم .

از دیگر سو باید شرایط محیطی که هرکدام از این شرکت ها در آن قرار گرفته اند را هم در نظر بگیریم .هر شرکتی در یک شرایط منحصربفرد از لحاظ مکان ، زمان ، سرمایه و .. کار خود را شروع کرده است . بنابراین نمی توان آن شرایط را برای دیگران تعمیم داد .

کنترل آینده راهی برای افزایش شانس و فراگیری مهارت های ضروری

شاید اگر اطلاعاتی درباره آینده جهان هستی داشتیم ، می توانستیم شانس خود را افزایش دهیم و یا برای یک موضوع جذاب در آینده مهارت خود را افزایش دهیم . اما متاسفانه باید عنوان کنیم که مهم ترین ویژگی که آینده از آن برخوردار است ، ناشناخته بودن آن می باشد . شما نمی توانید هیچ شکل و فرم خاصی را برای آینده در نظر بگیرید چرا که هیچ چیزی در آینده قطعی نمی باشد و هیچ منطق مشخصی برای بسیاری از موضوعات را نمی توان طراحی کرد .

تنها راه کنترل آینده این است که با مدیریت صحیح به برنامه ریزی برای مواجه شدن با آینده بپردازیم و سعی کنیم با تمرکز بر روی تغییرات جهان و نیازهای بشری ، به شناسایی کمبودها و نیازهای افراد بپردازیم .

تنها چیزی که شما می توانید درباره آینده از آن مطمئن باشید این است که آینده می تواند بهتر یا بدتر از شرایط امروز باشد ولی شما نباید هرگز دچار بدبینی و ناامیدی شوید . بلکه خوش بینی و تلاش می تواند روزهای خوبی را برای شما به ارمغان آورد .