اصطلاح استارت آپ در چند سال گذشته دامنه استفاده گسترده ای یافته است و از آن برای توجیح پذیری طرح های سرمایه گذاری در سطح گسترده ای استفاده می شود. اما واقعا یک طرح استارت آپی در پی راه اندازی چه چیزی است ؟
یک طرح استارت آپ به دنبال حل مشکلی است که راه حل آن مشخص نمی باشد و حل آن مشکل دارای ریسک زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت می باشد.
معمولا افرادی به دنبال ارائه طرح های استارت آپی هستند که دارای ذهنی نوآور و خلاق هستند و از ریسک کردن و شکست خوردن واهمه ای ندارند و همواره به همه موضوعات با دیدگاه انتقادی برخورد می کنند و به طور مستمر به دنبال بهبود سیستم ها و روش ها می باشند.
استارت آپ در ابتدا تنها یک وضعیت ذهنی است یعنی آن چه در ذهن شما شکل گرفته است باید قابلیت پیاده سازی و اجرا در شرایط واقعی پیدا کند. شما در قالب استارت آپ باید یک شرکت مرتبط با کسب و کار نوپا را تاسیس کنید و یا مجموعه ای از عملیات منظم و با برنامه را انجام دهید.
قوانین موجود در هر کشوری ممکن است برای یک طرح استارت آپ موانعی ایجاد کنند و یا درآمزایی و سودآوری یک طرح استارت آپی را با مشکلاتی مواجه کنند.
ویژگی های استارت آپ ها
تمامی این موانع باید در یک طرح استارت آپی موفق دیده شده باشد و راهکار متناسب با هر کدام نیز ارائه گردد . در استارت آپ ها می توان یک شرکتی که هنوز از تاسیس آن ۵ سال نگذشته است را به عنوان استارت آپ محسوب کرد.
در اینجا به چند ویژگی کلیدی یک طرح استارت آپی می پردازیم، یکی از این ویژگی ها که بسیار بارز است این است که یک شرکت استارت آپی در یک مقیاس بزرگ و خیلی سریع راه اندازی می شود و این وجه تمایز این گونه شرکت ها با کسب و کارهای کوچک است. شرکتهای استارت آپی در محدوده جغرافیایی محدودیتی نباید داشته باشند. مثلا راه اندازی یک رستوران در یک شهر کوچک و دورافتاده هرگز یک استارت آپ محسوب نمی شود و می توان آن را در دسته کسب وکارهای کوچک و یا حتی خانگی قرار داد.
جایگاه کسب و کارهای اینترنتی
استارتآپ ها در سالیان اخیر تشابه های زیادی با شرکت های فنآور پیدا کرده اند و به گونه ای به یکدیگر تنیده شده اند که تمیز دادن آن ها از یکدیگر مشکل است. علت این موضوع این است که فناوری های جدید را می توان به راحتی برای حل مشکلات پیچیده و در مقیاس بزرگ به کار گرفت.
امروزه همه افراد در همه جا و هرکجا به اینترنت از طریق گوشی های هوشمند خود دسترسی دارند. در بین استارتآپ های مطرح در سال ۲۰۱۳ می توان به آژانس های املاک و مستقلات آنلاین اشاره کرد.
بسیاری از بنیان گذاران استارت آپ ها در مورد وضعیت یک استارت آپ واقعی اختلاف نظر دارند. بسیاری از محققان معتقدند که یک محدوده خاصی از درآمد و سوددهی نشانه یک طرح استارت آپ است و در طرف مقابل عده ای دیگر معتقدند که راه اندازی یک کسب و کار جهانی در یک اتاق کوچک نشان دهنده یک استارت آپ واقعی است اما آن چه مهم است این واقعیت است که خلاقیت و نوآوری در یک کسب و کار استارت آپی همواره حرف اول را می زند .
در ادمه یک لیست از تاپ ترین استارت آپ ها را به انتخاب نشریه Forbes در سال ۲۰۱۳ مشاهده می کنید.
استارت آپ های برتر جهان
- hailo : سیستم و نرم افزار تاکسی سرویس در لندن
- snapchat :یک برنامه ارسال و دریافت تصاویر مخصوص پلتفرم موبایل
- lyft : شرکت حمل و نقل آمریکایی مبتنی بر شبکه تلفن همراه
- classdojo : ایجاد کلاس آنلاین و ارتباط ایده آل بین معلمان ، والدین و دانش آموزان
- venmo :امکان پرداخت و یا دریافت پول از دوستان را بر پایه راهکارهای اجتماعی را می دهد
- yelp : قیمت گذاری سهام بر پایه نظرات کاربران
- leafly :مرجعی برای یافتن حشیش و ماری جونا در جهان !!!(توصیه نمی شود)
- pinterest : یک شبکه اجتماعی برای اشتراک گذاری تصاویربرگرفته از دیگر سایت ها
- chesscademy : یک برنامه آنلاین آموزش شطرنج
- vayable : معرفی کننده بهترین گزینه ها برای مسافرت
- shiftgig :معرفی موقعیت های شغلی آنلاین
- homejoy : سرویس آنلاین تمیز کاری منازل
- blue apron : ارائه تازه ترین محصولات از کشاورزان مورد اعتماد به صورت مستقیم
- willcall : معرفی سیستم تحویل کالا آنلاین
- flightcar :پارک خودرو آنلاین
- estimize : یک پلت فرم آنالیز در باره سرمایه گذاری
گرد آورندگان : مهندس مسعود معاونی – نیلوفر مظفریان
منبع : www.Forbes.com