اصول تولید محتوا | چک لیست تولید محتوا متنی ارزشمند
در چند سال اخیر، رشد فضای آنلاین موجب شده تا وب سایتهای خبری، شرکتی و فروشگاههای اینترنتی مورد توجه قرار گیرد. کسبوکارهای اینترنتی و وب سایتها برای موفقیت باید به اصول تولید محتوا آشنا سشوند. تولید محتوای متنی همچنان روشی ارزشمند برای بازاریابی دیجیتال و جذب ترافیک هدفمند از موتورهای جستجو است.
برای موفقیت در بازاریابی محتوایی، سئو سایت و محتواسازی، وبنویسان و تولیدکنندگان محتواهای متنی باید با قواعد تولید محتوا و جدیدترین روشهای نویسندگی وب آشنا شوند:
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا (Content Creation)، پایه و اساس تمامی برنامهریزیهای دیجیتال مارکتینگ مدرن است. تولید محتوا از زیرمجموعههای بازاریابی محتوایی (Content Marketing) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEO) است که در آن با تحقیقات از مشتری و بازار، ایدههای استراتژیک برای انتقال پیامهای بازاریابی پیدا میشود.
محتوا کمک زیادی به انتقال پیامهای تجاری به مخاطبان هدف میکند و باعث آگاهی و اعتمادسازی میشود.
چرا تولید محتواهای متنی در صفحات وب ارزشآفرین هستند؟
محتواهای دیجیتال دارای سبکهای مختلفی هستند. در کنار محتواهای ویدیویی، تصویری (گرافیکی یا اینفوگرافی)، انیمیشنها (موشنگرافی) و صوت (پادکست)، محتواهای متنی ارزشآفرینی دو چندانی دارند. زیرا انسانها همچنان علاقه بسیاری به مطالعه صفحات وب و جستجو درباره موضوعات مختلف دارند.
رعایت اصول تولید محتوا در متون وب، نقش مهمی در جذب مخاطبان برای کسبوکارها داشته و منجر به بهبود برندینگ دیجیتال میشود.
چرا باید با اصول تولید محتوا متنی در صفحات وب آشنا شویم؟
امروزه وبلاگها و وب سایتها، نقش مهمی در جذب مخاطبان دارند. وبلاگنویسی موفق کمک زیادی به جلب توجه مشتریان برندها و متقاعد کردن آنها به خرید اینرنتی محصولات یا خدمات میکند. اما وبلاگنویسی به تنهایی نمیتواند ارزشآفرینی زیادی را ایجاد کند. بلکه با رعایت اصول تولید محتوا متنی است که مقالات وبلاگی یا صفحات وب در نتایج گوگل رتبه بالاتری را بهدست میآورند و مخاطبان هدف را جذب میکنند.
آشنایی نویسندگان وب با قواعد تولید محتواهای متنی، نقش مهمی در توسعه برندینگ دیجیتال و گسترش لحن برند در کنار هویت بصری خواهند داشت.
چگونه با کلیدیترین اصول تولید محتوا در وب سایتها آشنا شویم؟
شرکت در دوره آموزش بازاریابی محتوایی، نقش مهمی در توانمندسازی نویسندگان وب دارد. در کنار آموزش، تجربه کردن نیز مهم است. نویسندگان مجرب با چندین سال سابقه نویسندگی به مهارتهای لازم برای تولید محتواهای ارزشآفرین در وب دست مییابند.
همچنین شرکت در همایشها و رویدادهای آنلاین در زمینه تولید محتوا و سئو وبسایت، کمک زیادی به افزایش اطلاعات نویسندگان و آمادگی آنها برای وبنویسی ارزشآفرین خواهد کرد.
معرفی مهمترین اصول تولید محتوا متنی برای نویسندگان وب
تولید محتوای وب کار سادهای نیست، برای موفقیت در وبلاگنویسی یا محصولنویسی برای فروشگاههای اینترنتی باید با اصول مختلفی آشنا شوید. در ادامه به معرفی چند مورد از کلیدیترین اصول تولید محتوا متنی ارزشآفرین اشاره میکنیم:
۱- تعیین اهداف تولید محتوا
نویسندهای که قبل از شروع نوشتن، هدف کار خود را نمیداند در تولید محتوای وب به موفقیتی نمیرسد و در درازمدت به مشکل برخورد میکند. برای موفقیت در محتواسازی باید نویسنده، هدف از نگارش مقاله یا صفحه محصول را بداند. نویسندگان موفق وب، اهداف بازاریابی را در قالب واژهها به مخاطبان تحویل میدهند تا آنها را ترغیب به اقدام یا خرید کنند.
۲- تعریف دقیق از نیاز مخاطبان هدف
برای یافتن هدف تولید محتوا باید به شناخت مخاطب مقاله برسیم. درک درست از اینکه مخاطب چه نیازی دارد یا چه سوالات بیپاسخی در ذهن دارد، به نویسندگان وب کمک میکند تا محتوایی مفید برای مخاطب تولید کنند. یک وبنویس حرفهای در کنار رعایت اصول تولید محتوا، سعی میکند تا با مخاطب به همدلی کافی برسد تا امکان درک درست از نیاز مخاطبان را بهدست آورد و به محتوای خود جهت مناسب را بدهد.
۳- تعیین موضوع و پلتفرم انتشار محتوا
در هر وبلاگی محتواهای متنوعی با موضوعات مختلفی تولید میشود. تعیین موضوع مقاله به نویسندگان کمک میکند تا براساس اولویتهای تجاری یا وب برندینگ به تولید محتواهایی بپردازند که به افزایش ترافیک منجر میشود.
همچنین نویسندگان حرفهای در طراحی اصول تولید محتوای متنی به پلتفرم انتشار مقالات و امکانات آن توجه دارند. بهعنوان مثال در وبلاگهای وردپرسی و ویرایشگر گوتنبرگ، امکان استفاده از بلوکهای محتوایی مختلف مانند جداول، گالری تصاویر، نقل قول، دکمهها، فهرستهای محتوایی و… را داریم. این بلوکهای محتوایی کمک زیادی به جذابیت و خوانایی متن میکنند.
۴- داشتن تقویم محتوایی، کلیدیترین اصل تولید محتوا متنی برای نویسندگان
نظم و رعایت زمان انتشار مقالات در وبلاگها یا وب سایتها اهمیت زیادی دارد. برای رعایت زمان تولید محتوا و انتشار آنها در پلتفرمهای مختلف باید یک تقویم محتوایی داشته باشید. نویسندگان وب باید تجربه لازم در زمینه تهیه تقویمهای محتوایی و اجرای آن را داشته باشند. رعایت نظم و عدم اهمالکاری در وبنویسی از موضوعات مهم در افزایش احتمال موفقیت بازاریابی محتوایی است.
۵- تحقیق و مطالعه درباره موضوع محتوا
محتوای وب نقش مهمی در جذب مخاطب دارد. مقالات وبلاگها یا توضیحات صفحات محصول و لندینگ پیجها باید آگاهیبخش باشند و اطلاعات درستی را به خوانندگان انتقال دهند.بنابراین از مهمترین اصول تولید محتوا متنی برای وبلاگ یا وب سایتها، تحقیق است.
اگر چه نویسندگان حرفهای، درباره موضوعات مختلف ممکن است اطلاعات به نسبت کاملی داشته باشند، اما باز هم قبل از اقدام به نگارش متن وبلاگ باید مجدد دانش خود را بررسی قرار داده و با تحقیق و مطالعه درباره موضوعات به جزئیات جدیدی برسند.
۶- تعیین عنوان اصلی و زیرعناوین مقاله
وبنویسان حرفهای قبل از اینکه شروع به نوشتن مقالهای نمایند، چارچوب کلی را تعیین میکنند که میخواهند درباره آن در مقاله صحبت کنند. تعیین عنوان اصلی و زیرعناوین مقاله موجب میشود تا مسیر نویسنده برای تولید محتوا مشخص باشد. همچنین نویسنده، امکان ارجاع به سایر مقالات داخلی سایت و لینکسازی را خواهد داشت.
البته نویسندگان در هنگام نگارش مقالات ممکن است درباره زیرعنوان مناسب دیگری هم بنویسند که خارج از چارچوب تعیین شده اولیه است. این شیوه باعث میشود تا نویسنده در نگارش مقالات امکان بروز خلاقیت را داشته باشد.
۷- انسجام محتوایی و رعایت حداکثر دقت در نگارش مقالات وب
از اصول تولیدی متنی این است که بخشهای مختلف مقاله با یکدیگر انسجام داشته باشند و خواننده را به سمت هدف نهایی از نگارش متن ببرند. هر پاراگرافی که نوشته میشود باید با پاراگراف قبل و بعد خود مرتبط باشد و همچنین متناسب با عنوان اصلی و زیرعنوان باشد.
در مقالهنویسی وب، نویسندگان باید درباره هر موضوعی که صحبت میکنند، استناد مناسب به آن را ارائه دهند. ارجاع به سایتهای معتبر و مرجمع کمک زیادی به اعتبار مقاله میکند و همچنین راهی مناسب برای لینکسازی خارجی در وبلاگها فراهم میشود.
۸- رعایت شفافیت و خوانایی متن
پیچیدهنویسی، روش مناسبی برای تولید محتوای وب نیست. زیرا خوانندگان وب به دنبال این هستند که خیلی سریع به پاسخ سوالات خود برسند، استفاده از متون ساده فارسی با فعلهای معلوم در کنار لیستهای عددی یا نشانهای، کمک زیادی میکند تا خوانندگان خیلی سریع به درک درستی از سوالاتشان برسند.
ابزارهایی مانند یواست سئو یا رنکمث در وبلاگهای وردپرسی، کمک زیادی به نویسندگان میکنند تا محتوایی خوانا و شفاف را تولید کنند.
۹- رعایت لحن برند از اصول تولید محتوا
در اصول تولید محتوا باید به قوانین برندینگ دیجیتال توجه کرد. لحن برند از موضوعات مهم در وبلاگنویسی موفق است، زیرا کمک زیادی به کسبوکارها میکند تا برند خود را در ذهن مخاطبان ماندگار کنند. لحن برند در محتواهای متنی به همان اندازه طراحی هویت بصری برند اهمیت دارد. برندها برحسب نیاز از لحنهای محاورهای، دوستانه یا رسمی و ادبی استفاده میکنند.
۱۰- خلاقیت در نوشتن مقالات، ابزاری برای تمایز در محتواهای وب
امروزه وبلاگها یا وب سایتهای زیادی وجود دارند که درباره موضوعات مشابه به تولید محتوا میپردازند. در چنین شرایطی جلب توجه مخاطبان به مقالات وب، دیگر کار سادهای نیست. در حال حاضر، محتواهایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند که براساس اصول تجربه نویسی (UX Writing) نوشته شده باشند.
خلاقیت در وب نویسی از موضوعاتی است که باعث ایجاد تفاوت در مقالات سایتها و افزایش شانس آنها برای داشتن رتبه برتر در موتورهای جستجو میشود.
۱۱- ویراستاری محتوا وب، ابزاری برای جذب مخاطب بیشتر
اگر محتوایی خوانده نمیشود به احتمال زیاد، دارای ایرادهای نگارشی است. نویسندگان حرفهای به ویراستاری مقالات وب بهعنوان یکی از مهمترین اصول تولید محتوای متنی توجه دارند. آنها قبل از اینکه مقالهشان توسط خوانندگان دیده شود، خودشان مقاله را میخوانند و جملات مجهول یا ناخوانا را ویرایش میکنند. همچنین برطرف کردن غلطهای املایی و اشتباههای تایپی، نقش مهمی در افزایش کیفیت محتوا دارد.
البته در مواردی برخی از نویسندگان یا کارفرماها ترجیح میدهند برای افزایش کیفیت محتوا، مقاله را به ویراستار حرفهای بدهند تا اشکالهای نگارشی و املایی به حداقل برسد.
۱۲- غنیسازی محتوا با تصاویر، فایلهای صوتی یا ویدیوهای مرتبط
تولید محتواهای متنی برای وب سایتها یا فروشگاههای اینترنتی، نقش مهمی در جذب مخاطبان هدف دارد. اما تولیدکنندگان محتواهای وب در کنار متن باید توجه لازم به راهکارهای دیگری برای افزایش کیفیت محتوا و غنابخشی به مقالات را مدنظر قرار دهند.
استفاده از تصاویر، نمودارها، اینفوگرافیها در کنار ویدیوهای کوتاه و مرتبط یا فایلهای صوتی، کمک زیادی به مخاطبان وب سایتها میکند تا هدف مقالات را بهتر درک کنند. برخی از نویسندگان، تولید تصاویر، پادکست یا ویدیوهای کوتاه را خود برعهده میگیرند؛ اما برخی از وبنویسان، تولید اینگونه از محتواها را به سایر اعضای تیم تولید محتوا واگذار میکنند که مهارتهای لازم را در اختیار دارند.
۱۳- کپیرایتینگ، ابزاری برای تحول در تولید محتواهای متنی ارزشمند
کپی رایتینگ (Copy Writing) یا همان تبلیغ نویسی، راهکاری برای واژهآرایی و افزایش جذابیت محتواهای متنی است. در اصول تولید محتوا از تکنیکهای کپیرایتینگ برای ایجاد عناوین جذاب استفاده میشود. یک عنوان جذاب در نتایج گوگل بهتر دیده میشود و بهعنوان دروازه ورود مخاطبان به محتوا، نقش مهمی دارد. استفاده درست از اصول کپیرایتری، نقشی کلیدی در افزایش نرخ تبدیل و افزایش بازدید از مقالات وبلاگی نویسندگان دارد.
۱۴- توجه به اصول سئو محتوا
نویسندگی در وب، بدون توجه به اصول سئو محتوا امکانپذیر نیست. نویسندگان وب باید علاوهبر اصول تولید محتواهای متنی به قوانین سئو محتوا (SEO) نیز توجه کنند. استفاده از کلمات کلیدی (Keyword) هدفمند و پولساز در کنار مترادفهای آنها (LSI) موجب میشود تا احتمال قرارگیری مقاله وبلاگ در نتایج گوگل افزایش یابد.
اگر نویسندهای قصد دارد تا در وبنویسی موفق شود، باید به سئو محتوا توجه کند و نکات کلیدی در این زمینه را رعایت کند. رعایت اصول سئو محتوا در کنار خوانایی محتوایی، کمک زیادی به دیده شدن محتوا در موتورهای جستجو، بهبود تجربه کاربری مخاطبان، افزایش ماندگاری خوانندگان مقاله در سایت و مجراجعه مجدد آنان به وبلاگ میشود.
۱۵- داستان سرایی در مقاله از اصول تولید محتوا در وبلاگ یا وب سایتها
همدلی خواننده با مخاطبان سایت در مقالات وبلاگ از موضوعاتی است که موجب میشود تا خوانندگان وب، علاقه و اگیزه لازم برای پیگیری یک محتوا را بهدست آورند. استفاده از داستانسرایی در تولید محتوای متنی یا همان روایتگری (Story telling) از اصول تولید محتوا متنی است.
در داستانسرایی، نویسنده قهرمان/ قهرمانانی را خلق کرده و به معرفی آنان میپردازد که با راهکارهایی که محصولات یا خدمات سایت ارائه میدهند به موفقیتهایی میرسند. بدین وسیله، نویسنده در ذهن مخاطب این پیام را القا میکند که او هم میتواند با راهکارهای ارائه شده در مقاله به حل مشکل یا دغدغهاش بپردازد.
۱۶- بروزرسانی و بهبود مستمر محتوا
تولید محتوا و انتشار آن در یک پلتفرم، پایان کار نویسنده مقاله نیست. بهینهسازی، بهبود و بروزرسانی محتوا، نقش مهمی در افزایش کیفیت مقاله و جذب مخاطبان بیشتر دارد. یکی از کلیدیترین اصول تولید محتوا، سنجش کار محتوانویسان، شناسایی ایرادها و برطرف کردن مشکلات است.
محتواهای ناقص و بیکیفیت نهتنها شانسی برای موفقیت نخواهند داشت، بلکه منابع سایت یا وبلاگ را هم هدر میدهند. تعیین معیارها و سنجههایی (KPI) برای وبلاگنویسی و تولید محتوا، به نویسندگان وب کمک میکند تا ایرادهای کار خود را شناسایی کنند و تلاش لازم برای برطرف کردن ایرادات را انجام دهند.
چک لیست محتواهای ارزشمند
رعایت اصول تولید محتوا نقش مهمی در افزایش بازدید مقالات سایت و رنکبندی آنها در نتایج موتورهای جستجویی مانند گوگل دارد. اما بسیاری از کارفرماها بعد از سفارش تولید محتوای متنی به دنبال معیارهایی برای تعیین میزان ارزشآفرینی مقالات نویسندگان هستند. معیارهای زیر ارزشمندی یک محتوای متنی را به خوبی نمایش میدهد:
- خوانایی مقاله: محتواهای تولید شده توسط نویسندگان وب باید خوانایی مناسبی داشته باشد و کمتر از افعال مجهول در آنها استفاده شود؛
- تعاملی بودن مقاله: محتوایی ارزشمند است و میتوان گفت اصول تولید محتوا در آن رعایت شده که تعامل کافی را با خوانندگان ایجاد کند و آنها مجاب به درج نظر یا اشتراکگذاری مقاله با دیگران نماید؛
- استفاده درست و بهجا از کلمات کلیدی: مقالات ارزشآفرین از کلمات کلیدی اصلی و فرعی به درستی استقاده میکنند تا در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شوند؛
- امکان یافتن مقاله در موتورهای جستجو: مقالات ارزشمندی که اصول تولید محتوای متنی را رعایت کردهاند، به راحتی در موتورهای جستجو پیدا میشوند؛
- ساختار محتوایی مناسب:استفاده از پاراگرافهای کوتاه و مرتبط با مقاله در کنار زیرعناوین مناسبی که سوالات مخاطبان را پاسخ میدهند باید در ساختار محتوایی مدنظر قرار گیرند. همچنین طول مقاله باید مرتبط با موضوع باشد و بیش از حد زیادهگویی یا مختصرنویسی در آن نشده باشد؛
- ارجاعات مناسب: نویسندگان ارزشآفرین در وب، هنگامی که مقالهای را نگارش میکنند با سایر مقالات مرتبط نیز ارجاع میدهند تا ساختار لینکسازی داخلی یا خارجی سایت نیز شکل بگیرد؛
- قابل درک بودن محتوای متنی: براساس اصول تولید محتوا متنی، باید مقالهای توسط نویسنده نوشته شود که تمامی قسمتهای آن برای خوانندگان سایت قابل درک باشد و ابهامی در آن وجود نداشته باشد؛
- قابل اقدام بودن: در تولید محتوا متنی، نویسنده وب باید خواانده را به سمت هدف اصلی مقاله بکشاند و از او دعوت کند تا اقدام لازم را انجام دهد( بهعنوان مثال خرید محصول یا خدمت، ثبتنام در دوره آموزشی، ثبت ایمیل و…)؛
- قابلیت اشتراکگذاری مقالات وب: وبنویسان باید ترندهای روز را شناسایی کنند. زیرا موضوعات داغ در وبلاگنویسی، قابلیت زیادی برای اشتراگگذاری محتواها در شبکههای اجتماعی و وایرال شدن دارند؛
- جامعیت مقاله: نویسندگان وب و تولیدکندگان محتوای دیجیتال، باید براساس اصول تولید محتوا، مقالهای جامع را تولید کنند که در آن علاوهبر متن، از تصاویر بهینه برای وب، ویدیوهای کوتاه و سوالات متداول استفاده شده باشد. استفاده از لیستهای عددی یا نشانهای، زیرعناوین مناسب و مرتبط با موضوع مقاله، جداول و نمودارها و…؛ کمک زیادی به خوانندگان برای دریافت پیام مقاله میکند.
سخن پایانی
رعایت اصول تولید محتوا از موضوعات مهم در نوشتن مقالات وبلاگی، صفحات محصول یا محتواهای متنی لندینگپیجها است. برای سفارش تولید محتوای متنی که ارزشمند و فاخر باشد و ارزشآفرینی لازم را برای مخاطبان ایجاد کند باید به سراغ نویسندگان حرفهای یا تیمهای تولید محتوایی برویم که تجربه کافی در زمینه وب نویسی دارند. برای سفارش تولید محتوای متنی، با من تماس بگیرید.
سوالات متداول
برای موفقیت در وبلاگنویسی و تولید محتواهای باکیفیت در وب باید قوانین مرتبط را بدانیم. تولید محتوا در وب، موضوع مهمی است که میتواند بر روی بازاریابی موتورهای جستجو (SEO) و همچنین برندینگ دیجیتال تاثیر بگذارد.
برای آشنایی با روشهای تولید محتوای متنی باید به سراغ مدرسین مجربی رفت که مهارتهای لازم در زمینه تولید مقالات وبلگی و سئو را دارند.
قیمت تولید انواع محتواهای متنی با توجه به موضوع، تعداد کلمه و لحن محتوا متفاوت است. برای کسب اطلاعات از هزینههای تولید مقالات وبلاگی یا صفحات محصول تماس بگیرید.